Forbrugerkøb eller ej?
Fra : Thomas

Dato : 21-06-06 17:58

En virksomhed - som absolut ikke handler med edb-udstyr - køber en
computer til brug på kontor. Maskinen køber de hos en som handler med
den slags. (Email m.m.) Er der tale om forbrugerkøb og dermed 2 års
reklamation m.m.?

Thomas

Fra : KT

Dato : 21-06-06 17:59

Svaret er klart nej - det er en handel mellem 2 virksomheder.

Knud

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 21-06-06 17:59

> [...]
> computer til brug på kontor. Maskinen køber de hos en som handler med den
> slags. (Email m.m.) Er der tale om forbrugerkøb og dermed 2 års

Forbrugerkøb er privat indkøb til privat brug. I dit eksempel købes
computeren til brug i virksomheden, og er derfor ikke omfattet af
forbrugerkøb.

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Thomas

Dato : 21-06-06 18:04

Jeg takker for lynhurtigt svar.

Thomas

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-06-06 19:01

Thomas skrev:
> [...]
> (Email m.m.) Er der tale om forbrugerkøb og dermed 2 års reklamation m.m.?

Det må antages at være et handelskøb, jf. KBL § 4, da den skal bruges
som led i virksomhedens drift!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Codexx

Dato : 21-06-06 19:46

Christian Madsen skrev:

> Det må antages at være et handelskøb, jf. KBL § 4, da den skal bruges
> som led i virksomhedens drift!

Det er en lidt vovet påstand, når du ikke kender arten af
virksomheden. Husk at KBL §4 stk. 2. indeholder en udtømmende liste
over hvad der betragtes som handlende, samt en række specifikke
undtagelser. Landbrug er for eksempel undtaget.

--
//Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-06-06 20:18

Codexx skrev:

> [...]
> over hvad der betragtes som handlende, samt en række specifikke
> undtagelser. Landbrug er for eksempel undtaget.

Det har overhovedet ingen betydning. Ja der er en udtømmende liste, men
derudover, er der tale om handelskøb hvis: købet er foretaget mellem to
handlende, i eller FOR deres bedrift, jf. Lærebog i dansk og
international køberet, 3. udgave, side 37.

Jeg kan desuden give et praktisk eksempel fra eksamensopgaven i køberet
på Aarhus universitet i år:
En møbelhandler køber et billede af en kunsthandler, til at hænge i
møbelhandlerens butik. Dette var et handelskøb.
Samtidig købte kunsthandleren en sofa til at have stående i sin butik,
dette var også et handelskøb.

Da computeren her er indkøbt til brug i firmaet, er det købt, FOR hans
bedrift, og så er det ligemeget om han sælger EDB-udstyr eller
skijakker.

Så nej, det er ikke en vovet påstand.

Indenfor hvilken branche, hvor man køber en computer til brug i et
firma, vil du mene at der IKKE er tale om et handelskøb?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-06-06 20:29

Christian Madsen skrev:

> [...]
>
> Indenfor hvilken branche, hvor man køber en computer til brug i et firma, vil
> du mene at der IKKE er tale om et handelskøb?
Som vel og mærke, IKKE er omfattet af undtagelserne?

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-06-06 19:57

Thomas wrote:
> Er der tale om forbrugerkøb og dermed 2 års
> reklamation m.m.?

Bemærk, at der som udgangspunkt også er to års reklamationsret i
handelskøb, medmindre andet er aftalt. Man skal bare kigge et andet sted
i Købeloven (§1a og §54), og der er nogle forskelle i ordlyden - der er
f.eks. hverken formodningsregel eller ret til 2 måneders nøleri.

--
Allan Olesen

Fra : Codexx

Dato : 21-06-06 20:48

Christian Madsen skrev:

> [...]
> handlende, i eller FOR deres bedrift, jf. Lærebog i dansk og
> international køberet, 3. udgave, side 37.

Nu er din lærebog jo ikke gældende ret selvom visse forfattere mener
dte modsatte. Vi tager lige loven:

§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem
handlende i eller for deres bedrift.

Stk. 2. ***Som handlende*** anses herved enhver, der gør sig til
bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller
bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel,
forlagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at
overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at
befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende
den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15
år og sit hustyende driver beværtning, håndværk,
befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves
særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.

Bemærk at stk. 2 præciserer hvem der skal anses for handlende.

> [...]
> møbelhandlerens butik. Dette var et handelskøb.
> Samtidig købte kunsthandleren en sofa til at have stående i sin butik,

Det lyder korrekt og understøtter fint min påstand, selvom det
vistnok er omtvistet om ikke nr. 2 er et civilkøb, men det er en anden
snak.

En møbelhandler falder jo _netop_ ind under "....gør sig til bedrift
at afhænde dertil indkøbte varer...". Samtidig er møbelhandleren
ikke omfattet af nogle af undtagelserne. Derfor er der tale om et
handelskøb.

> Da computeren her er indkøbt til brug i firmaet, er det købt, FOR hans
> bedrift, og så er det ligemeget om han sælger EDB-udstyr eller
> skijakker.

Ja, men det fremgår ikke af det oprindelige indlæg at der er tale om
en handelsvirksomhed.

> Så nej, det er ikke en vovet påstand.

Jo det er.

> Indenfor hvilken branche, hvor man køber en computer til brug i et
> firma, vil du mene at der IKKE er tale om et handelskøb?

