Hjælp til at gøre min overskrift lige stor~
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 20-06-06 07:26

Hej

Jeg har problemer med overskriften på min side. Den vises
nøjagtigt som den i FF, men den bliver for lille i IE og det
ødelægger lidt designet.

Siden det drejer sig om er:
http://www.stokerpiller.dk/

Og teksten der er problemet er:
"Stokerpiller.dk"

Så vidt muligt skal det vises i IE som det vises i FF.
Kan de lade sig gøre?

MvH
Ulrik Christensen

P.S.
Ja, jeg er ny i HTML men min bedste ven NVU gør sit bedste for at
validere mine sider

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-06 08:55

Ulrik Christensen skrev:

> Så vidt muligt skal det vises i IE som det vises i FF.
> Kan de lade sig gøre?

Start med at udskifte din doctypeerklæring (den øverste linje i
dokumentet). I stedet for

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

- bør der stå:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det er samme doctype, men tilføjelsen af den ekstra linje betyder
at nyere browsere viser siden i standardmode i stedet for
quirksmode.

Du kan se en længere forklaring her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

> Ja, jeg er ny i HTML men min bedste ven NVU gør sit bedste for at
> validere mine sider

Det har den også klaret fint. Desværre er det vist ikke helt så
enkelt at udskifte doctype-erklæringen i NVU - men der er vist en
måde her:
<http://web.onetel.net.uk/~charlescooke/nvubugs10.htm#b2>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 20-06-06 12:01

Tak for dit svar.

Jeg har gjort som foreslået.
Desværre uden nogen effekt.
Spørgsmålet er om det ikke ville være en god idé at gøre det på alle
siderne alligevel?

Da jeg før har været ude for at NVU ikke vil godkende min
"superkode", bruger jeg AceHTML til at editere selve koden (når det
er nødvendigt)

MvH
Ulrik Christensen

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 20-06-06 13:14

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>

> Det er samme doctype, men tilføjelsen af den ekstra linje betyder
> at nyere browsere viser siden i standardmode i stedet for

Sorry - jeg tog fejl. Det var netop det der skulle til - jeg skulle
blot rette nogle andre fejl før det virkede

Mange tak for hjælpen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-06 09:09

Ulrik Christensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har problemer med overskriften på min side. Den vises
> nøjagtigt som den i FF, men den bliver for lille i IE og det
> ødelægger lidt designet.

Du er altså nødt til at lære dig lidt om hjemmeside-
konstruktion, nvu eller ej. Hele konstruktionen
er grebet forkert an.

For at svare på dit spørgsmål:
Stoker.dk skal formateres som en h1-overskrift,
og i dit stylesheet sætter du nu egenskaberne
for h1-markøren, ikke mindst font-size,
line-height, margin og padding.

Siden indeholder talrige fejl, så det er
er helt hensigtsløst at begynde at fedte
med en enkelt overskrift, der slet ikke
er formateret som en overskrift.

Jeg vil anbefale dig at gå på biblioteket
og låne min bog "Webdesign - illustreret
håndbog", 2. udgave.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 20-06-06 12:09

Hej

Jeg har vist dummet mig lidt tidligere.
Sidste indlæg var til Jens Gyldenkærne Clausen og dette er til
Jørgen Farum Jensen.

Jeg er godt klar over at min kode ikke er det smukkeste. Jeg
bruger designdelen i NVU og retter derefter fejlene når det ikke
validerer. Ikke den bedste fremgangsmåde. Men jeg er tilfreds med
designet og det fungerer (næsten) i IE og FF.

h1 tagget fungere ikke da jeg så får fejl i koden.
Du nævner stylesheet hvilket jeg forbinder med CSS. Så langt er
jeg desværre ikke nået.

Dog vil jeg tage din kritik til mig, da du jo har ret. Jeg er i
begyndelsen af HTML indlæringsperioden - det skal nok blive
bedre.

Mit problem blev løst med et par <br> før og efter overskriften.
Nu kan jeg acceptere den måde det vises på i IE.

TAk for Jeres tid.

MvH
Ulrik Christensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-06 19:16

Ulrik Christensen wrote:
> [...]
> designet og det fungerer (næsten) i IE og FF.
>
> h1 tagget fungere ikke da jeg så får fejl i koden.

????

<h1>Stokerpiller.dk</h1>

Hvordan kan det lave "fejl i koden"?

Det er /alt/ der skal til, i stedet for

<big style="font-family: Book Antiqua;"><big><font
size="+3"><big><big><span style="font-weight:
style="font-family: Book Antiqua;"><font size="+5"><span
style="font-weight: bold;"></span><span style="font-weight:
style="font-weight: bold;"><br>

Netop når det er nyt for dig er det da
en stor fordel at prøve at gøre det på
den korrekte måde.

Jeg håber, du kan se forskellen på din måde og
min måde.

Næste skridt er at lave følgende i head-delen
af din side:
h1 {
font-family: "Book Antiqua",georgia, serif;
font-size:2em;
margin:20px auto 20px auto;
padding:0;
line-height:0;
text-align:center;
}

Så har du et fortræffeligt grundlag for at
eksperimentere, så det rammer lige i øjet -
med sikkerhed for ens udseende i alle browsere.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 20-06-06 23:14

> ????
>
> <h1>Stokerpiller.dk</h1>
>
> Hvordan kan det lave "fejl i koden"?

Det er såmænd nemt nok Jeg havde ikke fået slettet alt det som
skulle erstattes af h1 tagget.

> Netop når det er nyt for dig er det da
> en stor fordel at prøve at gøre det på
> den korrekte måde.
>
> Jeg håber, du kan se forskellen på din måde og
> min måde.

Jeg kan sagtens se forskellen. Ved at benytte din fremgangsmåde med
css, vil jeg kunne halvere linieantallet på flere af mine sider.
Hvilket nok i sidste ende vil give en bedre placering i
søgemaskinerne.

Du har i hvert fald belyst nødvendigheden at at lære at bruge både
HTML og CSS.
Jeg vil indsamle noget viden om begge områder og bruge det på mine
sider når efteråret kommer og vejret bliver til at sidde foran
skærmen.

Selvom jeg må indrømme at det er noget af en foræring du har givet
mig, vil jeg ikke gå igang med css delen før jeg har fået en
ordentlig forståelse af den. Der er jo heller ingen grund til at
benytte css kun på h1 tags, når den kan bruges på hele siden.

Jeg siger tak for den tid du har brugt.

MvH
Ulrik Christensen