Psykolog bistand for vindeforklaring ...
Fra : Lantino

Dato : 20-06-06 08:13

Hej NG,

Da jeg ved at man kan få tildelt psykolog ved overfald, går mit spørgsmål på
om vidner også kan for tildelt en psykolog, da det til tider kan være en ret
ubehagelig adfærde at være vidne ???

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-06-06 18:03

> [...]
> om vidner også kan for tildelt en psykolog, da det til tider kan være en ret

Jeg er ikke sikker i min sag, så læs mit svar med forbehold.
Det du kunne prøve, at kræve er erstatning for "psykisk overlast" (i
mangel på bedre ordvalg).
Normalt er det sådan, at skaden skal ramme SKL direkte. Altså hvis du
ser en der bliver kørt ned, eller lignende, kan du i de fleste tilfælde
ikke kræve erstatning til psykologhjælp.

Dog kan du MULIGVIS kræve erstatning hvis det er et meget nært
familiemedlem, f.eks. et barn, en far, mor, søster eller lignende. Der
er ikke nogen dansk dom på området endnu. Helle Isager og Bo Von Eyben
mener heller ikke at selv de nærmeste pårørende skal gøre sig alt for
store håb om erstatning, for at overvære en ulykke, men mener dog at
der kan være mulighed herfor, men som sagt kun, hvis det er meget nære
familiemedlemmer.

Du kan evt. læse dommen U 1988.166 H, hvor en mor fødte et barn under
fuld bedøvelse, og som en time efter fik overgivet barnet til amning.
Moderen faldt i søvn og barnet faldt på gulvet og fik kraniebrud.
Moderen fik i tiden efter udskrivelsen et psykisk traume, og blev ude
af stand til at møde på arbejde, hvorfor hun blev fyret. Hun fik først
arbejde flere år efter. Hospitalet blev frifundet, med den begrundelse,
at det skaden ikke kunne anses for omfattet af hospitalets
erstatningspligt.

Du kan læse mere i Helle Isager og Bo Von Eyben - Lærebog i
erstatningsret, 5. udgave s. 234.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-06-06 19:58

Christian Madsen skrev:

> [...]
> anses for omfattet af hospitalets erstatningspligt.
>
> Du kan læse mere i Helle Isager og Bo Von Eyben - Lærebog i erstatningsret,

Du skal dog være opmærksom på, at arbejdsgiver, skadevolder,
forsikringsselskab, det offentlige eller lignende, altid kan give
frivillig støtte til psykologhjælp.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-06-06 21:00

Christian Madsen wrote:

> Jeg er ikke sikker i min sag, så læs mit svar med forbehold.

Hey Christian, du er helt ude at svømme. Spørgeren spørger ikke til
erstatning, men til regler om psykologhjælp/krisehjælp.

Du er nok for indfanget af dit pensum

Mvh
Kevin Edelvang