Afbestilling af bestilte varer...
Fra : nero

Dato : 21-06-06 11:15

Har i en Toyota forhandler/værksted/reservedele butik,
ville købe en ALB ventil (2.000 Kr.), de havde den ikke hjemme men kunne får
den hjem i løbet af 3-5 dage, ok med det.

Nu har jeg så ikke brug for denne ALB ventil alligevel,
og ringer og siger dette, de siger så at jeg skal betale
et gebyr på et eller andet beløb.

Er det almindelige forretningsmetoder?

Fra : nero

Dato : 21-06-06 11:34

"nero" <nero@NOspam.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har jeg så ikke brug for denne ALB ventil alligevel,
> og ringer og siger dette, de siger så at jeg skal betale

Undskyld hvis den hører til i dk.forbruger

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-06-06 11:37

nero wrote:
> Har i en Toyota forhandler/værksted/reservedele butik,
> ville købe en ALB ventil (2.000 Kr.), de havde den ikke hjemme men kunne får
> den hjem i løbet af 3-5 dage, ok med det.

bestilte du den inde i butikken eller via telefonen?

JonB

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 11:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> bestilte du den inde i butikken eller via telefonen?

At ringe en butik for at afgive en bestilling er ikke et fjernsalg
efter Forbrugeraftalelovens §4 da det også er et krav at aftalen
indgås som led i et system for fjernsalg.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 15:45

Peter Makholm skrev:

> At ringe en butik for at afgive en bestilling er ikke et fjernsalg
> efter Forbrugeraftalelovens §4 da det også er et krav at aftalen
> indgås som led i et system for fjernsalg.

Det er ikke rigtigt. Hvis butikken plejer at drive fjernhandel,
har den et system for fjernhandel (de er vant til og indstillet
på at håndtere den slags), og så er enhver fjernhenvendelse
(hvori indgår en salgsaftale) et fjernsalg - uanset om det
foregår pr. telefon, mail, hjemmeside eller røgsignaler.

Der er ikke noget krav om der skal ske nogen speciel
databehandling hos sælger.

--
Bertel

Fra : nero

Dato : 21-06-06 11:49

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> bestilte du den inde i butikken eller via telefonen?

Jeg var inde i butikken.

Men er ikke blevet oplyst om bestillings/købsbetingleserne,
så derfor undrer det mig at man kan blive charged for et gebyr,
man ikke er blevet bekendt med.

Jeg kan se at deres returret ikke gælder for bestilte varer,
som dette her er tilfældet, og jeg havde ikke tænkt mig at betale for
en varer jeg ikke kunne returnere, efter aftale vel at mærke.

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 11:59

"nero" <nero@NOspam.tak> writes:

> Jeg kan se at deres returret ikke gælder for bestilte varer,
> som dette her er tilfældet, og jeg havde ikke tænkt mig at betale for
> en varer jeg ikke kunne returnere, efter aftale vel at mærke.

Så har du på ingen måde ret til at fortryde købet. At butikken så
alligevel, mod et gebyr, vil lade dig fortryde bestillingen er ren
service.

Fra : nero

Dato : 21-06-06 12:05

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Så har du på ingen måde ret til at fortryde købet. At butikken så
> alligevel, mod et gebyr, vil lade dig fortryde bestillingen er ren
> service.

Jeg har intet købt endnu
Jeg har bestilt noget der ligger i butikken,
Jeg ved ikke engang om det passer til bilen.

Når jeg afhenter det og skal betale vil jeg,
først have en aftale om at jeg kan returnere det.
Ellers ingen handel.

Kan jeg blive charged for et gebyr ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-06 13:26

"nero" <nero@NOspam.tak> skrev i en meddelelse
> Jeg har intet købt endnu
> Jeg har bestilt noget

Det at du bestiller noget er en aftale om køb, medmindre der ret
udtrykkeligt fremgår andet af aftalen.
Man bestiller jo heller ikke et sæt tøj hos en skrædder, for derefter at
returnere det fordi man ikke skulle til fest alligevel

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 18:24

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det er ikke rigtigt.

