Hastighedsmåling vha spedomet
Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 11:53

Nogen der kender eksempler hvor domfældelse med betinget eller ubetinget
frakendelse af førerbevis er sket ene og alene vha af spedometer i bil.
(altså spedometer der ikke er særligt kalibreret til formålet)

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet mindre
vægt

Fra : Anders Majland

Dato : 18-06-06 12:02

> Nogen der kender eksempler hvor domfældelse med betinget eller ubetinget
> frakendelse af førerbevis er sket ene og alene vha af spedometer i bil.
> (altså spedometer der ikke er særligt kalibreret til formålet)

Jeg har ikke nogen direkte kilde - men kan huske fra dabatten i
dk.fritid.bil at hvis politiet laver en måling i en "tilfældig" bil så får
de bare foretaget en kontrolmåling af speedometeret efterfølgdende. Og det
skal jo ske ret hurtigt hvis man ikke skal kunne så tvivl om målingen
(dækslid eller skift osv influerer jo på speedometeret og det lige på
grænsen i forhold til step i bødetakster, klip eller frakendelse kan det jo
godt have stor betydning)

Men har de ikke dokumnetation for nøjagtigheden af målingen skal du
selvfølgelig anfægte deres måling i retten ...

Fra : blue

Dato : 18-06-06 12:10

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kender eksempler hvor domfældelse med betinget eller ubetinget
> frakendelse af førerbevis er sket ene og alene vha af spedometer i bil.

Man kan ikke få en ubetinget frakendelse i hastighedssager.

Og så forstår jeg ikke, hvorfor det er vigtigt, at der er sket frakendelse
af kørekortet i en sag af denne type. Hvis der er sket domfældelse i en
hastighedssag ved brug af speedometer, er det da underordnet om der tillige
er sket en frakendelse.

Fra : Per

Dato : 18-06-06 16:37

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

Masser af sager bliver afgjort på speedometer. Hvis politipatruljen skriver
dig på denne måde, så skal patruljevognen umiddelbart efter til
kontrolmåling.
Dvs. den bliver taget ud af tjenesten til den er kontrolleret.

> Man kan ikke få en ubetinget frakendelse i hastighedssager.

Det passer vist ikke se her: http://www.politi.fo/dansk/faerdselsloven.htm
scroll ned til hastighed.

Mvh. Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 17:48

Per wrote:

> [...]
> til kontrolmåling.
> Dvs. den bliver taget ud af tjenesten til den er kontrolleret.

Jeg må indrømme at jeg altså ikke kan mindes en sag hvor en person er dømt
frakendelse - betinget eller ubetinget af kørekort, hvor der ikke er anvendt
stopur, policepilot, laser eller radar.

Prøv at se om i jeres digre sagssamling kan finde noget.

Lille link:

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=390274:fid=100300316/

Klippet fra Blå blink:

Politiet måler altid hastighed med enten radar, laser eller policepilot.
Politiets udstyr bliver løbende kontrolleret og kalibreret, så det skulle
gerne måle helt nøjagtigt.

Hvis du er uenig i en fartmåling er det din ret at få sagen prøvet i retten.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:05

> Jeg må indrømme at jeg altså ikke kan mindes en sag hvor en person er dømt
> frakendelse - betinget eller ubetinget af kørekort, hvor der ikke er
> anvendt stopur, policepilot, laser eller radar.

Hvorfor skulle du også kunne mindes en sådan sag? Du befinder dig jo
tydeligvis ikke i det "system".

Men du kan jo tage et kig i bogen "Farlig kørsel & frakendelse - retspraksis
efter færdselslovens § 126" af Gorm Toftegaard Nielsen og Uno Valbak. I den
står der bl.a. vedrørende hastighed og speedometermåling:

"I 13 sager er hastigheden målt med en bagved kørende patruljevogns
speedometer. [...] I 7 sager er målehastighederne korrigeret med fradrag på
indtil 14 km/t, hvilket dog ingen betydning har haft for
førerretsfrakendelsen, da også de korrigerede hastigheder er højere end det
dobbelte af den tilladte. Der er kun i 2 af de her omhandlede sager
oplysninger om, at patruljevognens speedometer er kontrolleret af et
teknologisk institut el. lign. umiddelbart før eller efter
hastighedsmålingen."

Fra : blue

Dato : 18-06-06 19:48

> Det passer vist ikke se her: http://www.politi.fo/dansk/faerdselsloven.htm
> scroll ned til hastighed.

Jo, det gør.

Prøv at kigge i den *danske* færdselslov og vis mig så den paragraf, der
gør, at man kan frakende ubetinget.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-06-06 20:25

> [...]
>
> Jo, det gør.
>
> Prøv at kigge i den *danske* færdselslov og vis mig så den paragraf, der

§126.
(Ubetinget frakendelse kræver mere end en overtrædelse af
hastighedsbegrænsningerne.)

/Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 20:47

per christoffersen wrote:
> "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> §126.
> (Ubetinget frakendelse kræver mere end en overtrædelse af
> hastighedsbegrænsningerne.)

Bygger det ikke bare på at politiet ved tilstrækkelig høj hastighed får dig
dømt for groft uforsvarlig kørsel?

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:05

> Bygger det ikke bare på at politiet ved tilstrækkelig høj hastighed får
> dig dømt for groft uforsvarlig kørsel?

Nej.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 20:53

per christoffersen wrote:
> "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> §126.
> (Ubetinget frakendelse kræver mere end en overtrædelse af
> hastighedsbegrænsningerne.)

Klippet fra tidligere link;
Hvis de generelle hastighedsgrænser overskrides med mere end 50 km/t med
køretøj under 3.500 kg totalvægt, vil der ske ubetinget frakendelse af
kørekortet.

For køretøjer, som har en køretøjsbestemt lavere hastighedsgrænse, vil der
ske ubetinget frakendelse af førerretten, hvis hastighedsgrænserne
overskrides med mere end 40 km/t.

På områder, hvor der ved skiltning er angivet nedsat hastighed, vil der ske
ubetinget frakendelse af kørekortet, hvis hastighedsgrænsen overskrides med
mere end 40 km/t.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-06-06 22:31

Frank Leegaard wrote:

> Klippet fra tidligere link;

Har du totalt overset at dit link henviser til færdselsreglerne for
Færøerne?

hint: www.politi.FO

> Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet mindre
> vægt

Prøv at overveje dette igen!

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 23:04

Peter Lykkegaard wrote:

> Har du totalt overset at dit link henviser til færdselsreglerne for
> Færøerne?
>
> hint: www.politi.FO

> Prøv at overveje dette igen!

Jepper .. i første omgang havde jeg. Det ændrer dog ikke et hak ved
problematikken hvor du sagtens kan miste dit kørekort ubetinget ved fart.
Humlen i mit spørgsmål var at det ikke kun skulle være en mindre
overtrædelse.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:08

> Jepper .. i første omgang havde jeg. Det ændrer dog ikke et hak ved
> problematikken hvor du sagtens kan miste dit kørekort ubetinget ved fart.

Nej, man kan ej!

Hvorfor henviser du ikke til nogle paragraffer i stedet for blot at gentage
dine fejlagtige antagelser?

Fra : per christoffersen

Dato : 19-06-06 16:51

> Hvorfor henviser du ikke til nogle paragraffer i stedet for blot at
> gentage dine fejlagtige antagelser?

Hvad er der galt med FÆL §126?

/Per

Fra : blue

Dato : 19-06-06 17:11

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med FÆL §126?

Ikke andet end at den ikke gør, at man kan frakende ubetinget ved en
hastighedsoverskridelse, men hvis du mener andet, må du da gerne henvise til
det konkrete stk. og nr. Og her snakker vi naturligvis om en ren
hastighedssag, hvor man hverken laver andre overtrædelser samtidig eller har
en betinget frakendelse i forvejen.

Det giver ingen mening at drage andre forudsætninger ind i diskussionen, med
mindre man altså ikke er mand nok til at erkende, at man har taget fejl
(psst, Frank...).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 17:24

blue wrote:
> [...]
>
> Det giver ingen mening at drage andre forudsætninger ind i
> diskussionen, med mindre man altså ikke er mand nok til at erkende,

At du har begivet din ind i en logisk blindgyde er din egen fejl.

Denne del af diskussionen startede som en logisk flueknepperdiskussion. Der
endte du så med at trække det kortest strå.

Spørgsmål: Kan man miste kørekortet ved fart alene.

Svar: Jeps .. kan man sagtens - hvis du har en betinget frakendelse i
forvejen.

