Skilsmisse og Statsamtet
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 21-06-06 11:54

Hej Gruppe

Jeg har en god ven (Y) der står midt i skilsmisse, og som har bedt mig
spørge jer om et par spørgsmål.

Forhistorien:
De blev gift i aug. 2005.
Maj 2006 møder X sin nye kæreste, og beder derfor om skilsmisse fra Y

I fællesskab udfylder X og Y skilsmisse-papirerne, og deler deres indbo. Y
beholder den lejede lejlighed, men skal betale 5000 kr til X til hjælp med
flytning.

Spørgsmålet fra Y til jer:
Hvornår er en underskrift juridisk gældende .. når man skriver under, eller
nå statsamtet SYNES den er gældende ??

X har jo skrevet under, men statsamtet har indirekte tilladt X at løbe fra
sin underskrift, så vi nu skal til vilkårsforhandling, som hun ellers
fraskrev sig da vi underskrev ansøgningen ...

Hvis X kan løbe fra sin underskrift, kan jeg vel oxo .. således at jeg slet
ikke vil skilles ..

X arbejder som IT-konsulent og tjener ca. 20.000 kr om måneden.
Y er førtidspensionist på højeste sats.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Kunsten er, at undgå
at virkeligheden forstyrrer dine drømme

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 11:59

Pernille Lauridsen formulated the question :
> [...]

> sin underskrift, så vi nu skal til vilkårsforhandling, som hun ellers
> fraskrev sig da vi underskrev ansøgningen ...

Visse ting kan man ikke aftale sig udenom - og det kunne sagtens være
sådan en du er løbet ind i.

> Hvis X kan løbe fra sin underskrift, kan jeg vel oxo .. således at jeg slet
> ikke vil skilles ..

Var det ikke din ven der skulle skilles ? ;) (den der med "en ven" er
vist snart slidt op...)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 21-06-06 12:26

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Pernille Lauridsen formulated the question :
>>
> Visse ting kan man ikke aftale sig udenom - og det kunne sagtens være
> sådan en du er løbet ind i.

Ah.

> Var det ikke din ven der skulle skilles ? ;) (den der med "en ven" er vist
> snart slidt op...)

Uha, jeg er skam nygift. "Jeg" fra første indlæg =X (Min ven)

> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Tak for det hurtige svar

VH Pernille

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 21-06-06 12:00

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

Tilføjelse: Hverken Y eller X er har formue.

VH Pernille (Nygift)

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 21-06-06 12:30

On Wed, 21 Jun 2006 12:53:57 +0200, "Pernille Lauridsen"
<pl@praxis-it.nospam> wrote:

>Spørgsmålet fra Y til jer:
>Hvornår er en underskrift juridisk gældende .. når man skriver under, eller
>nå statsamtet SYNES den er gældende ??

Underskriften er gældende når den er skrevet, men hvis aftalen er
ugyldig, så er det ligegyldigt med underskriften.

>X har jo skrevet under, men statsamtet har indirekte tilladt X at løbe fra
>sin underskrift, så vi nu skal til vilkårsforhandling, som hun ellers
>fraskrev sig da vi underskrev ansøgningen ...

Men igen, hvis aftalen er ugyldig så......

>Hvis X kan løbe fra sin underskrift, kan jeg vel oxo .. således at jeg slet
>ikke vil skilles ..

Nej, du kan ikke modsætte dig skilsmisse - højst udsætte den ved at
modarbejde.

/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 21-06-06 12:54

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Underskriften er gældende når den er skrevet, men hvis aftalen er
> ugyldig, så er det ligegyldigt med underskriften.

Hvad kan gøre aftalen ugyldig?

>Nej, du kan ikke modsætte dig skilsmisse - højst udsætte den ved at
>modarbejde.

Jeg tror nu oxo bare det er en tom frustreret trussel.

VH Pernille (Og Y)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 15:49

Pernille Lauridsen skrev:

> Hvad kan gøre aftalen ugyldig?

Der er nok flere muligheder, men den kunne omfatte en
fraskrivelse af noget der er ufraskriveligt. Der findes også en
general paragraf i aftaleloven om at urimelige aftalevilkår kan
gøre en aftale ugyldig.

Det er nok svært at sige meget mere uden at kende aftalen og
statsamtets indvending. Spørg dem om hvorfor aftalen ikke skulle
være gyldig.

--
Bertel