Så vandt vi
Fra : Gustav Bernzer Kern

Dato : 20-06-06 12:38

Efter at politiet har beslaglagt og konfiskeret en computer i 4 år har vi
endelig af rettens vej vundet sagen
og får nu udleveret en 5 år gammel computer.
Sådan en computer er nærmest ubruglig i dag og den 15 tommers fladskærm
kostede dengang 4800
men ingen erstatning for foringelse.
Kan i forstå hvorfor ?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-06 12:58

On 2006-06-20, Gustav Bernzer Kern <1234567789@ishoejby.dk> wrote:

> Kan i forstå hvorfor ?

Ja. Der er ingen hjemmel i retsplejeloven.

Hvis du vil diskutere rimeligheden skal det ikke foregå i denne gruppe.
Jeg vil foreslå dk.politik.

--
Andreas

Fra : Peter Kirk

Dato : 20-06-06 13:07

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Der er ingen hjemmel i retsplejeloven.

Men står der ikke et eller andet sted en tidsbegrænsning for hvor lang tid
en sag må tage, og hvor lang tid politiet må beholde folks ejendom? Manden
var åbenbart uskyldig, men alligivel kunne ikke bruge hans ejendom i 4 år.

> Hvis du vil diskutere rimeligheden skal det ikke foregå i denne gruppe.
> Jeg vil foreslå dk.politik.

Klart, men jeg er overrasket over at der ikke er nogle love/regler om hvor
lang tid sådanne ting må tage.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-06 21:52

> Klart, men jeg er overrasket over at der ikke er nogle love/regler om hvor
> lang tid sådanne ting må tage.

Skattesager kan tage både 10 og 15 år, og man kan gå konkurs på grund af den
uden at være berettiget til erstatning.

Mvh Maria

Fra : kk

Dato : 20-06-06 14:11

"Gustav Bernzer Kern" <1234567789@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og får nu udleveret en 5 år gammel computer.
> Sådan en computer er nærmest ubruglig i dag og den 15 tommers fladskærm

Måske det ville lette forståelsen, hvis anledningen til beslaglæggelsen var
kendt.
mvh
kk

Fra : Gustav Bernzer Kern

Dato : 20-06-06 15:21

"kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message

> "Gustav Bernzer Kern" <1234567789@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Måske det ville lette forståelsen, hvis anledningen til beslaglæggelsen
> [...]
Sagen drejer sig kort om at der blev købt et domænenavn som et firma brugte,
Firmaet hævdede det var deres firma domænenavn og firmaet mente de manglede
en masse emails = politiet kom på besøg og ransagde huset, tog computeren
med. Ham der solgte domænenavnet var en tidligere medarbejder der havde
oprettet domænet, politiet syntes ikke det var nødvendigt at afhøre sælgeren
af domænet om det var hans domæne eller hans tidligere firma`s domæne.
Firmaet fik domænet over i deres navn.
politiet tog computeren.
sådan ganske kort

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 20-06-06 18:54

politiet tog computeren.

hvorfor tog de hele computeren, de kunne vel ha nøjes med harddisken. alt
andet har de vel ikke brug for?

Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-06 19:08

Den rigtige fotograf wrote:

> hvorfor tog de hele computeren, de kunne vel ha nøjes med
> harddisken. alt andet har de vel ikke brug for?

Man kan i hvert fald undre sig over at politiet tager skærmen med. Det
er relativt usandsynligt at bevismateriale skulle have brændt sig fast i
skærmen. I TV nyhederne for nogle år siden så jeg en live reportage fra
en større politiransagning i forbindelse med en børnepornosag (var det
vist). Her kom politiet også slæbende på PC skærme...

--
Jesper Lund

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-06-06 19:45

On Tue, 20 Jun 2006 20:07:46 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

> Her kom politiet også slæbende på PC skærme...

Har kendskab til hackersager, hvor de bl.a. også tog clockradioen. Men
oveså en computer.

Det er godtnok mange år siden, men det virkede som om de i hackingens
barndom tog alt hvad der havde en ledning med :D

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Søren

Dato : 20-06-06 19:57

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> større politiransagning i forbindelse med en børnepornosag (var det vist).
> Her kom politiet også slæbende på PC skærme...

De bruger dem ved til at spille syv-kabele med, mens de spiser
citron-halvmåner.

Søren

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-06-06 22:28

"Søren" <leaveme@alone.dk> writes:

> De bruger dem ved til at spille syv-kabele med, mens de spiser
> citron-halvmåner.

Og donuts ligesom ham fra the Simpsons...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-06-06 17:38

Jesper Lund wrote:

> [...]
> reportage fra en større politiransagning i forbindelse med en
> børnepornosag (var det vist). Her kom politiet også slæbende på PC

Skyldes så nok at nogen af de sager giver konfiskation af udstyret som
straf. Derfor tager de ALT grejet med

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 21-06-06 17:47

> Skyldes så nok at nogen af de sager giver konfiskation af udstyret som
> straf. Derfor tager de ALT grejet med

Er der lovhjemmel for det i straffeloven eller evt. domme?

Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-06-06 19:10

Den rigtige fotograf wrote:

> Er der lovhjemmel for det i straffeloven eller evt. domme?

Mon ikke der er hjemmel?

http://www.emu.dk/webetik/hacking/eksdk.html

Fra : blue

Dato : 21-06-06 21:40

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke der er hjemmel?

Er du nu blevet i tvivl om dit tidligere udsagn var korrekt?

Du kan jo bare henvise til de relevante paragraffer i stedet.

> http://www.emu.dk/webetik/hacking/eksdk.html

Endnu en henvisning til en underlig hjemmeside...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-06-06 22:08

blue wrote:
> [...]
>
> Du kan jo bare henvise til de relevante paragraffer i stedet.

> Endnu en henvisning til en underlig hjemmeside...

Hvis man ikke kan tænke så langt som at kæde de mistede mails sammen med
hacking og politiets ageren på det .. så jow ..

Det er almindelig kendt at datakriminalitet kan give konfiskation af
udstyret.

Men jo glædeligt for indlægsholder at anklagen ikke holdt.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-06-06 08:45

> Mon ikke der er hjemmel?

Jo da. Straffeloven:

§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb kan
helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå
beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til
det indvundne udbytte.

Stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan
der ske konfiskation af

1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en
strafbar handling,

2) genstande, der er frembragt ved en strafbar handling, og

3) genstande, med hensyn til hvilke der i øvrigt er begået en strafbar
handling.

Stk. 3. I stedet for konfiskation af de i stk. 2 nævnte genstande kan
der konfiskeres et beløb svarende til deres værdi eller en del heraf.

Stk. 4. I stedet for konfiskation efter stk. 2 kan der træffes
bestemmelse om foranstaltninger vedrørende genstandene til forebyggelse af
yderligere lovovertrædelser.

/Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 11:53

per christoffersen wrote:
> [...]
> bestemmelse om foranstaltninger vedrørende genstandene til
> forebyggelse af yderligere lovovertrædelser.

Takker

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 11:56

per christoffersen wrote:
> [...]
> bestemmelse om foranstaltninger vedrørende genstandene til
> forebyggelse af yderligere lovovertrædelser.

Nu er det så fastslået at der er hjemmel i lovgivningen og denne hjemmel
også udnyttes i sager med computerkriminalitet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-06-06 17:05

per christoffersen wrote:

> [...]
> øvrigt taler derfor, kan der ske konfiskation af
>
> 1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved

En dom kan bestemme dette. Men har politiet nogen hjemmel til at
tilbageholde en genstand, som ikke skal bruges til bevisførelse i sagen?
En computer indeholder en harddisk, som kan indeholde beviser for sagen,
men det samme gælder ikke en skærm. Tilbageholdelse, og senere
konfiskation, af eksempelvis en skærm kan alene have karakter af straf.

--
Jesper Lund

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-06 18:42

> En dom kan bestemme dette.

Bestemme hvad?

/Karina

Fra : blue

Dato : 22-06-06 19:31

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> En dom kan bestemme dette. Men har politiet nogen hjemmel til at
> tilbageholde en genstand, som ikke skal bruges til bevisførelse i sagen?

Ja - der sker beslaglæggelse jf. retsplejelovens § 802, stk. 1., nr. 2.

> En computer indeholder en harddisk, som kan indeholde beviser for sagen,
> men det samme gælder ikke en skærm. Tilbageholdelse, og senere
> konfiskation, af eksempelvis en skærm kan alene have karakter af straf.

Hvad tror du, der sker med genstande, der ikke bliver beslaglagt med det
samme, men først når retten afsagt sin dom om konfiskation?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 19:44

blue wrote:
> [...]
>
> Hvad tror du, der sker med genstande, der ikke bliver beslaglagt med
> det samme, men først når retten afsagt sin dom om konfiskation?

Jeg er ikke sikker på den gode Hr. Lund her fantasi til at forestille sig
alle de ukendte købere der havde hentet materiellet for en slik

Fra : alexbo

Dato : 24-06-06 11:10

"Gustav Bernzer Kern" skrev

> [...]
> sælgeren
> af domænet om det var hans domæne eller hans tidligere firma`s domæne.

Og hvad er det så for en sag der er vundet?
Har "vi" vundet en sag mod "firmaet",
eller er "vi" blevet frifundet i en straffesag, og i så fald for hvilken
anklage?

mvh
Alex Christensen

Fra : ASKF

Dato : 22-06-06 18:57

Gustav Bernzer Kern ytrede sig i
<599bb$4497df2c$3e3d8cd6$21571@news.arrownet.dk> med dette:

> [...]
>og får nu udleveret en 5 år gammel computer.
>Sådan en computer er nærmest ubruglig i dag og den 15 tommers fladskærm

Eftersom sagen er vundet, er der så ikke mulighed for at anlægge et
civilt søgsmål overfor virksomheden og på denne vis få en erstatning?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus