Funktion af flaskeventil / ISOmanifold.
Fra : Mark S.

Dato : 20-06-06 16:17

Hvordan er det, at det er - Flaskeventilen lukker ikke ned i flasken, men for
selve udtaget - Ikke?

Hvis man så forestiller sig et dobbelt setup ( 2 stk. 1.trin med et 2.trin på
hver) hvor der sker et freeflow på det ene 2.trin, og man så lukker for den
korresponderende ventil, så burde "problemet" vel for så vidt være løst - eller
hur?

Man lukker af for porten, men fortsætter med at trække på begge flasker - har
jeg ikke ret?

Så i princippet kunne man vel undvære selve iso-ventilen i broen!?

Det her er ikke et spørgsmål om at kunne nå den pågældende ventil eller ej, men
et spørgsmål om ISO'ens funktion / relevans i setuppet. Det eneste tilfælde hvor
ISO'en vil være på sin plads at anvende, set med mine briller, må være hvis
selve O-ringen mellem en ventil og flasken springer. Men ellers mener _jeg_ at
problemet må være løst, med at lukke for det udtag, hvor problemet e

Har jeg ret, eller er jeg i skoven?

M.S.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-06-06 18:23

Mark S. wrote:
> [...]
> hur?
>
> Man lukker af for porten, men fortsætter med at trække på begge flasker - har

Ja, der er åbent mellem de to flasker gennem ISO'en når den er åben,
uanset hvordan ventilen står.

> Så i princippet kunne man vel undvære selve iso-ventilen i broen!?

Ja, og det findes også.

> [...]
> problemet må være løst, med at lukke for det udtag, hvor problemet e

Well, hvis du kan identificere det førstetrin der er problemet så lukker
man jo for det... men hvis fx. o-ringen mellem ventil og regulator
springer så kan der måske være mere fornuft i at lukke ISO'en og sikre
halvdelen af gassen, og derefter måske finde den rigtige at lukke for.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 18:45

Mark S. wrote:
> [...]
> flasken springer. Men ellers mener _jeg_ at problemet må være løst,
> med at lukke for det udtag, hvor problemet e

Hej Mark, som du selv antyder så er det sjælden at jeg vil bruge iso
ventilen, MEN nogle systemer udanner efter at uanset hvad som går galt så
skal du uden at tænke over det lukke for din iso for at i det mindste rede
halvdelen af din gas.

men hvis man er uddannet efter et system der ikke deler dette syns punkt,
giver den stadig mening,
* hvis man ikke kan føle/høre/fornemme/udregne hvilken post/ hvad der er
galt giver det god mening at lukke iso nettop for at rede det halve gas.
* hvis en flaske O-ring (den store 25mm O-ring) ryger, er din eneste redning
at lukke iso og rede det halve gas
* hvis en O-ring i broen går, er din eneste redning at lukke iso og rede det
halve gas
* hvis den post der er defekt/freeflower ikke kan lukkes, den har sat sig
fast, gået i stykker, håndtaget er sprunget / knækket af ved sammen stød med
vrag eller hule loft tidliger på dyk, er din eneste redning at lukke iso og
rede det halve gas

så der er jo nogle grunde til at have den, MEN du kan da hve ret i, hvis du
sidder og tænker hvor tit sker det lige, MEN det skader jo ikke noget at
have den der og der er altså de 4 siduaktioner som den kan rede så det er
vel vær at tage med.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 20-06-06 21:18

Kunne iso manifolden ikke være en fejlkilde og hvor tit sker det overhovedet
at disse O-ringe svigter, hvis man husker at skifte dem en gang imellem.
Selv har jeg ikke oplevet eller set andre have problemet med defekt O-ring
(flaske/ventil) (ventil/mellemstykke). Har set problemet ved fyldning af
flasker efter det årlige flasketjek/trykprøvning, men det skyldes nok nok
nærmere gamle O-ringe.

Bjarne

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-06-06 13:18

Mark S. skrev:
> et spørgsmål om ISO'ens funktion / relevans i setuppet. Det eneste tilfælde hvor

Isolations manifolden er relevant at benytte ved fejl på o-ringene
hvor du skruer ventilen i flaskerne, hvor isolationsmanifolden skrues
ind i de to andre ventiler samt de fejlkilder der er i selve ventilen
på isolations manifolden. Så umiddelbart introducerer du flere
fejlkilder end du afhjælper, men man kunne forstille sig en situation
hvor du får ødelagt din højre eller venstre ventil sådan at du ikke
er i stand til at lukke disse ned så kan du stadig afhjælpe
situationen ved at lukke for isolationsmanifolden.

Men det er klart at du oftest vil benytte din højre eller venstre post
til at afhjælpe situationen hvorfor disse også burde være de første
du benytter når problemet opstår sådan at du kan ordne problemet
hurtigst muligt og derved miste mindst gas.

mvh
Jonas