Kopi af kørekort.
Fra : Amazing_Pudding

Dato : 19-06-06 11:25

Ved ikke lige om dette er den rigtige gruppe, men jeg prøver:

Jeg har en kollega der standhaftigt bedyrer, at man gerne må lave
en fotokopi af sit kørekort og lade originalen blive hjemme.
Jeg er tilbøjelig til at mene at det er dokumentfalsk, men vil da
gerne lige være sikker, inden jeg lægger ham i benlås

M.v.h.
A.P.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-06-06 11:42

"Amazing_Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har en kollega der standhaftigt bedyrer, at man gerne må lave en
> fotokopi af sit kørekort og lade originalen blive hjemme.

Gerne, men politiet vil med garanti gerne se originalen, hvis han bliver
stoppet. Og så vanker der en bøde. Men ikke for dokumentfalsk.

hilsen
Uffe

Fra : Nicolai

Dato : 19-06-06 11:41

> [...]

> Jeg er tilbøjelig til at mene at det er dokumentfalsk, men vil da gerne
> lige være sikker, inden jeg lægger ham i benlås

Om politiet vil acceptere det ved jeg ikke, men det kan da aldrig være
dokumentfalsk. Hvis du sender en kopi af dit eksamensbevis til en mulig
arbejdsgiver, er det da heller ikke dokumentfalsk. Jeg har da også en gang
skulle sende en kopi af mit kørekort til en arbejdsgiver.

> M.v.h.
> A.P.

Nicolai

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 19-06-06 12:41

> Om politiet vil acceptere det ved jeg ikke, men det kan da
> aldrig være dokumentfalsk.

Point taken. Jeg kan godt se, at der selvfølgelig ikke er tale om
dokumentfalsk.
Om det er lovligt at køre rundt med en kopi af kørekortet, er så
en anden sag....

M.v.h.
A.P.

Fra : Holst

Dato : 19-06-06 20:54

Amazing_Pudding wrote:

> Om det er lovligt at køre rundt med en kopi af kørekortet, er så
> en anden sag....

Der er bestemt ikke noget ulovligt ved at køre rundt med en fotokopi af
sit kørekort.

Men det kan godt være, at politiet ikke vil nøjes med en fotokopi deraf.

Men er man den glemsomme type, der har det med at glemme kørekortet
derhjemme, så vil det måske være en meget god idé at have en kopi
liggende i bilen. Er politiet i godt humør, så er de måske fuldt ud
tilfreds med det og lader dig slippe for bøden for det manglende
kørekort. Men måske ikke. Men det kan i hvert fald IKKE blive straffet
for at have en fotokopi af dit kørekort i bilen - derimod kan du blive
straffet for ikke at have originalen med.

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 19-06-06 23:03

> Men det kan
> i hvert fald IKKE blive straffet for at have en fotokopi af
> dit kørekort i bilen - derimod kan du blive straffet for ikke
> at have originalen med.

Nu synes jeg selv, at det var lidt underforstået, at personen har
fotokopien med I STEDET for det originale kørekort (som han af
uransaglige årsager foretrækker at lade blive hjemme).

M.v.h.
A.P.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-06-06 23:46

On Mon, 19 Jun 2006 21:54:22 +0200, Holst wrote:

> [...]
> liggende i bilen. Er politiet i godt humør, så er de måske fuldt ud
> tilfreds med det og lader dig slippe for bøden for det manglende

Man kan slippe for bøden uden at have en fotokopi af kørekortet med sig.
Jeg er blevet stoppet af politiet 2 gange (på 22 år). Første gang havde
jeg ikke kørekort, anden gang havde jeg glemt det. Jeg fik ikke en bøde
nogen af gangene.

> Men måske ikke.

På en eller anden måde tror jeg ikke at politiet synes det er en
formildende omstændighed at det åbenbart er normalt at man kører uden
sit kørekort.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-06-06 00:28

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
>
> På en eller anden måde tror jeg ikke at politiet synes det er en
> formildende omstændighed at det åbenbart er normalt at man kører uden

Er blevet taget 3-4 gange uden at have kørekortet med mig - aldrig fået bøde
for det.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-06-06 00:51

On Tue, 20 Jun 2006 01:28:02 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Er blevet taget 3-4 gange uden at have kørekortet med mig - aldrig fået bøde
> for det.

Men du havde vel heller ikke en kopi af kørekortet med som du viste
politiet, eller?
Kopien af kørekortet ville fortælle mig, at her var der en der nærmest
havde for vane at undlade at have kørekotet med sig.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-06-06 01:09

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> Kopien af kørekortet ville fortælle mig, at her var der en der nærmest
> havde for vane at undlade at have kørekotet med sig.

En anden grund til at man ikke må have kopier af kørekortet, er jo at det
ikke er lovligt at eje mere end et kopi af kørekortet (ihukommer jeg da jeg
anmeldte min tegnebog stjålet sidst)

Ved kopier kunne alle dine look-alikes jo også lige få trukket en kopi, samt
at du havde et til de radiø- og datadøde tider hvor din kørekortstatus ikke
lige kan tjekkes (jeg tænker her på ved evt. frakendelse)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-06 04:05

Frank E. N. Stein skrev:

> Man kan slippe for bøden uden at have en fotokopi af kørekortet med sig.

