Bekræftelse Forbrugerklagenævnet?
Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-06-06 09:28

Først skal jeg beklage, hvis jeg har valgt den forkerte gruppe. I så fald
venligst henvis mig til den rette

I forlængelse af news:44449da8$0$38643$edfadb0f@dread12.news.tele.dk har jeg
desværre været nød til at klage til Forbrugerklagenævnet over Århus PC Lager
alias CompuMail alias DSC (De første 2 er blot binavne for DSC, så der er
tale om nøjagtig samme firma).

Jeg har 7/5-2006 udfyldt en online-klage via Forbrugerklagenævnet´s hjemme
side, og klagegebyret er hævet på mit Dankort 8/5-2006, men siden har jeg
absolut intet hørt til min klage. Er det normalt at man slet ikke får nogen
bekræftelse på at man har indgivet en klage? Når jeg indsender en klage
online, ville jeg som det mindste forvente at modtage en e-mail med en
bekræftelse på at min klage er modtaget.
Kan jeg mon roligt læne mig tilbage og afvente en afgørelse om ca. 6-7 mdr.
eller er min klage gået tabt?

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-06 09:41

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> writes:

> [...]
> absolut intet hørt til min klage. Er det normalt at man slet ikke får nogen
> bekræftelse på at man har indgivet en klage?

Prøv lige at skrive til fs@fs.dk og spørg dem. Jeg har hørt rygter om
at der er et problem.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Holst

Dato : 14-06-06 10:11

> [...]
> online, ville jeg som det mindste forvente at modtage en e-mail med en
> bekræftelse på at min klage er modtaget.

At de har trukket klagegebyret er vel en form for bekræftelse af, at de
har modtaget din klage

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-06 11:26

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> wrote in message

> At de har trukket klagegebyret er vel en form for bekræftelse af, at de
> har modtaget din klage

Ja, og ellers så ved han jo hvor han skal klage over dette.

Nicolai

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-06 11:48

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> writes:

> "Holst" <newsjun06@shelter.dk> wrote in message

> Ja, og ellers så ved han jo hvor han skal klage over dette.

Hvor?

(Hint: Jeg tror ikke at der er tale om et forbrugerforhold og dermed
ligger det uden for FKN's område)

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-06 12:18

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Hvor?
>
> (Hint: Jeg tror ikke at der er tale om et forbrugerforhold og dermed
> ligger det uden for FKN's område)

Det kan godt være det går hen og bliver lidt kryptisk, men en serviceydelse
hører vel også ind under her og i mine øjne er en instans der behandler en
klage et serviceorgan. Uanset hvad, så er det vel ikke andet end en form for
service, da FKN vel hverken har en dømmende eller udøvende magt? Eller
husker jeg helt forkert omkring sager hvor virksomheder er fløjtende
ligeglad med FKN's afgørelser og der dermed ingen konsekvens er?

Nicolai

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-06-06 14:21

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> husker jeg helt forkert omkring sager hvor virksomheder er fløjtende
> ligeglad med FKN's afgørelser og der dermed ingen konsekvens er?

Næh, den del er (desværre) helt korrekt husket. FKN har ingen
sanktionsmuligheder udover "udstilling" på nævnets hjemmeside.

Nægter den erhvervsdrivende at efterkomme FKN's afgørelse, er der kun
domstolene tilbage.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-06 14:55

Jesper Brock skrev:

> Næh, den del er (desværre) helt korrekt husket. FKN har ingen
> sanktionsmuligheder udover "udstilling" på nævnets hjemmeside.

Var der ikke noget med at de kunne idømme en bøde/afgift?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-06 08:32

> Var der ikke noget med at de kunne idømme en bøde/afgift?

Det kan de ikke, men de har for nylig fået midler til af egen drift at rejse
sager ved domstolene (på vegne af klageren), hvis de er af principiel
betydning eller antallet af sager mod en bestemt virksomhed er stort.
Det er formodentlig i praksis forbrugerstyrelsen der rejser sagen, men det
er uden egentlig betydning.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-06-06 12:25

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> At de har trukket klagegebyret er vel en form for bekræftelse af, at de
> har modtaget din klage

Ja indirekte. Jeg har ikke problemer med at dokumentere at jeg *har*
indgivet en klage, men derfor kan selve klagen jo godt flyve rundt i
cyberspace til evig tid
Jeg er blot lidt forundret over slet ikke at have modtaget nogen form for
bekræftelse, som jo ville være et krav, hvis der havde være tale om
*almindelig* e-handel.

Jeg har fulgt Peters opfordring og sendt en mail til Forbrugerklagenævnet

Fra : Martin Bak

Dato : 14-06-06 14:58

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fulgt Peters opfordring og sendt en mail til Forbrugerklagenævnet

Jeg har fornylig klaget til Patienklagenævnet. Heller ikke her får man nogen
bekræftelse på modtagelsen af klagen, jeg fik ihvertfald ingen bekræftelse
før jeg i en mail spurgte til, om de havde modtaget den.

Det er usædvanligt ringe og fuldstændig udenfor almindelig god administrativ
praksis. Især i patientklager, hvor man jo sender personfølsomme papirer
afsted med posten. At der tilmed ligger flere måneders arbejde bagved klagen
gør jo også at man synes at man har krav på at den (man) bliver behandlet
seriøst.

I tilgift stod der da nævnet senere bad mig uddybe et punkt i klagen:

"Vi beder Dem være opmærksom på, at sagen vil blive afsluttet, hvis De ikke
har svaret inden 2 uger fra i dag"

I betragtning af de historier der har været fremme om sagsbehandlingstider
på adskillige år virker det temmelig stramt. Man kunne jo for eksempel være
ude at rejse netop når de bestemte sig for at ville have noget uddybet.

Det er nemt at få den tanke, at det ikke er administrativt uddannet
personale der har tilrettelagt papirgangen i klagesagerne, men jurister der
fokuserer meget ensidigt på netop juraen i klagepunkterne, men helt overser
almindelige men uskrevne betingelser for administrative procedurer.

Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-06 13:02

> [...]

> hører vel også ind under her og i mine øjne er en instans der behandler en

Forbrugerklagenævnet tager sig af forbrugersager og ikke
"serviceydelser". Kontakt med det offentlige betragtes i juridisk
forstand normalt ikke som forbrug.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-06 13:31

> Forbrugerklagenævnet tager sig af forbrugersager og ikke
> "serviceydelser". Kontakt med det offentlige betragtes i juridisk
> forstand normalt ikke som forbrug.

Ja, så holder den ikke helt.

> --
> Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
> peter@makholm.net | binary and those who don't
> http://hacking.dk |

Nicolai