Suzuki GS500E træk-problemer
Fra : Svend Koustrup

Dato : 21-06-06 10:07

Hej gruppe

Jeg købte min fine GS500E '99 (44500km) i februar og kørte første
gang i april. Den kørte som en drøm, men første gang jeg tankede,
var den bare helt død da jeg skulle køre videre. Den ku godt starte,
men den havde overhovedet ingen træk. Som om det var en 50cc motor der
sad på den. Jeg ringede til farmand, og han mente, at det kunne være
skidt i tanken, der var blevet hvirvlet op fra bunden af tanken ved
tankningen, og som så havde sat sig i filtret når motoren kørte. Jeg
gjorde som han sagde, rystede maskinen kraftigt og lod den stå 5
minutter. Vupti, det var som at køre på en helt ny maskine...

Dette er sket nogen gange, jeg har rystet, og den har kørt videre, men
efterhånden med mindre og mindre succes med rystningen. Nu hjælper
ingenting, og jeg ringede til far og aftalte en "tid" hvor vi skulle
få tømt den tank.

På vej ud til farmand, kørte den supergodt. Indtil jeg havde kørt..
øhm.. efter forholdende.. lidt tid, og sagtnet farten lidt igen, så
døde den pludselig. Ind til siden i den tro den var løbet tør. Om
på reservetanken, og ganske rigtigt, den havde igen intet træk. Jeg
kiggede i tanken, og der var egentligt benzin nok i, mere end hvad jeg
ville synes skulle passe til reserve-grænsen.

Nå, jeg får humpet hjem, vi får kigget i tanken, og den er ren som
en barnenumse (altså en barnenumse der lugter lidt af benzin.. hmm).
Nå, vi skiller benzinhanen ad, for at se om der er noget galt dernede.
Ingenting, ganske fin.

Her er det så, at jeg finder ud af, at der er 3 retninger på en
benzinhane... (nogen der kan forklare, hvad PRI (prime?) betyder? Vi
har fundet frem til, at her løber benzinen lige igennem, uanset om der
er tryk på luften eller ej. Men hvad gør det godt for?)

Vi opgiver, i den tro at det nok er i kaburatorene det er galt, og dem
tør min far (der er landmand, dvs okay god til at tænke sig frem til
noget, men altså ikke mekaniker...) ikke gå i.

Vi triller så en lille tur på ca. 5 km., hvor cyklen er ganske fin.
Stiller cyklen i ca. 10 minutter og skal til at køre videre, og så er
den bare færdig igen. Intet træk overhovedet. Jeg kan med fuld gas
trække den op til 100km/t, men ikke over.

Det, at den skifter så pludseligt, virker til at være noget
elektronisk, gør det ikke?
Det virker lidt som om, at den kun trækker med den ene cylinder, men
motoren kører helt rent, den hverken prutter eller går ud (hvis man
ellers giver den en smule gas).

Jeg har læst flere indlæg herinde om, at det kan være den ikke får
nok benzin, og det kan da godt ske. Dog hjælper det ingenting at åbne
benzindækslet, den er stadig død.

Er der nogen der kan sige mig, hvad det kan være? Om det er noget jeg
måske selv kan lave, eller nogen tips til hvordan jeg kan undgå det.

Desuden, hvis der er nogen tidligere GS500-ejere der har en Haynes og
gerne en oversætterbog med, som de nu ikke skal bruge mere, vil jeg
måske gerne købe den. Afhængig af stand og pris i forhold til en
ny... :)

Med venlig hilsen
Svend Koustrup

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 21-06-06 10:31

Hej

Det er sandsynligvis et karburator problem, prøv at dræne de 2 karburatore
for deres indhold, det gør du ved at skrue på dræneskruen på de 2
karburatore, når du har gjort det så hæld en passende mængde karburatorsprit
i tanken.

Benzinhanen:
Pri står for primming, og betyder ganske rigtigt at benzinen løbe direkte
igennem.
Derfor er det er ON du skal bruge ved alm. kørsel (da den lukker for
benzinen når motoren er slukket).
RES er til reservetanke, og fungerer ellers ligesom ON.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Hekto

Dato : 21-06-06 11:22

Martin Guld Thomsen explained on 21-06-2006 :
> [...]
> for deres indhold, det gør du ved at skrue på dræneskruen på de 2
> karburatore, når du har gjort det så hæld en passende mængde karburatorsprit

Eller det lille hul i dækslet er forstoppet, så
den danner undertryk i tanken.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-06-06 11:25

Hekto wrote:

> Martin Guld Thomsen explained on 21-06-2006 :

> Eller det lille hul i dækslet er forstoppet, så
> den danner undertryk i tanken.

Nej, manden skriver det ikke hjælper at åbne tankdækslet. Men det var
ellers også min første indskydelse.

/
Jesper

Fra : Svend Koustrup

Dato : 21-06-06 11:59

Martin Guld Thomsen wrote:
> Hej

Hej og tak for svar

> [...]
> for deres indhold, det gør du ved at skrue på dræneskruen på de 2
> karburatore, når du har gjort det så hæld en passende mængde karburatorsprit

Hvad vil det bevirke? Jeg vil gerne vide lidt mere om, hvad det
egentligt er jeg gør (altså hvorfor) ( - Og det er så også derfor,
jeg skal have fat i en Haynes... :D)

> Benzinhanen:
> Pri står for primming, og betyder ganske rigtigt at benzinen løbe direkte
> igennem.

I hvilken situation vil man bruge den, udover hvis man skal teste om
der kan løbe benzin igennen mens motoren er slukket (altså om tanken
er stoppet?)

Jesper Pedersen wrote:

> Nej, manden skriver det ikke hjælper at åbne tankdækslet. Men det var
> ellers også min første indskydelse.