Gider du citere Forbrugeraftaleloven §4 nummer 2 og efterfølgende
forklare hvori den afviger fra hvad jeg siger?

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 20:12

Peter Makholm skrev:

> Gider du citere Forbrugeraftaleloven §4 nummer 2 og efterfølgende
> forklare hvori den afviger fra hvad jeg siger?

Nej, for den sidste del af din sætning er cirka et citat derfra.

Fejlen opstår der hvor du siger at det ikke er fjernsalg når man
ringer til butikken.

Hvis man ringer til en butik der driver fjernhandel, er det
fjernhandel.

Hvis man ringer til en butik der ikke driver fjernhandel og
plager dem til at sende en vare mod betaling, er det *ikke*
fjernhandel, og man får ikke den stærke beskyttelse.

'Systemet' består blot i at de plejer at handle på den måde
(eller ønsker at gøre det).

Det øverst citerede afsnit ville blive korrekt hvis der blev
indføjet "nødvendigvis" efter "ikke", men det ville være
vildledende fordi de fleste butikker i Danmark driver
fjernhandel.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 21-06-06 20:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det øverst citerede afsnit ville blive korrekt hvis der blev
> indføjet "nødvendigvis" efter "ikke", men det ville være
> vildledende fordi de fleste butikker i Danmark driver
> fjernhandel.

Enig, men det var nu altså sådan jeg forstod Peter's indlæg fra starten af,
at der ikke er tale om fjernhandel via telefon hvis ikke butikken har et
fjernhandelssystem.

Så efter min overbevisning siger i det samme, du har bare skåret det ud i
pap.

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 20:22

> Nej, for den sidste del af din sætning er cirka et citat derfra.

Tak. Vi er altså enige om at det at man ringer til en butik ikke gør
et køb til et fjernsalg eftger forbrugeraftalelovens definitioner.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 20:29

Peter Makholm skrev:

> Tak. Vi er altså enige om at det at man ringer til en butik ikke gør
> et køb til et fjernsalg eftger forbrugeraftalelovens definitioner.

Ja, men er vi også enige om at det er forkert blot at sige at det
ikke er fjernhandel (fordi det kan man ikke vide noget om uden
videre)?

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 21-06-06 21:09

> Tak. Vi er altså enige om at det at man ringer til en butik ikke gør
> et køb til et fjernsalg eftger forbrugeraftalelovens definitioner.

Det var jo heller ikke det du skrev. Du *konstaterede*, at der ikke er tale
om fjernsalg: "At ringe en butik for at afgive en bestilling er ikke et
fjernsalg" Det passer ikke, for det kan netop godt være fjernsalg. Hvis du
derimod havde skrevet, som du gør her over, at et telefonopkald *ikke gør
det til* et fjernsalg, så havde det været korrekt.

/Bo

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-06 07:57

bem wrote:
> [...]

> fjernsalg. Hvis du derimod havde skrevet, som du gør her over, at et
> telefonopkald *ikke gør det til* et fjernsalg, så havde det været

Nu stopper i sgu - det kan da ikke være varmen der trykker?

Peter skrev:

<quote>
At ringe en butik for at afgive en bestilling er ikke et fjernsalg
efter Forbrugeraftalelovens §4 da det også er et krav at aftalen
indgås som led i et system for fjernsalg.
</quote>

Lad mig fremhæve:
da det også er et krav at aftalen
indgås som led i et system for fjernsalg

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : bem

Dato : 22-06-06 08:38

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu stopper i sgu - det kan da ikke være varmen der trykker?

Jo, jeg var i sauna da jeg læste hans indlæg. Du har ret, undskyld Makholm.

/Bo

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 20:57

> Ja, men er vi også enige om at det er forkert blot at sige at det
> ikke er fjernhandel (fordi det kan man ikke vide noget om uden
> videre)?

Vi kan også godt blive enige om at man godt kan indgå en fjernaftale
over telefon hvis kravet i Forbrugeraftalelovens §4 nummer 2 (som
refereret i mit svar) er opfyldt.

Vi kan ikke bliver enige om at jeg skrev noget forkert, for det var
stort set klippet direkte ud af loven.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : nero

Dato : 21-06-06 12:10

Nå, har talt med dem igen,

Gebyret for anullereing af en bestilt vare, er vist ikke normalt, og
begrundelsen i denne situation var:
at denne reservedel er bestilt hjem specielt til mig, og der ikke sælges ret
mange af dem.

Men jeg var stadig ikke blevet oplyst om denne specielle og enestående
handel,
og mente ikke at skulle betale for en bestilling uden at være bekendt med
betingelserne.

Gebyret blev annuleret after samtalen,
så mange tak for god service til Toyota.

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-06-06 10:09

> [...]
> handel,
> og mente ikke at skulle betale for en bestilling uden at være bekendt med

Du kom altså som en overraskelse for dig, at du skulle betale for den vare,
du har bestilt?

Det har jeg svært ved at se kan være en overraskende betingelse...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : nero

Dato : 22-06-06 10:52

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kom altså som en overraskelse for dig, at du skulle betale for den
> vare, du har bestilt?

At jeg skal betale for en varer, er ikke overraskende,
men overraskelsen kommer efter at man ikke er blevet oplyst om at denne vare
er så speciel at der tilkommer
ekstra omkostninger pga. lager-og leveringsomkostninger.

Ville disse omkostninger stå særskilt på fakturaen, tror du?

> Det har jeg svært ved at se kan være en overraskende betingelse...

læs lidt tilbage så vil du sikkert forstå sammenhængen.

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-06-06 11:18

> [...]
> ekstra omkostninger pga. lager-og leveringsomkostninger.
>
> Ville disse omkostninger stå særskilt på fakturaen, tror du?

Disse omkostninger er en del af varens pris, og vil derfor ikke optræde
seperat på fakturaen. Dit spørgsmål viser, at du *ikke* har forstået
problemstillingen.

I det øjeblik, du bestiller en vare forpligter du dig også til at købe den.
Du har *ikke* nogen lovsikret ret til at fortryde - at du overhovedet kan få
lov til at fortryde mod kun at betale de reelle omkostninger, er en
service - *ikke* noget Toyota er forpligtet til.

> læs lidt tilbage så vil du sikkert forstå sammenhængen.

Jeg har skam forstået sammenhængen - nemlig at du mener dig berettiget til
at springe fra en købsaftale uden at skulle holde sælger skadesløs.

Det er en udbredt misforståelse at man i Danmark har en lovfæstet retur- og
fortrydelsesret ved køb i butikker. Det har man ikke - at mange butikker
yder retur-, fortrydelses- og ombytningsret er udelukkende på grund af
konkurrencen i detailhandlen.

Fra : Nicolai

Dato : 22-06-06 13:41

"nero" <nero@NOspam.tak> wrote in message

> læs lidt tilbage så vil du sikkert forstå sammenhængen.

Jeg har læst hele tråden, og hele mit liv har det nu været sådan at når man
bestiller en vare hjem specielt, så hænger man på den eller et gebyr. Så det
burde da ikke komme bag på dig,

Men det er vel lige som alle andre ting her i livet, hvor vi tror at "det
vidste jeg ikke" fritager os fra alt ansvar.

Når det er sagt, så havde jeg da selv forsøgt at få butikken til at sløjfe
gebyret hvis jeg havde stået i din situation, men jeg havde da ikke hylet
min nød over min egen uvidenhed her inde i gruppen.

Nicolai

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 13:59

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst hele tråden, og hele mit liv har det nu været sådan at
> når man bestiller en vare hjem specielt, så hænger man på den eller et
> gebyr. Så det burde da ikke komme bag på dig,

Det kommer da helt an på hvordan den varer hører til i det almindelige
varesortiment for den pågældende butik.