Landbrug er det mest brugte eksempel.

Prøv at læse det første af denne opgave:
http://www.jura.au.dk/rettevejledninger/FR1-20031.pdf (kort fortalt:
gårdejer køber landbrugsmaskine af maskinhandler...)

I rettevejledningen fremgår det at:
"Der er tale om et civilt køb og ikke om et Handelskøb, jf. kbl. § 4
stk. 2, der ikke omhandler landbrug. Der foreligger naturligvis ikke
forbrugerkøb. Se pensum s. 40 f."

http://www.jura.au.dk/rettevejledninger/Fr1-Rettevejledning.pdf
-------------------------------

Jeg kan også citere fra "Dansk Privat Ret" s. 232:

"...Ved denne form for køb forstås ifølge § 4, stk. 1, køb, som
indgås mellem handlende i eller for deres bedrift. Begge parter må
således være handlende for at opfylde dette krav. Hvem loven anser
for handlende, opregnes nærmere i § 4, stk. 2."

--
//Bacher

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-06 21:04

Codexx wrote:

> Nu er din lærebog jo ikke gældende ret selvom visse forfattere mener
> dte modsatte. Vi tager lige loven:

Vi er vel enige om at der ikke er tale om alm forbrugerkøb?

- Peter

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-06-06 23:59

Codexx skrev:

> [...]
> at afhænde dertil indkøbte varer...". Samtidig er møbelhandleren
> ikke omfattet af nogle af undtagelserne. Derfor er der tale om et

Ja, men ikke sin bedrift at afhænde kunst. Og der er tale om et
handelskøb, bortset fra det.

> Ja, men det fremgår ikke af det oprindelige indlæg at der er tale om
> en handelsvirksomhed.

Nej, derfor læs, mit indlæg under mit andet indlæg.

> Jo det er.

Nej!

> Landbrug er det mest brugte eksempel.

Ja, men hvis du igen læste indlæget under mit indlæg, ville du slet
ikke skrive det der. Landbrug er jo netop ikke handel.

> [...]
> "Der er tale om et civilt køb og ikke om et Handelskøb, jf. kbl. § 4
> stk. 2, der ikke omhandler landbrug. Der foreligger naturligvis ikke

Nej, for en landmand er ikke handlende. Læs igen mit indlæg under mit
indlæg.

Ja netop!

Fra : David T. Metz

Dato : 22-06-06 10:06

Christian Madsen skrev:

> Ja, men ikke sin bedrift at afhænde kunst.

Det siger codexx jo heller ikke. Der er ingen der hævder at varen er
afgørende. Det afgørende er:
1 er begge parter handlende efter stk 2?
2 købes varen til brug i eller for bedriften

> Ja, men hvis du igen læste indlæget under mit indlæg, ville du slet ikke
> skrive det der. Landbrug er jo netop ikke handel.

Og hvorfor synes du så ikke det er vovet at påstå at der er tale om
handelskøb i trådstarterens spørgsmål? Når du ikke kender købers virksomhed?

David

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-06-06 11:52

David T. Metz skrev:

> [...]
>
> Og hvorfor synes du så ikke det er vovet at påstå at der er tale om
> handelskøb i trådstarterens spørgsmål? Når du ikke kender købers virksomhed?

Fordi jeg simpelthen lagde til grund (lidt forhastet måske), at der var
tale om handelsvirksomhed!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-06-06 14:56

David T. Metz wrote:

> Og hvorfor synes du så ikke det er vovet at påstå at der er tale om
> handelskøb i trådstarterens spørgsmål? Når du ikke kender købers
> virksomhed?

Langt de fleste virksomheder vil dog falde ind under definitionen... Jeg
vil ikke mene, Christians påstand ligefrem er vovet, højst en anelse for
skråsikker.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : David T. Metz

Dato : 27-06-06 09:49

Kevin Edelvang skrev:

> Langt de fleste virksomheder vil dog falde ind under definitionen...

Det kunne være et spørgsmål for Danmarks Statistik og næppe relevant
her. Jeg er dog næsten sikker på du tager fejl.

> Jeg
> vil ikke mene, Christians påstand ligefrem er vovet, højst en anelse for
> skråsikker.

Ja, det er måske et bedre ord.

David

Fra : Codexx

Dato : 21-06-06 21:11

Peter Lykkegaard skrev:

> Vi er vel enige om at der ikke er tale om alm forbrugerkøb?
>
> - Peter

Ja, forbrugerkøb er det ikke.

Der er muligvis tale om Civilkøb.

//Bacher

Fra : Codexx

Dato : 22-06-06 23:54

Christian Madsen skrev:

> Fordi jeg simpelthen lagde til grund (lidt forhastet måske), at der var
> tale om handelsvirksomhed!

Jamen så er der jo ikke noget at være uenig i

Jeg skal beklage hvis det blev for virkelighedsfjernt (for du har jo
ret i din oprindelige påstand i 95% af tilfældende...), 7 dage i
træk med panteret gør mærkelige ting ved folk.

//Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-06-06 02:03

Codexx skrev:

> [...]
> ret i din oprindelige påstand i 95% af tilfældende...), 7 dage i
> træk med panteret gør mærkelige ting ved folk.

Jeg kender det alt for godt.. Jeg er også helt smadret i hovedet efter
1½ måned med konstant eksamenslæsning... Til gengæld tror jeg det har
betalt sig, men nu må vi se..!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen