Blommetræ mister bladene?
Fra : Erling Simonsen

Dato : 20-06-06 11:40

Hej gruppe.

Mit blommetræ er begyndt at miste bladene.
Jeg har kikket på bladene for at se, om der skulle være
nogle dyr på dem, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
Træet stod ellers så flot i foråret med masser af blomster.
Nu er der næsten ingen blade tilbage på det, og jeg er
bange for, at det går ud.
Træet er vel 3-4 år gammelt.
Hvad mon årsagen kan være?

mvh
Erling Simonsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-06 17:23

"Erling Simonsen" <erlingxxxx@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Træet stod ellers så flot i foråret med masser af blomster.
> Nu er der næsten ingen blade tilbage på det, og jeg er

Jeg havde et ældre, der også pludselig blev træt af livet. Det var
råd(kræft) i stammen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-06 21:35

> [...]
> Træet stod ellers så flot i foråret med masser af blomster.
> Nu er der næsten ingen blade tilbage på det, og jeg er

Vand formentlig - eller rettere mangel på det. Især hvis du har sjatvandet
de første år (sjatvande er alt under 100 l pr gang), så ligger rødderne
nemlig for højt og tørrer nemt ud.

Mvh Maria

Fra : Erling Simonsen

Dato : 21-06-06 10:38

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> de første år (sjatvande er alt under 100 l pr gang), så ligger rødderne

Hej.
Ja, du har sikkert ret.
Træet vokser ret tæt på min nabos store birketræer, ca. 3-4 meters
afstand.
De sluger meget vand her i foråret. Desuden har min nabo for kort tid
siden fjernet en hyldebusk, der var blevet meget stor.
Den skyggede for blommetræet, der nu pludselig får meget sol.
Det er jo ikke sikkert, at den har kunnet tåle det.
Desuden er det lang tid siden, t det har regnet.

Det er sikkert årsagerne til at træet mister bladene.

mvh
Erling Sionsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 11:13

Erling Simonsen wrote:

> [...]
> Det er jo ikke sikkert, at den har kunnet tåle det.
> Desuden er det lang tid siden, t det har regnet.

Det passer perfekt. Birketræet 'stjæler' vandet og skyggen har bevirket at
træet har udviklet for megen krone. Nu er træet ved at tilpasse kronen til
de nye lysforhold og finde en ny balance mellem krone og rodnet.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Tomas Jensen

Dato : 21-06-06 17:25

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Det passer perfekt. Birketræet 'stjæler' vandet og skyggen har bevirket at
> træet har udviklet for megen krone. Nu er træet ved at tilpasse kronen til
> de nye lysforhold og finde en ny balance mellem krone og rodnet.

Vi har ligeledes et blommetræ, hvor dele af blade og grene pludselig går
ud. Det samme skete med det samme træ sidste år, men i år sker det
ligeledes for et paradisæbletræ. Og det har ikke noget med vandmangel at
gøre, det er jeg sikker på - men hvad kan det så være??

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-06 21:38

On Wed, 21 Jun 2006 18:24:49 +0200, Tomas Jensen
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>ligeledes for et paradisæbletræ. Og det har ikke noget med vandmangel at
>gøre, det er jeg sikker på - men hvad kan det så være??

Jeg har set det på kirsebærtræer - store grene dør pludselig.
Der er det monilia, (Grå monilia). En svampesygdom.
Men det dør grenene af. Det lyder ikke til at være det som sker for dine
træer?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-06-06 14:24

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> ligeledes for et paradisæbletræ. Og det har ikke noget med vandmangel
> at gøre, det er jeg sikker på - men hvad kan det så være??

Det kolde forår?

Fra : Erling Simonsen

Dato : 23-06-06 09:33

Erling Simonsen skrev:
> [...]
> Træet stod ellers så flot i foråret med masser af blomster.
> Nu er der næsten ingen blade tilbage på det, og jeg er

Nu har jeg kikket lidt nærmere på træet.
Det er faktisk helt dødt nu.
På stammen fra jorden og ca. 50-75 op er der en del store
revner på langs i barken.
Det ser ud til, at stammen er svulmet op,
så det ligner een eller anden sygdom i træet.

/Erling