Brug af (C) (R) og TM
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-06 09:04

Er der nogen steder jeg kan læse om, hvad der kræves for at benytte © ® og
tm? Hvilke krav er der til anvendelsen?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-06 09:25

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> Er der nogen steder jeg kan læse om, hvad der kræves for at benytte © ® og
> tm? Hvilke krav er der til anvendelsen?

I hvilken forbindelse?
I Danmark har de ingen betydning juridisk.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-06 09:52

per christoffersen wrote:

> I hvilken forbindelse?
> I Danmark har de ingen betydning juridisk.

Det er ikke helt korrekt.
® bruges for registreret varemærke i Danmark (se http://www.dkpto.dk). I de
vejledninger man får tilsendt når man registrere et varemærke hos Patent- og
varemærkestyrelsen, anbefales det at anvende ® sammen med sit varemærke.

© og TM er ganske rigtigt Amerikanske betegnelser for henholdsvis Copyright
(ophavsret på Dansk) og Trade Mark (varemærke på Dansk)

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-06 09:59

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> registrere et varemærke hos Patent- og varemærkestyrelsen, anbefales
> det at anvende ® sammen med sit varemærke.

Jo, men det ændrer ikke på den juridiske vægt af varemærket, om man anvender
tegnet eller ej*.
Varemærker kan jo feks. også have samme vægt uden at være registreret, men
simpelthen bare bruges.

* Det ændrer måske noget på evnen til at føre en succesfuld sag mod en
krænker, hvis det skulle komme så vidt, men det er nu ikke givet.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-06 11:00

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men det ændrer ikke på den juridiske vægt af varemærket, om man
> anvender tegnet eller ej*.

Det har du ret i. Fra http://www.dkpto.dk/varemaerke/sogs_vm.htm

<SNIP>
8. Hvad betyder symbolerne TM og ® ?
Svar: TM er en forkortelse for TradeMark (=varemærke). Du kan bruge symbolet
til at vise andre, at du har et uregistreret varemærke. Symbolet ® står for
"registreret varemærke".

Der er ikke i den danske lovgivning regler for betydningen af TM og ® . Du
skal dog være klar over, at der gælder forskellige regler for brugen af TM
og ® i udlandet. Du bør derfor altid være opmærksom på de krav, et land
stiller til brugen af TM og ® , før du fx begynder en eksport dertil eller
markedsfører dine varer i landet.

</SNIP>

> Varemærker kan jo feks. også have samme vægt uden at være registreret, men
> simpelthen bare bruges.

Jeps, og det er der Amerikanerne bruger TM.
Bevisbyrden ved ibrugtagning er dog ofte noget svære end ved et registreret
varemærke.

> * Det ændrer måske noget på evnen til at føre en succesfuld sag mod en
> krænker, hvis det skulle komme så vidt, men det er nu ikke givet.

Det var lidt den argumentation, der stod i vejledningen (jeg prøver at finde
den senere). Man signalerer klart at der er tale om et registreret
varemærke.

Fra : el_serpiente

Dato : 15-06-06 13:28

per christoffersen skrev:

> [...]
>
> * Det ændrer måske noget på evnen til at føre en succesfuld sag mod en
> krænker, hvis det skulle komme så vidt, men det er nu ikke givet.

Det vil nok blive anset for vildledende markedsføring hvis man bruger
® hvis man ikke har registreret sit varemærke, hvorimod TM gerne må
bruges om et varemærke der ikke er registreret.