Hvis det er en vare man kan forvente butikken normalt handler med fx.
reservedele til Toyota, så er der vel ikke en varer der koster ekstra
for dem på nogle måder, og hvis de fx. er eneforhandler af pågældende
reservedel ser jeg da ikke problemer i at de får den på lager lokalt.

Anderledes er er jo hvis du bestiller varer som butikken ikke normalt
handler med,
men er behjælpelige med at fremskaffe, i sådan tilfælde vil jeg tro du
skal betale et depositum, forskud eller andet for at dække evt.
annullering.

Fra : Nicolai

Dato : 22-06-06 15:34

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> [...]
> men er behjælpelige med at fremskaffe, i sådan tilfælde vil jeg tro du
> skal betale et depositum, forskud eller andet for at dække evt.

Det er min opfattelse af denne del, som evt. kunne være til en luksus ting,
eller hvad nu det er.

Hvis de skal være 3-5 dage om at få den hjem, de fleste større
autoforhandlere kan få varer hjem fra deres respektive hovedlagre fra dag
til dag, og hvis varen ikke engang ligger på et hovedlager, så må den da
være speciel?

Nicolai

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 15:49

> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Det er min opfattelse af denne del, som evt. kunne være til en luksus
> ting, eller hvad nu det er.

Jeg vil tro det er en ganske almindelig sliddel,
en slags bremsventil eller hvad det nu var.

> [...]
> autoforhandlere kan få varer hjem fra deres respektive hovedlagre fra
> dag til dag, og hvis varen ikke engang ligger på et hovedlager, så må

Så må de da oplyse kunden om at dette er en specialleverance med
gebyrer og leveringsomkostninger mm.

Ingen kunde kan da vide hvad der i et verdensomspændende firma som
Toyota,
er en særlig eller en dagligdags begivenhed - og man spørger da normalt
ikke selv om det.

Jeg vil tro at hvis du bestilte en motor+gearkasse komplet, ville du
blive gjort bekendt med
gebyrreglerne eller skulle betale et depositum.

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 14:14

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:449a8fdc$0$60784> Jeg har læst hele tråden, og hele mit liv har det
nu været sådan at når man
> bestiller en vare hjem specielt,

En originaldel til en Toyota er da ikke en special vare,
hos et autoriseret Toyota værksted/forhandler/reservedele-butik.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-06-06 14:23

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> [...]
>

> En originaldel til en Toyota er da ikke en special vare,
> hos et autoriseret Toyota værksted/forhandler/reservedele-butik.

Juridisk er det ret uinteressant om der er tale om en specialvare
eller ej. Afgiver man en bestilling i en butik er der tale om en
købsaftale hvor køber ikke har en lovbestemt fortrydelsesret.

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 14:32

> Juridisk er det ret uinteressant om der er tale om en specialvare
> eller ej. Afgiver man en bestilling i en butik er der tale om en
> købsaftale hvor køber ikke har en lovbestemt fortrydelsesret.

Hvis jeg bestiller en pakning til 0,75 kr.
og alligevel ikke ønsker at købe den kan jeg blive stillet overfor et
gebyr på
135,-Kr. + moms.
Hvem betaler det gebyr hvis jeg vælger at købe pakningen, som jeg jo kun
betaler 0,75Kr. for?

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-06-06 14:33

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> Hvem betaler det gebyr hvis jeg vælger at købe pakningen, som jeg jo kun
> betaler 0,75Kr. for?

Den samme som betaler rykkergebyret når du betaler en regning til tiden.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 14:39

> Den samme som betaler rykkergebyret når du betaler en regning til
> tiden.