Hvis du vil sikre dig mod den slags logiske blindgyder, må du tage
forbehold. Det har jeg ikke på noget tidspunkt set.
Tværtimod har der været en skråsikkerhed som så hvilede på dårlig
gennemtanke af problematikken.

Enhver stringent logiker vil give min udlægning ret.

Havde du bare taget forbehold, kunne du have undgået denne bommert

Fra : blue

Dato : 19-06-06 18:29

> Spørgsmål: Kan man miste kørekortet ved fart alene.
>
> Svar: Jeps .. kan man sagtens - hvis du har en betinget frakendelse i
> forvejen.

Hvad er det du ikke forstår ved *alene*? Det betyder jo netop, at man ikke
drager andre forudsætninger ind i diskussionen, som du gør med dit "hvis".

Slut på denne del af diskussionen - du vil bare ikke erkende dit manglende
kendskab til jura.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 22:49

blue wrote:
> [...]
> dit "hvis".
> Slut på denne del af diskussionen - du vil bare ikke erkende dit

Nu er det ikke mig der starter den her diskussion.

Dit postulat er:

"Man kan ikke få en ubetinget frakendelse i hastighedssager."

Dette udsagn må sges at være falsk med det vi nu har fundet frem til.

Ergo har du uret. Hvad du så får listet ind af forusætninger efterfølgende
er sagen uvedkommmende.

Jeg holder mig til dine og mine indledende postulater.

Mit var forkert mht til anvendelse af spedometer.

Dit eget selvopfundne indspark med den ubetingede frakendelse er forkret.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-06-06 18:13

> [...]
> til det konkrete stk. og nr. Og her snakker vi naturligvis om en ren
> hastighedssag, hvor man hverken laver andre overtrædelser samtidig eller

Bare overtrædelsen er lille nok, så kan der jo aldrig fradømmes ubetinget

Spørgsmålet gik på om hastighedsovertrædelse kan føre til ubetinget
frakendelse, og det er der mulighed for (ihvertfald teoretisk, jeg kender
ikke til domspraksis).

Hvis ikke det er et godt nok svar, så må du nok formulere spørgsmålet bedre
end anden gang.

/Per

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-06-06 22:32

> Klippet fra tidligere link;
> Hvis de generelle hastighedsgrænser overskrides med mere end 50 km/t med
> køretøj under 3.500 kg totalvægt, vil der ske ubetinget frakendelse af
> kørekortet.
Du blander tingene sammen, der sker en betinget frakendelse ved hastighed
alene, ved overskridelse på mere end 60 %, esk. v. 90 kmt vil denne
overskridelse altså være 63 kmt.
når der er trailer eller vognens totalvægt er højere 3500 kg så er det 40 %.

Når du har fået dit kører kort betinget frakendt, har du 3 måneder til at
tage det igen, sker det ikke mister du det helt.

Det er altså ikke kmt men % der afgør sagen.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 10:11

Jørgen L. wrote:

> Du blander tingene sammen, der sker en betinget frakendelse ved
> hastighed alene, ved overskridelse på mere end 60 %, esk. v. 90 kmt
> vil denne overskridelse altså være 63 kmt.

60% af 90 km/t er ... Jørgen?

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-06-06 14:40

Per Henneberg Kristensen wrote:

> 60% af 90 km/t er ... Jørgen?
>
> :)

Så så ,.. du kan vel kende en typo når den kommer.

Den gode mand bakker bare snagvendt.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 16:15

> Masser af sager bliver afgjort på speedometer.

Det hører absolut til sjældenhederne, at politiet udfører hastighedsmålinger
ved aflæsning af speedometeret.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 18:35

blue wrote:
> [...]
> domfældelse i en hastighedssag ved brug af speedometer, er det da
> underordnet om der tillige er sket en frakendelse.

Om en politibils typiske indretning:

http://station2.tv2.dk/politiet/article.php?id=292296

Fra : blue

Dato : 18-06-06 19:42

> Om en politibils typiske indretning:
>
> http://station2.tv2.dk/politiet/article.php?id=292296

Hvad har det med dit spørgsmål og mit svar at gøre?

Og hvis du prøver at sige, at der er policepilot eller andet måleudstyr i
alle patruljebiler, så tager du stadig fejl. Patruljebilerne i København har
fx som udgangspunkt *ikke* noget måleudstyr.

Jeg har skrevet det tidligere og jeg gør det igen: Hvorfor udtaler du dig om
noget, du ikke har forstand på?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 20:56

blue wrote:
> [...]
> måleudstyr.
> Jeg har skrevet det tidligere og jeg gør det igen: Hvorfor udtaler du

Hvorfor skriver TV2 så at det er standardudstyr? Læg mærke til at jeg skrev
som minimum. Det er klart at providia bilerne ikke behøver det. Aner ikke om
de har det også.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-06-06 22:32

Frank Leegaard wrote:

> Hvorfor skriver TV2 så at det er standardudstyr?

Prøv med en mere præcis kilde

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 23:07

Peter Lykkegaard wrote:

> Prøv med en mere præcis kilde

Har ikke kunnet finde mere præcise - kan nogen andre er det velkomment. Jeg
har dog undersøgt sagen, men som sagt havde betjenten jeg kender fra
rigspolitiets færdselsafdeling (som jo er lidt biassed idet de kører i fuldt
udstyrede biler) ikke hørt om sager hvor kun spedometer indgik. Men
principielt kunne det sagtens lade sig gøre.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:32

> [...]
> Jeg har dog undersøgt sagen, men som sagt havde betjenten jeg kender fra
> rigspolitiets færdselsafdeling (som jo er lidt biassed idet de kører i

Hvad mener du med fuldt udstyrede biler?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 16:21

blue wrote:
> "Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med fuldt udstyrede biler?

At de ofte også har providia og andet færdelsrelevant udstyr.Desuden kendte
han ikke til nogen eksempler hvor der ikke var policepilot i rigspolitiets
biler.

Men ingen grund til ævlen - jeg er nu overbevist om at en sådan måling
sagtens kan finde sted. Det er nu også en tid siden i diskussionen jeg har
betvivlet det.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 16:36

> At de ofte også har providia og andet færdelsrelevant udstyr.

Antallet af provida-biler kan så vidt jeg ved tælles på meget få fingre. Og
så kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvad der ellers kan være af
færdselsrelevant udstyr?

> Desuden kendte han ikke til nogen eksempler hvor der ikke
> var policepilot i rigspolitiets biler.

Så bed ham kigge ind i en af patruljebilerne fra København.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 17:07

blue wrote:
> [...]
> kan være af færdselsrelevant udstyr?

> Så bed ham kigge ind i en af patruljebilerne fra København.

Der er jeg overbevist om at der også er policepilot i. For du så jo godt at
jeg skrev Rigspolitiet og ikke Københavns politi?

Fra : blue

Dato : 19-06-06 17:17

> Der er jeg overbevist om at der også er policepilot i.

Så ring på tlf. 33 14 14 48 og bliv klogere.

> For du så jo godt at jeg skrev Rigspolitiet og ikke Københavns politi?

Jo, naturligvis. Jeg ved dog også, at når du på et tidspunkt finder ud af,
at du har taget fejl, så vil du påstå, at du med Rigspolitiet egentlig mente
Rigspolitiets Færdselsafdeling.

--

/blue - der igen og igen bliver rystet over
at folk skriver om noget, de ikke har forstand på.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 17:27

blue wrote:
> [...]
> ud af, at du har taget fejl, så vil du påstå, at du med Rigspolitiet
> egentlig mente Rigspolitiets Færdselsafdeling.

Klart klart.

Mener da også tidligere jeg henviste til at manden var fra rigspolitiets
færdselsafdeling.

Nuvel - Den diskussion er der ikke meget kød på.

Erkender gerne at en almindelig politibil UDEN policepilot, sagtens kan måle
en fartsynder.

En privat bil ville også godt kunne såfremt betjenten ville kunne påberåbe
sig nødret.

Sådan var betjentens vurdering

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-06 23:40

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> writes:

> Hvorfor skriver TV2 så at det er standardudstyr? Læg mærke til at jeg skrev
> som minimum. Det er klart at providia bilerne ikke behøver det. Aner ikke om
> de har det også.

Hvor fanden skulle vi dog vide det fra? Prøv dog at ring til dem, hvis du
virkeligt så gerne vil vide det. Vi arbejder ligesom ikke på TV2 og jeg
tror ikke der er nogen fra TV2 der læser med herinde og som samtidigt
kender årsagen til at de skriver som de gør.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 00:01

Martin "Jørgensen" wrote:

> [...]
> TV2 og jeg tror ikke der er nogen fra TV2 der læser med herinde og
> som samtidigt kender årsagen til at de skriver som de gør.

