Oliering af massiv bordplade
Fra : Peter Reinhold

Dato : 20-06-06 11:00

Hej Alle,

Jeg har netop købt et par massive egebordplader, og noget olie som
skal bruges til at behandle dem med (samt klude etc, til at udføre
selve olieringen)

Men, jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan man nemmest griber
situationen an, da jeg har læst mig til at hele pladen skal behandles
på en gang, hvordan lægger man den så bedst til at tørre?

Jeg har nogle bukke, og tænkte at jeg kunne lægge en gang plastik på
bukkene, stille dem lidt skråt, og så lade bordpladen hvilke på dem,
med det der skal være undersiden nedaf.

Efter lader det nogle mærker i olieringen (ikke at det betyder så
voldsomt meget, da den side jo kommer til at vende nedaf), men mere
vigtigt, kan det "presse" olien væk der hvor pladen hviler på
bukkene, og dermed resultere i et tyndere lag behandling der?

Jeg er lidt i vildrede om den rigtige måde at gribe situationen an
på, da man jo ikke umiddelbart kan ophæve tyngdekraften, og lade
bordpladen svæve frit (eller, jeg ved i det mindste ikke hvordan man
gør ;)

Så, hvis der er nogen der har nogle gode råd og/eller ideer, hører
jeg meget gerne fra jer.

Pft,

Peter

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 20-06-06 11:12

Peter Reinhold wrote:
> [...]
> situationen an, da jeg har læst mig til at hele pladen skal behandles
> på en gang, hvordan lægger man den så bedst til at tørre?

Du behandler undersiden først, vender pladen og behandler oversiden

> [...]
> vigtigt, kan det "presse" olien væk der hvor pladen hviler på
> bukkene, og dermed resultere i et tyndere lag behandling der?

Det betyder ingenting.

Husk at tørre olien godt af bagefter og behandl gerne flere gange.

Stig Bang-Mortensen

Fra : to9-2ni@hotmail.com

Dato : 20-06-06 19:33

Peter Reinhold skrev:

> [...]
> gør ;)
>
> Så, hvis der er nogen der har nogle gode råd og/eller ideer, hører

du behøver da ikke behandle hele pladen på en gang. jeg har haft
gjort det og der gjorde jeg det først på den ene side og dernæst på
den anden.
Husk at tøre godt af bagefter da der ellers kommer "pletter" og husk
at du skal behandle flere gange når det er første gang. når det er
første gang plejer jeg at give den "vådt-i-vådt" i første
behandling; altså påføring, vente 30 min. , påføring igen, vente
30 min og så aftørring.

mange hilsner
Toni

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-06-06 20:12

"Peter Reinhold" <peter@reinhold.dk> skrev i en meddelelse news:1150797588.891388.144050@p79g2000cwp.googlegroups.com...
[...]

Det er FULDSTÆNDIG ligegyldigt. Eneste grund til at du skal
give bagsiden hvis de skriver det, er for at opfylde reglen om,
at en plade altid skal behandles ens på begge sider for ikke
at slå sig. Om den suger mere eller mindre på bagsiden er
underordnet. Den skal vel også kun have en gang eller 2 der.
Har den ikke fået fra fabrik da ?
Det er oversiden du skal "gennemimprægnere" gennem de
første måneder.
Jeg formoder det er rå linolie UDEN tørstof.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 20-06-06 20:45

Morten Jørgensen wrote:
> Jeg formoder det er rå linolie UDEN tørstof.

Hvorfor uden tørstof? Jeg troede det skulle være uden opløsningsmidler.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-06-06 23:25

"Stig Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor uden tørstof? Jeg troede det skulle være uden opløsningsmidler.
> --

Linolie fås med og uden tørstof. Bruge du med, tørrer det ind og
giver en lakagtig overflade hvis du ikke sørger for at tørre
overskydende af. Det gør det dog under alle omstændigheder
ved vedvarende brug, f.eks. Junckers Rustikolie.
Det korrekte er uden tørstof, som giver en "mat" overflade og
som du næsten ikke kan bruge forkert eller for meget af.
Du kan se en vejledning f.eks. her :
http://www.spekva.dk/documents/00050.pdf

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 21-06-06 08:35

Morten Jørgensen wrote:

> [...]
> Det korrekte er uden tørstof, som giver en "mat" overflade og
> som du næsten ikke kan bruge forkert eller for meget af.

Hvad er det for tørstof du taler om? Linolie har netop et højt indhold af
tørstof.

Hvor kan man købe linolie uden tørstof?

> Du kan se en vejledning f.eks. her :
> http://www.spekva.dk/documents/00050.pdf