Nej, alle forsendelsesomk. og leveringer mellem
de forskellige Toyota forhandlere/værksteder/reservedelslagre mm.
er inkluderet i priserne for varene.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-06-06 14:44

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> Nej, alle forsendelsesomk. og leveringer mellem
> de forskellige Toyota forhandlere/værksteder/reservedelslagre mm.
> er inkluderet i priserne for varene.

Nu bliver jeg i tvivl om hvad du taler om. Jeg taler om det gebyr som
butikken opkræver hvis man fortryder en aftale. Det er selvfølgelig
ikke inkluderet i vareprisen da det først er noget der opstår når man
fortryder et køb. Det er helt analogt til at et rykkergebyr først
opstår når man ikke betaler sine regninger.

Hvad taler du om?

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 15:10

> [...]
> fortryder et køb. Det er helt analogt til at et rykkergebyr først
> opstår når man ikke betaler sine regninger.

Man kan vel først fortryde et køb, når det er købt
eller der er indgået en aftale hvor alle parter er bekendt med og
har accepteret vilkårene.

Jeg vil tro der forskel på:

Hvis jeg i en butik gerne vil købbe XX
og der bliver sagt:
"den får vi først hjem på fredag"
eller om der bliver sagt
"den kan jeg bestille hjem til dig i løbet af 2-3 dage"

Så mener jeg ikke jeg hæfter for et annulerings gebyr i begge tilfælde,
og det har noget at gøre med om det er noget de normalt handler med
eller om det er
en speciel levering af varer de normalt ikke handler med.

Hvis det er denne:
"den kan jeg bestille hjem til dig i løbet af 2-3 dage"
så må man da blive oplyst om et evt. særtillæg pga. af de særlige
omstændigheder.

Man må formode at en aut. Toyota butik normalt handler med origin.
Toyota reservedele,
og at det ikke er nogen særlig begivenhed at skulle flytte varen fra en
butik til en anden.

Jeg kan da forstå hvis det er en restaurant man bestiller 24 kuverter
hos, og aflyser dagen før,
men der plejer at være et "annuleringsgebyr" man hæfter for eller har
betalt noget på forskud.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-06-06 15:26

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
>>
> Hvis jeg i en butik gerne vil købbe XX
> og der bliver sagt:
> "den får vi først hjem på fredag"

Det er en oplysning om en standardleverance, og er ikke i sig selv bindende
for køber.

> eller om der bliver sagt
> "den kan jeg bestille hjem til dig i løbet af 2-3 dage"

Siger man ja tak til det, vil jeg mene, at der er indgået en aftale om et
køb (hvis ikke der tages forbehold for at amn gerne vil se genstanden eller
lign.)

> [...]
> om det er
> en speciel levering af varer de normalt ikke handler med.

Det er sådan set lige meget om det er en standardvare eller ej, - indgås der
en aftale er der indgået en aftale og begge parter må stå ved den.

> Hvis det er denne:
> "den kan jeg bestille hjem til dig i løbet af 2-3 dage"
> så må man da blive oplyst om et evt. særtillæg pga. af de særlige
> omstændigheder.

Nej, det er ikke nødvendigt. der er indgået en aftale om levering af en
vare, og den er bindende.
Udgangspunktet er, at varen skal leveres og betales.
Afbestillingsgebyret er sælgers forsøg på at redde sitautionen fra begge
parter, - den rå version er bare at kræve betaling for varen.

> Man må formode at en aut. Toyota butik normalt handler med origin. Toyota
> reservedele,
> og at det ikke er nogen særlig begivenhed at skulle flytte varen fra en
> butik til en anden.

Formodningen er lige meget, - der er indgået en aftale om et køb.
(Om der er indgået en aftale om køb afhænger selvfølgelig af de specifikke
ord i aftalen. Der kan være sagt noget som indsparker en eller anden form
for forbehold).

/Per

Fra : Nicolai

Dato : 22-06-06 15:31

> [...]