Kunne jo være fordi de vidste det

Mon ikke de bestræber sig på at være nogenlunde korrekte

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:14

> Hvorfor skriver TV2 så at det er standardudstyr?

Det aner jeg da ikke.

> Læg mærke til at jeg skrev som minimum.

Ja, det har jeg forstået, men det ændrer ikke på, at der er mange
patruljebiler, der ikke har måleudstyr.

> Det er klart at providia bilerne ikke behøver det.

Det hedder provida.

Hvorfor behøver de ikke en policepilot? Hvordan tror du hastigheden bliver
målt i en provida-bil? Kunne det tænkes, at det var en policepilot?

> Aner ikke om de har det også.

Hvorfor begynder du så at blande dem ind i billedet, når du intet kender til
det?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-06 15:32

blue wrote:

> Hvorfor behøver de ikke en policepilot? Hvordan tror du hastigheden
> bliver målt i en provida-bil? Kunne det tænkes, at det var en
> policepilot?
Det kunne godt tænkes ...

http://www.petardsplc.net/en/markets/emergency_services.aspx

<quote>
PolicePilot is adopted by many of the world's police forces as a requirement
for every police vehicle - not just traffic vehicles. PolicePilot II is due
to be launched in Q1 of 2006. This new generation of speed measurement
device will become the heart of all ProVida equipment and represents a major
step forward in the ease of use and functionality associated with this type
of instrument.
</quote>

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 10:12

blue wrote:

> Jeg har skrevet det tidligere og jeg gør det igen: Hvorfor udtaler du
> dig om noget, du ikke har forstand på?

Fordi den slags har du ikke eneret på!

--
Per, Esbjerg

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 20:58

blue wrote:
> [...]
> domfældelse i en hastighedssag ved brug af speedometer, er det da
> underordnet om der tillige er sket en frakendelse.

Nejda .. Sådan fungerer det da ikke. Desto større sanktion, desto større
krav til bevisførsel.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 23:19

blue wrote:
> "Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke få en ubetinget frakendelse i hastighedssager.

Selvfølgelig kan man det. Kræver bare du har en betinget frakendelse for
samme forseelse. Folk der kører stærkt har en tendens til at have det som et
mønster. Skal indrømme jeg selv har været en af dem.

Fra : blue

Dato : 19-06-06 15:20

> Selvfølgelig kan man det.

Lol - du er sgu imponerende.

> Kræver bare du har en betinget frakendelse for samme forseelse.

Du udstiller endnu engang din uvidenhed - det er intet krav om, at det skal
være for samme forseelse.

Men ja, selvfølgelig kan man få en ubetinget frakendelse, hvis man har en
betinget frakendelse i forvejen og laver en hastighedsforseelse, der også
giver en betinget. Det er jo bare ikke det, vi diskuterer...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-06-06 16:23

blue wrote:
> [...]
> har en betinget frakendelse i forvejen og laver en
> hastighedsforseelse, der også giver en betinget. Det er jo bare ikke

Næe .. det er da bare dig der er fanget i en logisk fælde ...

Rent logisk har jeg 100,000% ret.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-06 22:41

Frank Leegaard wrote:
> [...]
> ubetinget frakendelse af førerbevis er sket ene og alene vha af
> spedometer i bil. (altså spedometer der ikke er særligt kalibreret

Ringede en betjent op der er ved Rigspolitiet færdselsafdeling.

Han sagde følgende:

En måling foretaget via spedometer ville kunne godkendes hvis bilen
umiddelbart efter målingen blev målt "efter".

Han kendte ikke til nogen sager hvor der var domfældelse på det grundlag.
Desuden ville vedkommende betjent kunne få problem idet hans private køretøj
ikke var godkendt til udrykningskørsel. Ved mindre overskridelser af
hastigheden ville nødret ikke kunne påberåbes, så dette kunne være grunden
til at han ikke kendte til nogen sager.

Amg. Policepilot, var han overbevist om at alle reklamevogne i hans del af
verden (Aalborg) både hos ordens- og færdselspolitiet havde policepilot. Der
kunne findes enkelte politivogne hos nærpolitiet der var undtaget.