Vil det være for dumt at prøve at køre med dækslet åbent? Har blot
åbnet og lukket igen og startet. Kunne dog med det samme mærke, at
der ingen forskel var. (Eller, bedre formuleret, at motoren stadig ikke
trak)

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 12:04

Svend Koustrup wrote:

> Hvad vil det bevirke? Jeg vil gerne vide lidt mere om, hvad det
> egentligt er jeg gør (altså hvorfor) ( - Og det er så også derfor,
> jeg skal have fat i en Haynes... :D)

Sprit blander sig med vand, og trækker det med igennem motoren. Vand og
benzin skyr hinanden, og vand"bobler" kan lukke for benzintilførslen
helt eller delvist i karburatoren.

> I hvilken situation vil man bruge den, udover hvis man skal teste om
> der kan løbe benzin igennen mens motoren er slukket (altså om tanken
> er stoppet?)

Hvis karburatorerne har fået tømt svømmerhuset, bruger du PRI for at
fylde dem, så maskinen ikke skal køre på starteren i lang tid.

--
vh
Torben

Fra : André S Hansen

Dato : 21-06-06 12:31

Ja dræn karburator 2 styks sæt lille gummislange på studs, i bunden af
karburator, løsen skrue, der sidder kun en, lige ved siden af studsen, lad
indhold løbe over i klart glas, så kan du se om der er vand i, husk
benzinhane på on, ikke prime ellers løber det, til tanken er tom, luk skrue,
sæt benzinhane på prime 20 sekunder, hvis der er vand i glasset, fyld
karburatorsprit på. så skulle svinet gerne køre, hvis det er problemet, har
lagt foto i dk.binar.motor. rød pil = skrue

André S Hansen
GS500E

Fra : Svend Koustrup

Dato : 21-06-06 12:34

Torben Scheel wrote:
> Sprit blander sig med vand, og trækker det med igennem motoren. Vand og
> benzin skyr hinanden, og vand"bobler" kan lukke for benzintilførslen
> helt eller delvist i karburatoren.

Dvs du mener der kan være vand i kaburatoren... eller andre steder.
Hvordan ser jeg, at jeg har fået tømt kaburatorene? (Det er sikkert
nemt at se, når jeg først er igang...)

> Hvis karburatorerne har fået tømt svømmerhuset, bruger du PRI for at
> fylde dem, så maskinen ikke skal køre på starteren i lang tid.

Ja okay. Ligesom man lægger en cross maskine ned for at få benzinen
til at løbe igennem. (Kørte moto cross i ungdomsskolen, sikke tider
:D)

Hvad sker der, hvis man lader den stå slukket på PRI eks. natten
over?

Mvh Svend Koustrup
- Har du en brugt Haynes til en GS500?

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 12:47

Svend Koustrup wrote:

> Dvs du mener der kan være vand i kaburatoren... eller andre steder.
> Hvordan ser jeg, at jeg har fået tømt kaburatorene? (Det er sikkert
> nemt at se, når jeg først er igang...)

Se Andrés indlæg.

> Ja okay. Ligesom man lægger en cross maskine ned for at få benzinen
> til at løbe igennem. (Kørte moto cross i ungdomsskolen, sikke tider
> :D)

Sikkert - skal jeg ikke kunne sige. Min ungdomsskoletid gik med
modelbygning og dykning.

> Hvad sker der, hvis man lader den stå slukket på PRI eks. natten
> over?

Sikkert ingenting. Hvis din svømmerventil et utæt kan der ske alskens
ulykker lige fra drukning, over benzin på gulvet, til benzin i
forbrændingskammeret og smadret motor ved efterfølgende startforsøg. Min
benzinhane er utæt og i praksis er den på PRI hele tiden - det giver
ikke problemer. Når en af svømmerventilerne ikke lukker rigtigt, løber
det ud af et overløb på min maskine.

Er du i tvivl, så tørn motoren med håndkraft først for at se om den
roterer normalt. Derefter startermotor.

--
vh
Torben

Fra : Svend Koustrup

Dato : 21-06-06 12:41

André S Hansen wrote:
> [...]
> karburatorsprit på. så skulle svinet gerne køre, hvis det er problemet, har
> lagt foto i dk.binar.motor. rød pil = skrue

Hej André og tak for instruksen.
Dog har jeg ikke adgang til binaer grupperne da jeg bruger Google
Groups. Kan jeg få dig til at sende til min mail?

Fra : Vagn Grønkjær

Dato : 22-06-06 09:09

"Svend Koustrup" <SvendUse@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Skru tanken af og rens for støv og snavs ved alle kabelforbindelserne foran
kaburatorerne. Motoren bliver druknet i benzin fordi gasspjældene ikke
lukker helt ned. Sprøjt noget WD40 på og tør det benzin op der sandsynligvis
står i luftfilterkassen, når alt glider igen som det skal, så tror jeg du er
ovre dit problem - ligesom jeg var.
mvh
Vagn

Fra : Svend Koustrup

Dato : 23-06-06 13:09

Vagn Grønkjær skrev:

> [...]
> står i luftfilterkassen, når alt glider igen som det skal, så tror jeg du er

Så du mener jeg drukner den, modsat at den får for lidt benzin? Jow,
alle indlæg modtages, og jeg vil bestemt kigge og rense
kabelforbindelserne.

Da min far mente, at han havde tabt en gummidæmper (en af dem der er
mellem tank og fastkørelsespunktet bag under tanken) ned i
luftfilterkassen, har jeg kigget derned (altså på ydersiden af
luftfiltret), og der var helt tørt. Luftfiltret var desuden næsten
rent. Mener du på den anden side af luftfiltret?

Svend Koustrup
- Nogen der har en Haynes til GS500 i overskud?