Arve spørgsmål
Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-06-06 07:49

Situation som følger:
Faderen dør (ca. 15 år siden) - der er 2 børn.
Moderen sidder i uskiftet bo, men indsætter "arven" dvs penge på 2 konti.
Sønnen dør.
Moderen tilbyder nu sønnens enke at hun kan få den indsatte arv.
(Pengene er indsat lige efter faderens død - så jeg antager, der er lavet en
opgørelse i forb. med uskiftet bo)

Spørgsmål:
Kan man lave en sådan aftale og samtidig undgå nogle overraskelser i
fremtiden ?
Her tænker jeg mest på "slagsmål" om indbo osv.

/Henning.

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-06-06 12:14

Henning Sørensen skrev:
> [...]
> fremtiden ?
> Her tænker jeg mest på "slagsmål" om indbo osv.

Hej Henning,

Det er rigtigt, at efter vi har fået det udskudte arvefald, arven
sønnen ikke.

Hvis du vil lave sådan en aftale, er det vigtigt, at det bliver lavet i
testametsform. Moderen kan have skrevet under på nok så mange aftaler,
uden at de vil være gældende, hvis en berretiget laver indsigelse
(altså en der ville have arvet mere), jf. AL § 55.

Mht. den kvalitative deling, altså hvem der kan få hvad:
Det følger af AL § 24a, (blandt andet), at hvis to arvinger ønsker at
udtage det samme aktiv, har den arving til hvis slægtsgren et aktiv
stammer (hvis det har en speciel erindringsværdi for denne),
fortrinsret. Dvs. hvis konen til til den afdøde søn ønsker at udtage et
eller andet som stammer fra familien, vil det andet barn have
fortrinsret, såfremt dette også ønsker det. (reglen gælder selvfølgelig
kun så langt, at når der ikke er "flere penge tilbage, at arve for den
fra slægten", kan han naturligvis ikke udtage mere).

Hvis der er tale om genstande, som ikke stammer fra den enes slægsgren,
afgøres det ved lodtrækning.

Derfor vil hustruen til sønne vil være stillet dårligere, da hun jo
næppe kan påberåbe sig denne særlige skiftefordel.

Det moderen kan gøre i denne situation, er at testere over tingene.
Hvis hun gør dette, vil barnet ikke kunne påberåbe sig reglen i AL §
24a, jf. AL § 24d.

Men det går let hen og bliver kompliceret, så kontakt derfor en
advokat, og få lavet et formgyldigt testamente, hvor du også er sikker
på at testationskompetencen bliver overholdt

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-06 19:02

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en opgørelse i forb. med uskiftet bo)
>
> Spørgsmål:
> Kan man lave en sådan aftale og samtidig undgå nogle overraskelser i

Man har ret til at råde over halvdelen af ens formue ved testamente. Udgør
den del, som moren vil give til svigerdatteren ikke over halvdelen af hendes
del af boet (altså 1/4 af det samlede bo), kan hun fint oprette et
testamente til fordel for svigerdatteren.

/Karina