Ja, men kræver de så ikke at man stiller på stationen inden for
24 timer og viser originalen?

--
Bertel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-06-06 07:19

On Tue, 20 Jun 2006 05:04:44 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, men kræver de så ikke at man stiller på stationen inden for
> 24 timer og viser originalen?

Det gjorde de ikke med mig, og det ville da også være underligt da de jo
kan undersøge om man har kørekort over radioen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-06-06 14:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, men kræver de så ikke at man stiller på stationen inden for
> 24 timer og viser originalen?

De laver opslag på deres systemer og ser om du har førerret. Hvis du slet
ikke har legitimation med dig, tror jeg der bliver problemer. De gang jeg
har sluppet, har jeg haft Dankort og eller sygesikringsbevis. En anden gang
pas.

En enkelt gang er jeg vist sluppet uden legitimation overhovedet, men der
kunne jeg godtgøre fuldt og helt hvem jeg var (dvs. CPR bopæl osv)

Fra : bem

Dato : 19-06-06 11:47

"Amazing_Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er tilbøjelig til at mene at det er dokumentfalsk, men vil da
> gerne lige være sikker, inden jeg lægger ham i benlås

Der er i hvert fald ikke tale om dokumentfalsk, med mindre man ændrer i
oplysningerne på kortet - f.eks. laver et stempel i en kategori, som man
ikke har efhvervet kørekort til.
Hvis man bor i udlandet, kan man også i visse lande anvende en kopi i en
periode mens man får behandlet en ansøgning om et lokalt kørekort.
Ved kørsel her i landet, skal man "have kørekortet hos sig", d.v.s. det
originale kort og ikke en kopi.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-06 14:02

Amazing_Pudding skrev:

> Jeg har en kollega der standhaftigt bedyrer, at man gerne må lave
> en fotokopi af sit kørekort og lade originalen blive hjemme.

Ja, naturligvis må man det. Hver gang det bliver inddraget af
politiet, tager man så bare en frisk kopi op af skuffen og kører
uanfægtet videre.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 19-06-06 22:51

> Ja, naturligvis må man det. Hver gang det bliver inddraget af
> politiet, tager man så bare en frisk kopi op af skuffen og kører
> uanfægtet videre.

Ja, og så begynder det at ligne dokumentfalsk.

Peter

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 23:47

Peter wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en
> meddelelse news:4496a043$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>

> Ja, og så begynder det at ligne dokumentfalsk.

Problemet med kopien er vel at det er vamsligere at vurdere ægtetheden af
kortet. En kopi ville det være langt lettere at forfalske med fx billede.
Mit gæt er at på grund af dette er en kopi ikke lovlig bevis for føreret.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-06-06 00:34

On Tue, 20 Jun 2006 00:47:20 +0200, Frank Leegaard wrote:

> [...]
> Mit gæt er at på grund af dette er en kopi ikke lovlig bevis for føreret.

En kopi af et kørekort er ikke en lovlig erstatning for et kørekort, da
det ikke er et kørekort, men en kopi. En kopi af dit pas er heller ikke
en lovlig erstatning for dit pas.
Den logistiske årsag til at man skal have sit kørekort med sig, kan ikke
være andet end at det skal kunne inddrages på stedet, da politiet med et
enkelt opkald kan undersøge om man har kørekort og til hvad.

Fra : Nicolai

Dato : 20-06-06 00:41

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Den logistiske årsag til at man skal have sit kørekort med sig, kan ikke
> være andet end at det skal kunne inddrages på stedet, da politiet med et
> enkelt opkald kan undersøge om man har kørekort og til hvad.

Det er der vel ikke så meget logik i, da politiet vel ikke har nogen
anledning til at inddrage kørekortet på stedet. Det skal vel igennem en
dommer før det kan blive inddraget?

Nicolai

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-06-06 00:49

On Tue, 20 Jun 2006 01:41:21 +0200, Nicolai wrote:

> Det er der vel ikke så meget logik i, da politiet vel ikke har nogen
> anledning til at inddrage kørekortet på stedet. Det skal vel igennem en
> dommer før det kan blive inddraget?

Så vidt jeg husker inddrager de ens kørekort og udskriver et
midlertidigt.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-06-06 14:41

> [...]
> Jeg er tilbøjelig til at mene at det er dokumentfalsk, men vil da gerne
> lige være sikker, inden jeg lægger ham i benlås

Kan faktisk mindes jeg engang har kørt en prøvetur i en bil ved en
autoforhandler, hvor forhandleren udbad sig kørekort (som sikkerhed), tog et
kopi af samme og gav mig med.

/Henning.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 14:54

Henning Sørensen wrote:
> [...]
>
> Kan faktisk mindes jeg engang har kørt en prøvetur i en bil ved en
> autoforhandler, hvor forhandleren udbad sig kørekort (som sikkerhed),

Det er for overfor sit forsikringsselskab at bevidne at han havde sikret sig
at du havde gyldig førerret.

Desuden for at sikre mod at du aldrig kom tilbage med køretøjet