retur ret på kæledyr ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 15:47

nu har man mig bekendt ret til at bytte en vare inden for 14 dages
efter man har købt den ...

nu gik det sådan at min parakit blev skruk - så jeg købte en han til
hende ( en stor unge ) men jeg for ham aldrig tam kan jeg mærke.
hvorfor jeg vil af med ham igen - da jeg ikke kan gi ham optimale livs
betingelser eller have fornøjelse af ham - ja han bed mig sgu i
fingeren i forgårs så den er blevet inficeret dem fande :)
ejj han er bare bange !

så gælder fortrydelses retten well også her ?
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Gamle

Dato : 15-06-06 15:55

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
> nu har man mig bekendt ret til at bytte en vare inden for 14 dages
> efter man har købt den ...

klip

> så gælder fortrydelses retten well også her ?
> --

Jo mere du skriver, desto mere dummer du dig.
Hvem i alverden har givet dig den vildfarelse, at du har ret til at bytte en
købt vare inden 14 dage?
Følg med i nogle af de andre grupper istedet for at hænge her. Du kunne
måske lære noget.

Torben

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-06-06 16:24

> [...]
> købt vare inden 14 dage?
> Følg med i nogle af de andre grupper istedet for at hænge her. Du kunne måske

Tag det dog roligt!

Fra : Gamle

Dato : 15-06-06 16:36

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse

> Tag det dog roligt!

Gør jeg sørme også.
Men hans indlæg har ikke ret meget med jura at gøre. Det kunne han måske
finde ud af ved at følge med i andre grupper. Forbruger f.eks.
Og hvad han mener, har heller ikke noget med jura at gøre.
Og til sidst konkluderer han noget ud fra sin egen opfattelse.
Såh, hvis nu andre også gjorde ham opmærksom derpå, kunne det være, det
hjalp.

Mvh.
Torben

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 18:04

On Thu, 15 Jun 2006 17:36:12 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Og til sidst konkluderer han noget ud fra sin egen opfattelse.
>Såh, hvis nu andre også gjorde ham opmærksom derpå, kunne det være, det

igen gør du regning uden vært - du mener_et_eller_andet der er dog
ikke nogen kilde anvisning - reelt er det faktisk person chikane i mod
anden skribent det er gentagne tilsidesætelser af fundats - uden at
sætte fut - hvilket i praksis betyder det ikke er muligt at svare
topick på dit indlæg ....

du er faktisk på kolisions kurs med fundatsen ganske ofte :

ca 33 % af dine postninger i dk.videnskab.jura siden 01 Aug 2005 er
off topick eller direkte maliciøse.

fut :dk.admin.netikette

Fra : Gamle

Dato : 16-06-06 00:54

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse

> Tag det dog roligt!

http://groups.google.dk/groups?lnk=hpsg&hl=da&q=Bo+M+Mogensen

så ved du hvorfor*S*

Mvh.
Torben

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-06-06 01:39

On Fri, 16 Jun 2006 01:53:38 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

ok da

>http://groups.google.dk/groups?lnk=hpsg&hl=da&q=Bo+M+Mogensen
>
>så ved du hvorfor*S*

og hvad skulle det lige bevise at jeg skrive i dsm & dss og hvad så ?

du poster dette du sætter ikke fut til et andet forum - det er den 3
ot post uden fut på en dag

skal vi lige se hvad der debateres i dk.videnskab.jura
og om du kan finde det i harmoni med dagens postninger :

også kan vi lige kikke på dine kunde vilkår :
http://dotsrc.org/usenet/policy/
Netiquette:
"Most hierarchies of Usenet have their own netiquette and guidelines.
Users should pay attention to the relevant policies."

også gruppens formål :

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

"1. Gruppenavn:
dk.videnskab.jura

2. Beskrivelse:
Juridiske emner.

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Ønskes:
- -------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå. Spørgsmålene
kan være affødt af et virkeligt problem eller ren nysgerrighed.

Spørgsmål om alle de praktiske forhold omkring jura,
retssystemet, politiets arbejde - f.eks. hvordan en retssag
foregår, rettigheder og pligter som vidne, hvad der sker når man
afgiver forklaring til politiet i forbindelse med en sag osv.

Henvisninger til relevante artikler/web-sites.

Eksempler på spørgsmål:

Min syge moster havde engang en undulat som [...] men den
dag var toget forsinket [...] Kan det virkelig passe at
hun skal betale de penge?

Min mor har fået et brev fra en advokat hvor der står
[...] Hvad betyder det? Hvad er den "transportpåtegning"
han mangler for noget? Skal hun reagere på en eller
anden måde?

