Skift af træbeklædning på sommerhus og iso~
Fra : Krs

Dato : 20-06-06 20:56

Ønsker at skifte den udvendige træbeklædning på et sommerhus fra 1975. Vil
samtidig isolere yderligere, således at isoleringslaget øges fra 7 cm til 12
cm.

Jeg har flere tvivlsspørgsmål, som I måske kan kaste lys over:

1. Mht. dampspærre; Der er ikke dampspærre i dag og pga. træskelet vil jeg
ikke kunne sætte ubrudt dampspærre op. Hvad gør man så? Jeg har drøftet det
med bl.a. en tømrer, der tog ganske afslappet på det, men er dampspærre ikke
helt afgørende for at undgå fugt i isoleringen?

2. Vindpap sidder naturligvis yderst, men skal der være ventilationsplads
mellem vindpap og træbeklædning? Hvor meget?

3. Jeg har valgt 12 cm isolering da afstanden mellem soklen og
træbeklædningen ellers bliver for stor. Men giver 12 cm isolering i det hele
taget mening? Hvor tyk er isoleringen på moderne sommerhus?

Alle gode råd modtages gerne!

Vh
Kasper

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-06-06 23:43

"Krs" <krs@krs.dk> skrev i en meddelelse news:449852cc$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> afgørende for at undgå fugt i isoleringen?

Ikke nødvendigvis. Du skal tænke hvad der er årsagen til der kan komme fugt
og i givet fald evt. ikke kan kommme væk.
Problemet opstår jo kun hvis i bruger huset om vinteren og opvarmer det.
Derved vil den indvendige varme luft kondensere ved mødet med de kolde
ydervægge/isolering groft sagt. Da et sommerhus "normalt" ikke bruges meget
om vinteren er det i mange tilfælde unødvendig at bruge dampspærre.
Det vil jeg dog ikke anbefale generel, men de lokale forhold må afgøre
hvad man vælger at gøre.
Forår og efterår kan man have det omvendte problem, at der er varmere
uden for end inden for og så skal dampspærren faktisk sidde udvendig.
F.eks. et frysehus har damspærren siddende udvendig - overdrivelse
fremmer forståelsen

> 2. Vindpap sidder naturligvis yderst, men skal der være ventilationsplads mellem vindpap og træbeklædning? Hvor meget?

Det vil jeg da umiddelbart anse for korrekt - vel en 20 mm afstandsliste ?
I dag kan du endda få sådan nogle "musebånd" til bunden så der stadig
er ventilation afh. af din konstruktion : http://www.eftex.dk/00026/

> 3. Jeg har valgt 12 cm isolering da afstanden mellem soklen og træbeklædningen ellers bliver for stor. Men giver 12 cm
> isolering i det hele taget mening? Hvor tyk er isoleringen på moderne sommerhus?

Tja - i '70-erne var standard murisolering i et parcelhus vist omk. 75 mm
og ind til i år har den heddet 125 mm i et parcelhus. Så med mindre du
skal bruge den meget om vinteren er det en fin tykkelse.