> "den kan jeg bestille hjem til dig i løbet af 2-3 dage"
> så må man da blive oplyst om et evt. særtillæg pga. af de særlige

Det står der jo på alle deres bestillingssedler osv, dem jeg har set i hvert
fald. Og jeg har nu aldrig oplevet, at man ringer til en butik, bestiller en
vare som er speciel (3-5 dage) og at man så ikke hænger på den.

> Man må formode at en aut. Toyota butik normalt handler med origin. Toyota
> reservedele,
> og at det ikke er nogen særlig begivenhed at skulle flytte varen fra en
> butik til en anden.

Vi ved jo ikke hvor den kommer fra, og da Toyota kan fragte varer mellem
hinanden fra dag til dag, og de siger 3-5 dage, så må man formode at den
kommer fra et sted, uden for DK.

Nu ved jeg ikke hvad en ALB ventil til 2000,- kr. er, men selvom den er
original kan det da godt være specialvare.

Så du fejllæser nok når du skriver, at det ikke er nogen særlig begivenhed,
for jeg læser det som om den skal komme fra udlandet.

> Jeg kan da forstå hvis det er en restaurant man bestiller 24 kuverter hos,
> og aflyser dagen før,
> men der plejer at være et "annuleringsgebyr" man hæfter for eller har
> betalt noget på forskud.

Hvis du bestiller en computer på nettet, og laver en mindre ændring i
computeren, så kan du heller ikke fortryde købet uden gebyr, fordi varen nu
er speciel. Der skal ikke altid så meget til.

Nicolai

Fra : /Peter

Dato : 22-06-06 15:52

> Hvis du bestiller en computer på nettet, og laver en mindre ændring i
> computeren, så kan du heller ikke fortryde købet uden gebyr, fordi
> varen nu er speciel. Der skal ikke altid så meget til.

Så vil det formodentligt fremgå af handelsbetingelserne.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-06 17:58

Nicolai wrote:

> Hvis du bestiller en computer på nettet, og laver en mindre ændring i
> computeren, så kan du heller ikke fortryde købet uden gebyr, fordi
> varen nu er speciel. Der skal ikke altid så meget til.

Hvis maskineriet er sammensat af standardkomponenter så er
forbrugerstyrelsen af en anden mening

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-06-06 16:21

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> writes:

> Hvis du bestiller en computer på nettet, og laver en mindre ændring i
> computeren, så kan du heller ikke fortryde købet uden gebyr, fordi varen nu
> er speciel. Der skal ikke altid så meget til.

Det er faktisk ikke så let. Det er ikke et tilvirkningskøb hvis
forhandleren har en webformular man kan vælge harddiskstørelse,
rammængde, grafikkort og så videre.

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/sammensat/

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-06-06 16:29

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> "Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>

> Så vil det formodentligt fremgå af handelsbetingelserne.

Ved fjernsalg af vare har sælger en oplysningspligt der blandt andet
omfatter fortrydelsesrettens varighed og hvordan man anvender sig af
den. Det fremgår af Forbrugeraftaleloven §12.

Disse oplysninger skal gives på papir eller et andet varigt
medium. Det vil altså ikke sige en HTML-side på sælgers webserver.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : nero

Dato : 22-06-06 10:57

Mange tak for alle jeres svar og diskussioner,
jeg får sgu helt dårlig samvittighed, om de udgifter jeg har pålagt
dette verdensfirma, og ringer måske til dem igen og beder dem sende et
girokort
på gebyret, tror det var 135,- Kr. + moms.
Har trods alt sparet 1800,- Kr. + moms.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-06-06 13:48

> [...]
> girokort
> på gebyret, tror det var 135,- Kr. + moms.

Tja, det svarer nok meget godt til det de har betalt i fragt, ekspedision og
leveringsomkostninger til deres leverandør, for at hjemtage en varer til
dig, som de normalt ikke lagerfører. Jeg undre mig over at du slet ikke har
tænkt på at nogen skal dække de omkostninger. Nu kommer de andre kunder til
det i den sidste ende. Du kan så overveje om det fair