Jeg har undret mig over hvad der ville ske hvis en
ejerforening gik konkurs og formanden forinden havde
[...] så vidt jeg kan se i gældsbrevsloven er der en
frist på [...] eller er det så bare surt for underboen?

Eksempler på ønskede svar:

Nej, under ingen omstændigheder. Se §34 i aftaleloven,
jf §15 i lov om ægteskabets retsvirkning.

Næppe. Jeg tror at erstatningsansvarslovens §24 i dette
tilfælde [...] Man kan naturligvis argumentere for at
[...] altså heller ikke i det tilfælde.

Jeg husker en avisomtale af en sag hvor netop det skete.
Det endte med at [...] men jeg kan ikke selv finde den
lov der blev henvist til.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Eksempler på uønskede svar:

Nej!!!

Jeg ved ikke hvad loven siger men det er under alle
omstændigheder umoralsk at [...] ville du selv have
det hvis du var isenkræmmer og der så pludselig [...]
min sympati ligger klart hos offeret.

Du skal bare blæse det brev et stykke. Advokater er
allesammen [...] narre den lille mand til at betale
uden at der [...] typisk forsøg på at skræmme din
mor til at tilstå.

Sådan er det - desværre. Det skyldes at den forrige
regering [...] forlig som skulle have løbet i 4 år,
men pludselig fik ministeren en [...] som er dem man
altså IKKE skal stemme på medmindre man synes at den
slags er fair.

Selvfølgelig er det ulovligt. Det ville jo svare til
at man gik ind på en parkeringsplads og [...] rent
tyveri! [...] ved ikke hvilken paragraf det falder
under, men det er der sikkert nogen af de kloge her
der gør?

4. Begrundelse for ændringen:
Der har været en del indlæg der giver udtryk for personlige
meninger og gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden
eller erfaring.

4a. Oprindelig begrundelse for gruppens oprettelse:
I en række grupper dukker juridiske spørgsmål (navnlig om
ophavsret, købsret og aftaleret) fra tid til anden op i
diskussionerne. En grundig behandling og drøftelse af de
involverede spørgsmål og problemer vil imidlertid ofte
falde uden for den enkelte gruppes emne. Der er endvidere
et behov for at brugere af edb og Internet kender de
gældende juridiske regler, da de ellers risikerer at
blive ufrivillige lovbrydere. Med en samlet jura-gruppe
vil adgangen til relevant information lettes.

Eksisterende trafik:
Gruppen findes allerede og fungerer. "

kan du ud fra alt dette finde bare et eksempel på en debat om hvad
grupper jeg debatere i - har af beretigelse i dk.videnskab.jura ?

xfut

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 17:44

On Thu, 15 Jun 2006 16:55:20 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
>
>klip

>Jo mere du skriver, desto mere dummer du dig.

ok messge id begrundelse eksemplifikation & agumentasion ...

>Hvem i alverden har givet dig den vildfarelse, at du har ret til at bytte en
>købt vare inden 14 dage?

Det plejer man at kunne imod forevisning af bon - f.eks efter jul har
vi det der heder de store bytte dage

>Følg med i nogle af de andre grupper istedet for at hænge her. Du kunne
>måske lære noget.

se nu har du jo ikke sat fut - hvordan forestiller du dig at der skal
kunne gives et topick svar i hendhold til fundas på det du har skrevet
?

fut : dk.admin.netikette - skulle der være en skribent der ud fra
dette inlæg har noget relevant at medele om retur ret så fjern fut og
post i gruppe.

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-06 17:50

Bo M Mogensen <svar@i-gruppen.invalid> writes:

> Det plejer man at kunne imod forevisning af bon - f.eks efter jul har
> vi det der heder de store bytte dage

Men det er ikke noget du har ret til med mindre sælger eksplicit
reklamerer med det. Der er kun lovbestemt fortrydelsesret ved
fjernsalg.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 18:07

On Thu, 15 Jun 2006 18:49:41 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Men det er ikke noget du har ret til med mindre sælger eksplicit
>reklamerer med det. Der er kun lovbestemt fortrydelsesret ved
>fjernsalg.

ok ....Nå men det har jeg da altid troet - efter som det plejer man at
kunne bytte vare så fremt de var i orginal ubrudt orginal embalage
etc.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 20-06-06 12:41

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Jo mere du skriver, desto mere dummer du dig.

Ja det kan man da sige om dig ...

Fra : Christian

Dato : 15-06-06 15:58

Bo M Mogensen wrote:
> nu har man mig bekendt ret til at bytte en vare inden for 14 dages
> efter man har købt den ...

Gælder kun ved fjernhandel.

Fra : Michael Kruse

Dato : 15-06-06 17:38

"Christian" <nej@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder kun ved fjernhandel.

Ellers såfremt man har en aftale med sælger.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 18:09

On Thu, 15 Jun 2006 18:37:51 +0200, "Michael Kruse"
<mikr84@SLETgmail.com> wrote:

>Ellers såfremt man har en aftale med sælger.

jamen det havde jeg da jeg købte den - at han ville tage den tilbage
hvis den ikke gik , han var indrømmet ikke meget for det - men jeg fik
foder til fisk og den oprindelige parakit for 160 kr og jeg havde
givet 247 for fuglen så ...det var da et eller andet sted pænt af ham
at ære den aftale vi havde indgået

Fra : Brian

Dato : 15-06-06 22:12

> [...]
> foder til fisk og den oprindelige parakit for 160 kr og jeg havde
> givet 247 for fuglen så ...det var da et eller andet sted pænt af ham

Ja, det kan man jo ikke altid regne med at de gør...

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 22:51

On Thu, 15 Jun 2006 23:11:59 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja, det kan man jo ikke altid regne med at de gør...

nej det kan man selvf ikke - men nu bruger jeg en del penge der inde i
forvejen på foder til hund fisk papegøje skilpader & parkit - så om
end han ikke var meget for det så tror jeg ikke han ville sætte en go
kunde over styr - jeg fik jo heller ikke det hele igen tabte 40 %

Fra : Jens

Dato : 16-06-06 10:00

On Thu, 15 Jun 2006 23:50:34 +0200, Bo M Mogensen
<svar@i-gruppen.invalid> wrote:

> [...]
>end han ikke var meget for det så tror jeg ikke han ville sætte en go
>kunde over styr - jeg fik jo heller ikke det hele igen tabte 40 %

Du er off-topic.

Ønskes ikke:

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

fut : dk.admin.netikette

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-06-06 15:38

On Fri, 16 Jun 2006 11:00:00 +0200, Jens <j@x.x> wrote:

>Du er off-topic.

pladder følger debatten
hvis du læser indlæge :
a:) <4491cd1f$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
b.) <3el392h13editime19bmp06tbg27lo0v8o@4ax.com>

så er svar b en naturlig forsætelse og afslutning på a.

selvf kan man finde dele af et indlæg der er ot - hvis man vil - det
er kun hvis postningen / (erne) som helhed er ot der er et problem

envider konkluderes det i svar b at jeg fik kompensasion for tab -
selvom jeg ikke var juridisk beretiget til det - hvileket var eccensen
af debaten.

xfut : dk.admin.netikette

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 22:08

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> ejj han er bare bange !
>
> Nå
>
> så gælder fortrydelses retten well også her ?

Fortrydelsesret gælder kun ved postordrekøb. Når der er fortrydelsesret i
almindelig butikker er det en extra service butikken tilbyder dig.

Er denne service ikke tilbudt dig, har du ingen fortrydelsesret i en fysisk
butik !

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-06-06 22:49

On Thu, 15 Jun 2006 23:08:09 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>Fortrydelsesret gælder kun ved postordrekøb. Når der er fortrydelsesret i
>almindelig butikker er det en extra service butikken tilbyder dig.

ok ....hmm nå jeg har bare altid kunne få alting byttet - bøger cd er
osv

>Er denne service ikke tilbudt dig, har du ingen fortrydelsesret i en fysisk
>butik !

Nå jamen jeg troede simpelthend der var fortrydelses ret på alt -
hvilket i praksis betyder hvis jeg for måge stelet til Jul så kan jeg
ikke slippe af med det på andre måder ind ved at smide det ud ..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 22:59

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> hvilket i praksis betyder hvis jeg for måge stelet til Jul så kan jeg
> ikke slippe af med det på andre måder ind ved at smide det ud ..
Nixen .. ikke hvis butikken ikke annoncerer med at den tilbyder denne extra
service.

Eller den glade giver har været klog nok til at købe det på postordre.

Fra : Aksel

Dato : 16-06-06 14:56

> Nå jamen jeg troede simpelthend der var fortrydelses ret på alt -
> hvilket i praksis betyder hvis jeg for måge stelet til Jul så kan jeg
> ikke slippe af med det på andre måder ind ved at smide det ud ..

Lige præcis!

Der er ikke returret på varer købt i almindelige butikker hvis det ikke
udtrykkeligt er oplyst eller aftalt.

Hilsen Aksel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-06-06 15:40

On Fri, 16 Jun 2006 15:55:42 +0200, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Lige præcis!
>
>Der er ikke returret på varer købt i almindelige butikker hvis det ikke
>udtrykkeligt er oplyst eller aftalt.

ok det er som sagt nyt for mig - da jeg som tidliger skrevet aldrig
har købt noget der ikke kunne byttes om ikke for kontanter så for
andre vare - men tak for svaret :)
læste forstået taget til efterretning :)