Afledning af tagrender/regnvand til sivebr~
Fra : Esben Larusen

Dato : 20-06-06 10:21

Hej gruppe,

håber jeg har ramt plet eller guide mig venligst til den korrekte gruppe.

Konen og jeg har lige overtaget en nedlagt landejendom hvor der er
sivebrønd. Vi har desværre lidt problemer med at når det virkelig regner
flyder gårdspladsen over og vi har derfor vand i udbygningerne (regnvand).

Måden jeg ville undgå dette er at sætte tagrender på og lede vandet et
andet sted hen. Spørgsmålet er så om det er en dum ide at lede den ned i
samme sivebrønd som vores øvrige kloaker går i (toilet, vaskemaskine,
vask osv.) eller hvordan?

Jeg har ingen forstand på sivebrønde, men jeg syntes at have hørt at det
skulle være overløb på typisk i et skæl eller lignende, så den ikke
løber over. Hvad siger I? Vi har ca. 300m2 udbygninger.

Mvh.

Esben

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-06 10:53

Esben Larusen wrote:
> [...]
> andet sted hen. Spørgsmålet er så om det er en dum ide at lede den
> ned i samme sivebrønd som vores øvrige kloaker går i (toilet,

Måske en ide med en vandtønde?

Hvis du så vil af med vandet alligevel, så led det til sivebrønden med en
tynd slange, så sivebrønden ikke overbelastes ved skybrud.

Leif

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-06-06 11:29

"Esben Larusen" <spam@fjern.hyber.dk> wrote in message
> [...]
> skulle være overløb på typisk i et skæl eller lignende, så den ikke løber
> over. Hvad siger I? Vi har ca. 300m2 udbygninger.

Jeg har heller ikke så meget forstand på en sivebrønd, men i vejledningen
til min Trixtank. (sikkert et andet system) står der at man ikke må lede
regnvand ned i tanken.

Overvej om det ikke var smartest at lave en faskine. Fandt tilfældigvis lige
denne siden om faskine nedgravning.

http://www.pbase.com/knyp/tagrende

Bjarne K.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-06 21:38

> [...]
> samme sivebrønd som vores øvrige kloaker går i (toilet, vaskemaskine, vask

Jeg ville bygge en faskine - brug plastkasser, det er nemmere end sten.

Mvh Maria

Fra : Esben Larusen

Dato : 21-06-06 09:41

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg ville bygge en faskine - brug plastkasser, det er nemmere end sten.

Jeg syntes bare de er noget små og jeg har lerjord når man kommer en
meter ned.

Jeg syntes have læst at 30kvm tag til 1m3 plast faskine. Så skal jeg jo
have omkring 20 stk.

--
Esben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-06 19:27

> [...]
> ned.
>
> Jeg syntes have læst at 30kvm tag til 1m3 plast faskine. Så skal jeg jo

Jeg har 300 kvm tag og 400 kvm gårdsplads. Vi lavede et hulrum på 1600 l af
plastkasser, bunden sådan noget som 130 cm nede, og alle kasserne pakket i
fibertex, så de ikke bliver fyldt med jord. Det fungerer fint her.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-06 11:32

Esben Larusen wrote:
> [...]
> andet sted hen. Spørgsmålet er så om det er en dum ide at lede den
> ned i samme sivebrønd som vores øvrige kloaker går i (toilet,

Hvis du er rigtig heldig, har du også en nedlagt ajlebeholder. Den var jo
oplagt til opbevaring af regnvand :)

Ellers var en mulighed en 1000 l palletank med overløb til et 'omvendt'
overfladedræn. Et dræn der leder overløbet fra palletanken ned til f.eks
køkkenhaven.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 16:23

> Ellers var en mulighed en 1000 l palletank med overløb til et 'omvendt'
> overfladedræn. Et dræn der leder overløbet fra palletanken ned til f.eks
> køkkenhaven.

Det skal vel ikke være overløb - men fra bunden.

Altså så der er siveslanger ud i jorden og de 1000liter bare er buffer til
jorden kan tage fra. Men når det regner kommer der altså meget vand. Et
skybrud kan nemt give 10mm regn på ingen tid og med 300m2 tag er det lige
3m2 vand ...

Btw så har vi trixtank med siveslanger til det beskydte vand, mens vi leder
tagvand i et par faskiner. Ideen med faskinerne er jo netop at de både er
buffer og siveslange i et ...

Men Esben hvis i har pladsen til det så lad den lokale maskinestation om at
lave en faskine med sten - Plastkasserne er noget dyrere og du skal imho
alligevel have en rendegraver ud for at ud til plastkasserne - Jeg ville
ikke grave ud til dem i hånden .... Så selvom den skal være dobbelt så stor
med sten så er det helt sikkert billigere ....

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 16:27

> 10mm regn på ingen tid og med 300m2 tag er det lige 3m2and ..

3m3 - altså 3000liter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-06 19:30

> [...]
> ville ikke grave ud til dem i hånden .... Så selvom den skal være dobbelt
> så stor med sten så er det helt sikkert billigere ....

10 gange så stor med sten som med kasser. Og kasserne behøver ikke være de
dyre Wavix, hvis du kan lave faskinen et sted uden trafik.

Mvh Maria

Fra : Esben Laursen

Dato : 21-06-06 20:43

Maria Frederiksen skrev:

> 10 gange så stor med sten som med kasser. Og kasserne behøver ikke være de
> dyre Wavix, hvis du kan lave faskinen et sted uden trafik.

Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle billige plastik kasse, kan du
pege min i den rigtige retning?

