Afstået hushandel ?
Fra : Heino Strauss

Dato : 20-06-06 19:52

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig.

Min kone og jeg skrev i april under på køb af nybyghus på 177 kvm, vi
deponeret 300.000 kr i udbetaling ifølge købekontrakt, vi fik af vide at
sælger desværre først kunne skrive under når fundament var støbt ( noget med
moms ) fair nok, 2 måneder efter modtager jeg et opkald fra mægler, der var
en ny købekontrakt jeg skulle skrive under og forresten blev huset "kun"
159,3 kvm, altså 17 kvm mindre, sælger forventede stadig fuld pris og ville
under ingen omstændigheder give nogen former for kompensation da det var
ifølge ham mægler der havde klokket i det, vi bliver selvfølgelig urolige,
både over den amatør agtige måde at håndtere sagen på og de manglende 17
kvm. uden kompensation så vi afstår handlen, vi har fået vores 300.000 kr
tilbage ( måtte kun rykke 1 gang ) men banken har selvfølgelig trukket 4050
kr i rente, det er dér skoen trykker, kan jeg på nogen måde gøre nogen
ansvarlig ?

På forhånd tak.

Heino

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-06 21:35

Heino Strauss wrote:

> [...]
> rykke 1 gang ) men banken har selvfølgelig trukket 4050 kr i
> rente, det er dér skoen trykker, kan jeg på nogen måde gøre nogen

Nej. Du har givet sælger et tilbud (sådan foregår ejendomshandel i dette
land). Det tilbud vælger sælger at afslå. Længere er den historie ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 21:42

Jesper Lund expressed precisely :

> Nej. Du har givet sælger et tilbud (sådan foregår ejendomshandel i dette
> land). Det tilbud vælger sælger at afslå. Længere er den historie ikke.

Har det ingen betydning at mægler - iflg. sælger - har giver køber
forkerte forudsætninger for at afgive sit tilbud ?

"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-06 22:04

Henrik Stidsen wrote:

> Har det ingen betydning at mægler - iflg. sælger - har giver køber
> forkerte forudsætninger for at afgive sit tilbud ?

Hvilke? Ejendomsmæglerens opgave er at modtage tilbud fra interesserede
købere og præsentere dem for sælger. Ejendomsmægleren har oplyst, at
køber ikke kan forvente at sælger skriver under før fundamentet er støbt
(det er en helt normalt praksis ved køb af nybyggeri, da man dermed
sparer 25% moms af sælgers ofte ikke ubetydelige fortjeneste, og da
køber kun er interesseret i kontantprisen, scorer sælger den
momsbesparelse). Ejendomsmægleren kan ikke garantere køber at sælger
skriver under. Forklaringen om at "mægleren har klokket i det" lyder
alene som en dårlig undskyldning, men sælger har ikke noget at
undskylde; han vælger blot at afslå et tilbud.

--
Jesper Lund

Fra : Heino Strauss

Dato : 20-06-06 22:10

Sælger ville skam meget gerne sælge til os, han mente blot vi skulle købe
samme hus blot 17 kvm. mindre, men synes blot det er for dårligt det skal
koste mig penge at være i vente position for så at få en ny købsaftale der
er et helt andet hus end det vi har lagt depositum for, men ja, sælger nåede
ikke at skrive under.

Jeg kan godt forstå det du skriver og mener, men mægler skriver at
købskontrakt bliver underskrevet af sælger lige efter påske, så var der det
ene og så det andet i vejen, er hele sagen er først blevet afsluttet idag.

Mvh. Heino

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-06 22:26

Heino Strauss wrote:

> [...]
> købskontrakt bliver underskrevet af sælger lige efter påske, så
> var der det ene og så det andet i vejen, er hele sagen er først

Jeg forstår godt at du er irriteret, men praksis for ejendomshandel er
at køber fremsætter et tilbud til sælger, og først når begge parter har
skrevet under, foreligger der en handel. Momsproblematikken gør at
sælger ikke har den store lyst til at skrive under før fundamentet er
støbt. Normalt eksisterer der en "gentlemans agreement" om at sælger
selvfølgelig skriver under på den oprindelige aftale (fordi hensigten
med sælgers tøven alene er at "snyde" staten for nogle momsindtægter),
men nogle gange ser man en kreativ sælger som udnytter de ekstra
muligheder, som denne situation kan skabe. Sidste år var der en større,
og måske lidt mere speget, sag fra København om ca. 40 ejerlejligheder,
som også pludselig "steg i værdi."

Rent juridisk mener jeg ikke at der er noget at komme efter (desværre
for dig). Det eneste man kan gøre er at holde sig til større, seriøse
byggefirmaer. De laver formentlig ikke den slags numre, fordi de ved at
rygterne om deres handlemåde spredes, og dette skader deres fremtidige
forretning.

