popup vindue med forklarende tekst
Fra : Kasper

Dato : 19-06-06 19:47

Jeg søger at kunne lave et popup vindue der popper op når musen kører hen
over et link. popup boksen skal så indeholde forklaring til hvad der kan
findes ved tryk på linket. jeg ved godt man kan inkludere det i TITLE men de
forklaringer jeg skal lave vil være væsentlig længere hvorfor TITLE tag'en
ikke dur.

popup boksen skal forsvinde igen når linket ikke længere er markeret af
musen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-06 20:22

Kasper skrev:

> Jeg søger at kunne lave et popup vindue der popper op når musen kører hen
> over et link.

Det kan laves i ren HTML og CSS på denne her måde (hvor jeg havde
brug for at det var en tabelopstilling der poppede op, men det kan godt
være anderledes):

CSS
=========
/* Popop */

..popop span, .popop table { display: none; }

..popop:hover span, .popop:hover table {
   display: block;
   position: absolute;
   margin: 5px;
   padding: 1em;
   border: 1px solid black;
   color: #000;
   background: #eee;
}

I HTML sætter du så bare klassen popop på det afsnit hvor det skal være.
Jeg brugte span og table, men det kan også være andre tags.

Det virker ikke i IE. Derfor satte jeg et almindeligt link til en
lille side plus at jeg tilbød at at åbne den som popop (via JavaScript). Det
blev indlejret i en betingelse så kun IE kan læse det:

HTML
=========
<!--[if IE]>
<a class='ekstern' href='#' onClick="Forklarvindue=window.open('forklaring.htm','Forklarvindue','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=no,resizable=yes,width=545,height=450'); return false;"> (popop) </a>
<![endif]-->

--
Bertel

Fra : Kasper

Dato : 19-06-06 20:44

ok, tak, jeg må måske lige sige at jeg er ABSOLUT nybegynder så det du
skriver rimelig meget russisk for mig

Kan du og har du tid til at pensle det lidt mere ud for mig?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-06 03:44

Kasper skrev:

> Kan du og har du tid til at pensle det lidt mere ud for mig?

Ja, men sig mig lige først hvilken browser du selv bruger, for så
kan jeg starte med noget der virker i den.

Hvis du har flere browsere for at kunne tjekke hjemmesider, så
fortæl hvilke.

Note:
Indlæggene og tråden bliver meget mere overskuelig hvis du
klipper citater ned og skriver dine kommentarer nedenunder.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-06 08:58

Kasper wrote:
> ok, tak, jeg må måske lige sige at jeg er ABSOLUT nybegynder så det du
> skriver rimelig meget russisk for mig
>
> Kan du og har du tid til at pensle det lidt mere ud for mig?

Måske kan denne artikle hjælpe dig lidt på vej:

http://www.webdesign101.dk/css/eksempler/eksempel4.php

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk