Hvilken kniv/saks virker
Fra : TT

Dato : 22-06-06 08:53

Jeg skal have mig en kniv og eller saks hvilke virker efter jeres mening,
den skal ikke være større end den kan sidde på harnesset ?

Torben

Fra : AK

Dato : 22-06-06 16:19

Jeg har en Halcyon, og den er ikke imponerende.

min makker har en DIR-Zone som ser meget lækker ud, jeg har også set
at Agir laver nogle lækre knive.

Fra : KC

Dato : 22-06-06 21:59

Halcyons er noget billigt skrammel, som dog ikke er billigt.
DIR-Zones er ligeså "lækker" (for nu at bruge AK's udtryk) som en brækket
køkkenkniv som er slebet rund, men det virker til at skære en line over.

--
KC

www.kcdk.com
PADI OWSI, CMAS***, GUE Fundamentals

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-06-06 16:53

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote in message
> Jeg skal have mig en kniv og eller saks hvilke virker efter jeres
> mening, den skal ikke være større end den kan sidde på harnesset ?

http://www.divernet.com/equipment/0805knives.shtml

Søren Arnvig

Fra : Jan Birk

Dato : 22-06-06 18:41

> Jeg skal have mig en kniv og eller saks hvilke virker efter jeres mening,
> den skal ikke være større end den kan sidde på harnesset ?

Hvis det er din eneste kniv, så:

Saks kan ikke gøre det alene. Du vil før eller siden få brug for en stor
kniv (det som nogen kalder en CMAS kniv til at skære ankertovet
fri. En saks er fin til fiskeliner mm, men nå dræg/anker sidder fast i
en pløre af travl og fiskeliner, har du brug for en stooor skarp kniv.

Jeg har prøvet at skære anker/dræg tovet fri med en lille sød kniv. Det
duer ikke. En stor skarp kniv som kan tage de mange liner/travl i samme
huk(s), er vejen frem.

Det ene udelukke jo ikke det andet. Jeg vil helst have helst en af hver.....

/Jan

Fra : Oxe

Dato : 23-06-06 08:43

Hej Torben.

Denne kniv fra Seemann Sub bruger jeg selv i forskellige udgaver, og
kan bestemt anbefale den:

http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php/name/Kniv/products_id/88

Jeg har den blandt andet med denne skede:

http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php/products_id/87

Kniven kan købes mange steder, senest har jeg set den i butikken hos:

http://www.scubagear.dk/

og hos

http://www.oceandive.dk/

Oxe

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-06-06 09:43

Til at klippe havde en relativ ny Zeagle saks i min tool lomme, men da jeg
sidst for en måned siden skulle bruge den faldt den fra hianden, så den kan
jeg ikke anbefale

Til at skære har jeg en lille skarp kniv uden spids siddende i vestre side
af mit mavebælte. Den ligner denne:
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php/cPath/25_27/products_id/61
Dog har jeg en elastik rundt om skaftet så den ikke kan falde ud, og den er
forbavsende let at tage ud og sætte i selv med tykke tørdragtshansker og
uden at se og uanset hvordan man er "hængt op".
Nøgleordet her er meget skarp (som mange store knive ikke er) med en let
riflet æg, og medmindre du skal skære et reb over som er lår tyk, kan en
lille kniv gøre jobbet lige så hurtigt. Efter min mening kan en lille kniv
fremfor en "sabel" også gøre det mere sikkert og effektivt hvis du har en
masse tråd/net som skal skæres over, da det ikke er fægtning men en stille
og rolig metorisk fremgangsmåde som er mest sikker både for dig selv og din
makker. Jeg synes i hvert fald selv at det spiller meget bedre end med de
store manchetter jeg har haft igennem tiden. Sidst jeg dykkede i Rødehavet
måtte vi ikke have sablerne med i vandet, men min lille kniv var de
ligeglade med

En stor kniv er god til at fange flade med og kan bruges som
skruetrække/brækjern hvis du "finder" noget interessant, men disse formål
findes bedre værktøjer.

/Sune

Fra : TT

Dato : 23-06-06 11:10

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En stor kniv er god til at fange flade med og kan bruges som
> skruetrække/brækjern hvis du "finder" noget interessant, men disse formål

Hej Sune,

Er det den du har eller måske den oxe anbefalede :
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php/name/Kniv/products_id/88

Torben der syntes det er sjovere at holde tingene i hånden end købe over
nettet...

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-06-06 11:47

Den helt lille fra DTD har jeg på mit alu-setup og den er rigtig god (mener
at DiveRite har en helt magen til).
Den anden fra Seeman Sub har jeg haft, men den rustede vist ret hurtigt og
er ikke så skarp så den røg ud.
Desuden bruger jeg en lille rustfri "køkken" kniv fra det lokale
supermarked, hvor jeg har savet spidsen af. Den er skarp og billig så den
kan jeg udskifte tit, når den begynde at ruste eller blive sløv.
/Sune

Fra : Oxe

Dato : 23-06-06 13:26

Hej Torben.

Jeg har de seneste 5 år dykket med den samme Beaver Voyager
-http://www.beaversports.co.uk/ - købt hos Scubagear på Amager.
Kniven er identisk med den nævnte Seemann Sub, og ensete vedligehold
har været skylning i ferskvand efter hvert dyk. Den fremstår uden
rust og er fortsat skarp som bare fanden. Senest har jeg brugt den til
at skære de øverste fem cm. af standfødderne på et af mine
flaskesæt.

Oxe