--
Jesper Lund

Fra : Heino Strauss

Dato : 20-06-06 22:35

Tænkte nok der ikke var meget at komme efter.

takker for din tid

Mvh. Heino

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-06-06 17:34

Jesper Lund wrote:

> [...]
> byggefirmaer. De laver formentlig ikke den slags numre, fordi de ved
> at rygterne om deres handlemåde spredes, og dette skader deres

Var sagen med Nørrisgaard ikke netop flere velrennomerede firmaer?

Indtil Nørrisgaards pludselig ikke var det så meget mere?

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 11:56

Jesper Lund presented the following explanation :

> Hvilke? Ejendomsmæglerens opgave er at modtage tilbud fra interesserede
> købere og præsentere dem for sælger.

Det hus mægler har præsenteret køber for og som køber har givet tilbud
på er ikke det samme som det sælger ønsker at sælge (forskellen på
17m2). Hvis det er sandt at det er en fejl mægleren har lavet - og ikke
bare sælger der er en skidt fyr - så vil jeg mene mægleren har givet
køber forkerte forudsætninger at fremsætte tilbuddet efter.

Programmers never die, they just go out of scope.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-06-06 17:35

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> ikke bare sælger der er en skidt fyr - så vil jeg mene mægleren har
> givet køber forkerte forudsætninger at fremsætte tilbuddet efter.

Den ville jeg også godt tøffe i advokatvagten med. Mægler har en forsikring
for "fejl!

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-06 17:49

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> mægleren har lavet - og ikke bare sælger der er en skidt fyr - så
> vil jeg mene mægleren har givet køber forkerte forudsætninger at

Køber har vel afgivet tilbud på det hus, som er specificeret i
købsaftalen. Selv hvis ejendomsmægleren skulle have lavet en fejl, har
dette ikke haft nogle konsekvenser, idet der aldrig kom en handel i
stand. Der er ikke nogen som har lidt et tab. Købers skuffelse er
desværre ikke erstatningsberettiget.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 18:26

Jesper Lund used his keyboard to write :

> [...]
> som har lidt et tab. Købers skuffelse er desværre ikke erstatningsberettiget.

Men hvis mægleren har forsøgt at sælge et hus der ikke eksisterer og
aldrig vil komme til det - i modsætning til det hus sælger har bedt ham
om at sælge - så har mægleren vel et problem ? (igen antages det at
mægleren har lavet en brøler = en forkert salgsopstilling). Og der er
jo netop nogen der har lidt et tab, køber har betalt 4000kr i renter.

Programmers never die, they just go out of scope.

Fra : Jesper

Dato : 21-06-06 18:46

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette ikke haft nogle konsekvenser, idet der aldrig kom en handel i
> stand. Der er ikke nogen som har lidt et tab. Købers skuffelse er

Jeg tror rent faktisk du tager fejl. Jeg føler mig ganske overbevist om, at
Klagenævnte for ejendomsformidling vil tilkende køber en godtgørelse for
mæglerens fejl (forudsat han _har_ lavet en fejl i udbudsmaterialet). Køber
har afholdt nogle omkostninger forgæves, den slags plejer at komme køber til
gode - rimeligt eller ej....

---
Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-06 18:52

Jesper wrote:

> [...]
> en fejl i udbudsmaterialet). Køber har afholdt nogle omkostninger
> forgæves, den slags plejer at komme køber til gode - rimeligt

Tænker du på de 4000 i renter? Det kan man selvfølgelig overveje, selvom
det er et relativt lille beløb. På den anden side koster det ikke så
meget at klage...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper

Dato : 21-06-06 19:00

> [...]

> Tænker du på de 4000 i renter? Det kan man selvfølgelig overveje, selvom
> det er et relativt lille beløb. På den anden side koster det ikke så

Ja selvfølgelig kun renterne! Trods alt..... :)

---
Jesper

Fra : Heino Strauss

Dato : 21-06-06 20:38

Det er nu ikke så meget de 4000 kr, men sammenlagt med at vi har købt hus
uden at have solgt vores eget ( er sat til salg i forbindelse med det
omtalte køb ) alle de tanker osv. ved godt det er som det er, men ovenikøbet
så få et slag, at huset langt fra bliver det vi blev præsenteret for og
"købt", så bliver jeg lidt bitter over det også skal koste mig penge, skal
siges hvis det betyder noget at hele plantegning osv. blev lavet om på
"vores hus" også selv om vores købsaftale var andre plantegninger med,
undskyldningen for hele denne fejl var at man havde regnet forkert på kvm.

Mvh. Heino