Beskatning af udenlandsk ejendom
Fra : M Sørensen

Dato : 22-06-06 10:00

Hej;

Vi er de lykkelige ejere af en byggegrund i det sydlige EU. Den slags
kræver jo udvidet selvangivelse (fast ejendom).

- hvilken værdi opgiver vi? Hvad vi selv tror den er værd, eller hvad
vi købte den for?

- kan den evt give anledning til beskatning i DK? Min opfattelse var at
fast ejendom generelt beskattes i det land det ligger.

Vi overvejer at sælge for at købe en anden. Vil evt fortjeneste
beskattes i DK?

mvh

Martin

Fra : Bo

Dato : 22-06-06 16:20

"M Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvem ved at I har den grund ? Hvis I har optaget lån i dansk bank og
foretager fradrag for renterne, så kan I ligesågodt
opgive en værdi, det skal være den værdi der står på skødet, fordi det er
jeres dokumentation overfor SKAT.
Ja I skal betale ejendomsværdiskat.
Hvis der er blandet erhverv skal fortjeneste beskattes i DK, hvis privat er
der ingen beskatning.
men læs om reglerne på SKAT.dk

vh Bo

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-06-06 19:54

"Bo" <Bo@hus.dk> wrote in

> [...]
> foretager fradrag for renterne, så kan I ligesågodt
> opgive en værdi, det skal være den værdi der står på skødet, fordi det

Da man ikke skal betale ejendomsværdiskat af danske ubebyggede grunde
lyder det mærkeligt, hvis det er anderledes for udenlandske grunde. Har
du en henvisning til en hjemmel ?

> Hvis der er blandet erhverv skal fortjeneste beskattes i DK, hvis
> privat er der ingen beskatning.
> men læs om reglerne på SKAT.dk

Da man skal betale avanceskat af danske ubebyggede grunde lyder det
mærkeligt, hvis det er anderledes for udenlandske grunde. Har du en
henvisning til en hjemmel?

Med venlig hilsen poul christensen

Fra : M Sørensen

Dato : 22-06-06 20:13

Bo wrote:

> Hvem ved at I har den grund ? Hvis I har optaget lån i dansk bank og

Ikke nogen dansk myndighed.

> foretager fradrag for renterne, så kan I ligesågodt
> opgive en værdi, det skal være den værdi der står på skødet, fordi det er
> jeres dokumentation overfor SKAT.

Den er financieret med indkomst optjent i udlandet under §33A
(42-dagesreglen, dvs SKAT kender til den) samt belåning af dansk
andelslejlighed.

> Ja I skal betale ejendomsværdiskat.

Er det ikke ejendomsavancebeskatningsloven (EABL) vi skal have fat i?

> Hvis der er blandet erhverv skal fortjeneste beskattes i DK, hvis privat er
> der ingen beskatning.

Det er helt privat.

> men læs om reglerne på SKAT.dk

Det har jeg prøvet, men det er fremgår ikke om det også gælder
udenlandske ejendomme. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med det
pågældende land gjorde mig ikke klogere.

Hvad jeg heller ikke kan se er om EABL kommer i brug ved fraflytning
til udlandet, på samme måde som urealiseret kapitalgevinst på f.eks
aktier beskattes.

mvh

Martin