--
Esben

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-06-06 07:22

"Esben Laursen" <dont_spam_me@remove----.hyber.dk> wrote in message

> Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle billige plastik kasse, kan du pege
> min i den rigtige retning?

Jeg har hørt nogen har brugt ølkasser. Prøv at søge lidt tilbage i gruppen,
mener det blev nævnt for nylig.

Keller

Fra : Esben Laursen

Dato : 21-06-06 20:42

Anders Majland skrev:

> [...]
> ikke grave ud til dem i hånden .... Så selvom den skal være dobbelt så stor
> med sten så er det helt sikkert billigere ....

Det er ikke noget problem med udgravningen, låner naboens randegraver,
men problemet ligger i at i vores indkørsel er det ren ler i 1meters dybte.

Hvis den skal laves med sten, er det så ikke noget med store sten i
bunden også gradvist mindre eller skal jeg bare henvende mig til den
lokale grusgrav og have nogle 4-7mm sjovere?

Hvis der laves en så stor faskine fætter, skal der vel også rør i mellem
stenene eller skal der "bare" et rør ind til midten.

Jeg forstillet mig noget med 5x10meter hvor der lægges 50-60cm sten og
resten sand og grus øverst. Den skal vel også 2-3 meter fra huset? Kan
man parkere bilen oven på en stenfaskine?

Hygge

Esben

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 20:53

> Det er ikke noget problem med udgravningen, låner naboens randegraver, men
> problemet ligger i at i vores indkørsel er det ren ler i 1meters dybte.

Jamen så er det jo nemt nok at lave en laaang rende Hvor dybt skal du ned
før det ikke er ren ler ?

> Hvis den skal laves med sten, er det så ikke noget med store sten i bunden
> også gradvist mindre eller skal jeg bare henvende mig til den lokale
> grusgrav og have nogle 4-7mm sjovere?

Du mener vist cm ? Mener at det er deromkring - men hvis du bare siger
formålet til vognmand/grusgrav får du nok det rigtige ....

> Hvis der laves en så stor faskine fætter, skal der vel også rør i mellem
> stenene eller skal der "bare" et rør ind til midten.

Læg et drønrør på lang i den eller lign.

> Jeg forstillet mig noget med 5x10meter

Når du har lerjord er det bedre med en længere og smallere - så for du
større overflade hvor vandet kan trække væk. Der findes nogle standarder til
beregning af det. Men du skal nok ikke lavde den bredere end 1/2meter -
eller hvad skovlen nu er på naboen rendegraver

IDA Spildevandskomitéens Skrift nr. 25 - Nedsivning af regnvand -
dimensionering.

Fra : Esben Laursen

Dato : 21-06-06 21:08

Anders Majland skrev:

> Jamen så er det jo nemt nok at lave en laaang rende Hvor dybt skal du ned
> før det ikke er ren ler ?

Jeg ved faktisk ikke hvor langt ned der er ler. Det var måske noget jeg
skulle undersøge. man kan vel bare lave den meget dyb og ikke så lang.
Jeg har kun ca. 5-8 meter ud til vores fælles grusvej, og den ville jeg
helt ikke ud i

> Du mener vist cm ? Mener at det er deromkring - men hvis du bare siger
> formålet til vognmand/grusgrav får du nok det rigtige ....

Ja klar 4-7cm

> [...]
> eller hvad skovlen nu er på naboen rendegraver
>
> IDA Spildevandskomitéens Skrift nr. 25 - Nedsivning af regnvand -

den må jeg vist hellere kikke på..

--
Esben

Fra : Ivan

Dato : 22-06-06 07:53

> Det er ikke noget problem med udgravningen, låner naboens randegraver, men
> problemet ligger i at i vores indkørsel er det ren ler i 1meters dybte.

Så laver du den lidt længere

> Hvis den skal laves med sten, er det så ikke noget med store sten i bunden
> også gradvist mindre eller skal jeg bare henvende mig til den lokale
> grusgrav og have nogle 4-7mm sjovere?

Nej 32/64 mm sten

> [...]
>

> Jeg forstillet mig noget med 5x10meter hvor der lægges 50-60cm sten og
> resten sand og grus øverst. Den skal vel også 2-3 meter fra huset? Kan man

Hvis du laver den rigtigt kan du sagtens parkere på den.
Har du ikke set mit svar tidligere i denne tråd, der står faktisk hvad du
har brug for.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-06 08:25

> Har du ikke set mit svar tidligere i denne tråd, der står faktisk hvad du
> har brug for.

Den er ikke nået frem til tdc's news server

Fra : Esben Larusen

Dato : 22-06-06 09:16

Anders Majland wrote:

> Den er ikke nået frem til tdc's news server

Nej desværre, og google er heller ikke nogen hjælp

--
Esben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-06-06 14:27

Anders Majland wrote:

> [...]
> buffer til jorden kan tage fra. Men når det regner kommer der altså
> meget vand. Et skybrud kan nemt give 10mm regn på ingen tid og med

Ja. Derfor overløbet der leder vandet hen hvor det ikke gør skade.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-06 15:13

> Ja. Derfor overløbet der leder vandet hen hvor det ikke gør skade.

Kommer and på formålet:
- magasin til havevanding i tørvejr
- buffer for ikke at få oversvømmet udhuset.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-06 07:25

Leif Neland wrote:

> Måske en ide med en vandtønde?

300 m2 bygninger, så er den tønde fyldt i løbet af 10 min

--
Christian
http://www.yee-haw.dk