Batterikøb for dummies
Fra : Begbie

Dato : 21-06-06 10:04

Det er vist på tide at jeg får anskaffede mig et nyt batteri, og i
den anledning har jeg fundet en passende Varta batteri på Louis.

Jeg kan regne ud, at jeg nok skal købe noget syre (batterisaeure) til
at fylde på batteriet, som skal blandes med given mængde destilleret
vand (destilliertes wasser) og evt. en tragt (batteriesaeure-trichter).

Her begynder tvivlen at melde sig lidt hos mig. Jeg har ingen erfaring
med lignende operationer, og det er _langt_ tid siden jeg haft kemi i
skolen. Hvor omfattende er proceduren, og hvad skal jeg være særlig
opmærksom på. Er det ikke noget ret heftig syre?

Ville jeg måske være bedre stillede hvis jeg bare bestilt batteriet,
og bedt en lokal mc-værksted om at fylde den korrekte mængde og
blanding af syre/vand på?

På forhånd tak!

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 10:48

Begbie wrote:

> Ville jeg måske være bedre stillede hvis jeg bare bestilt batteriet,
> og bedt en lokal mc-værksted om at fylde den korrekte mængde og
> blanding af syre/vand på?
>
> På forhånd tak!

Du skal bare bestille nok syre og hælde det på (købe en tragt med) -
destilleret vand er kun til at toppe op, når batteriet trænger. Og jo -
syren er noget af det værste du kan få, så brug handsker og briller for
en sikkerheds skyld. Og ikke noget med bare ben/arme.

Jeg har ekstra syre stående osm du kan få billigt i Hillerød hvis du er
i nærheden - så kan vi fylde det på med det samme.

--
vh
Torben

Fra : Kim Persson

Dato : 21-06-06 11:03

>Det er vist på tide at jeg får anskaffede mig et nyt batteri, og i
>den anledning har jeg fundet en passende Varta batteri på Louis.

Nu har jeg egentlig ikke lyst til at blive lynchet herinde , MEN jeg tager
sgu chanchen. Thansen har billige batterier og de er egentlig ok,
selvom de næppe holder lige så lang tid som et Yuasa.

Jeg har selv lig købt et derfra, og so altid med dele derfra, så passede det
ikke 100%, men den ene milimeter det var for stort, gør ikke noget. Der var
plads til det på min sv'er alligevel .

//Kim
(som til tider kan ses snigende ind i Thansen af frygt for at blive
genkendt)

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 11:19

Kim Persson wrote:

> //Kim
> (som til tider kan ses snigende ind i Thansen af frygt for at blive
> genkendt)

Der er ikke nogen der kan genkendes i alt det blålys

--
vh
Torben - der har handlet et par gange i biksen. Deres mærkevarer fejler

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 13:32

> Nu har jeg egentlig ikke lyst til at blive lynchet herinde , MEN jeg tager
> sgu chanchen. Thansen har billige batterier og de er egentlig ok,
> selvom de næppe holder lige så lang tid som et Yuasa.

Hvis man ikke er typen der omhyggeligt vedligeholder batteriet om vintereren
er thansen rigeligt gode nok ... Med den behandling holder de måske kun 2-5
sæsoner hvor et mærkevare heller ikke vil holde væsenligt længere ...

Der hvor det for alvor kommer til forskellige er ved deres egenskaber ved
koldstart i frostvejr - men det er jo ikke et problem for de fleste ....
Ordenligt vedligholdt holdet et mærkevare måske også en sæson eller 2 mere
end det billigste ...

Fra : Armand

Dato : 23-06-06 22:20

Anders Majland skrev:

> [...]
> er thansen rigeligt gode nok ... Med den behandling holder de måske kun 2-5
> sæsoner hvor et mærkevare heller ikke vil holde væsenligt længere ...

Man kan også vende den om, og sige at med lidt omhu under
vinteropstaldningen (opbevare batteriet fuldt opladet i frostfrit miljø
og jævnligt aflade en anelse + efterfylde med strøm) kan man forvente at
et billigt T-Hansen batteri vil holde ligeså lang tid som mærkevarer
ellers gør ved manglende vinterpleje :-/

Derudover er Akkumulatoren en sliddel som meget andet, og selv et par
hundrede kr til et nyt hvert andet år er peanuts imod udgifterne til dæk
og kæde :-|
Problemet med batteriet er til forskel at der ikke er en egentlig
slidindikatering hvorved det er brugerens subjektive opfattelse der
styrer udskifyningen - Og dén er ofte styret hårdt af baglommen

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 21-06-06 11:18

Tak for tilbuddet Torben, men jeg bor i Aalborg, så det er ikke lige
hver dag at jeg er i nærheden af din bopæl.

Vil det så sige at jeg bare kan hælde syre som f.eks.:

http://www.louis.de/_20e9a616b3b32d3f85fb0fbdd0a8dc98e6/shop/shop_article_big.php?IMG=10038001_990_01&TITLE=10038001

i ufortyndet form på et nyt batteri, op til det anbefalede
væskeniveau? Så er det bare om at bestille sagerne og komme i gang.

Mvh.

Steen

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 11:26

Begbie wrote:

> i ufortyndet form på et nyt batteri, op til det anbefalede
> væskeniveau? Så er det bare om at bestille sagerne og komme i gang.

Præcis. Der medfølger en udemærket vejledning på preussisk. Hvis du
kommer forbi Franz Kroon i Århus på fredag ved 16 tiden, sår jeg og
savler ved TDM'en, eventuelt med en flaske syre i rygsækken.

--
vh
Torben

Fra : Begbie

Dato : 21-06-06 12:02

Tak for de gode råd, sagerne er nu bestilt og jeg er klar på lidt
gør-det-selv, så du behøver nok ikke at køre rundt med flask syre i
rygsækken.

God fornøjelse med TDM'en, hvis du ender med at skrive under på en
slutseddel

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 12:05

Begbie wrote:
> [...]
> rygsækken.
>
> God fornøjelse med TDM'en, hvis du ender med at skrive under på en

Takker

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-06-06 22:23

Begbie skrev:
> Tak for de gode råd, sagerne er nu bestilt og jeg er klar på lidt
> gør-det-selv, så du behøver nok ikke at køre rundt med flask syre i
> rygsækken.

Jeg er ikke sikker på at Louis sender syre med posten
Anyhow, så kan du jo få kigget på alt pornoen mens du står i nummer-kø
ved T-Hansen for at købe din syre dér!

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 24-06-06 22:20

Armand wrote:

> Jeg er ikke sikker på at Louis sender syre med posten

Jow jow da, ikke noget problem. En fin 1 liters plastflaske pakket
sammen med resten af indkøbet i en større kasse
1 liter syre passer lige nøjagtig til 2 stk. batterier af den slags jeg
bruger på den fiiine Honda

--

Jørgen, Brøndby , http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Michael Kristensen

Dato : 23-06-06 23:59

>Det er vist på tide at jeg får anskaffede mig et nyt batteri, og i
>den anledning har jeg fundet en passende Varta batteri på Louis.

De batterier jeg har købt hos louis, medfølger der syren sammen med
batteriet. Syren er i nogle rør, der presses ned mod batteriet, så der går
hul på dem, og syren løber ned i batteriet

-Michael Kristensen