Grus på vejen - erstatning for skader på m~
Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-06-06 17:34

Hej.

Kort og godt:

Jeg var så uheldig at vælte på min motorcykel pga. grus på vejen i et sving.
Jeg ved at man i nogle tilfælde kan få erstatning fra kommunen for skader på
ens bil ifm. uafmærkede huller i asfalten, men gør det samme sig mon
gældende, når der er tale om grus på vejen?

Jeg ved godt det er lidt et longshot, men jeg er sgu lidt ked af det der er
sket med plastikken på min ellers flotte speciallakere mc. Regningen for en
professionel reperation løber nok op i omkring 10-15 tusind.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : K.T.

Dato : 12-06-06 17:48

Det lyder mest som om du ikke har tilpasset hastigheden til forholdene det
pågældende sted.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-06-06 22:17

K.T. wrote:

> Det lyder mest som om du ikke har tilpasset hastigheden til
> forholdene det pågældende sted.

Nu topposter du, så jeg har lidt vanskeligt ved det her. Hvad var
spørgsmålet og hvad svarer du på?

Det var spørgsmålet, men som sædvanlig svarer du helt hen i vejret.

--
Per, Esbjerg

Fra : K.T.

Dato : 13-06-06 06:01

Hvad er det som er så vanskeligt?

Knud

Fra : Cyber.

Dato : 12-06-06 18:21

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in message
> [...]
> er sket med plastikken på min ellers flotte speciallakere mc. Regningen
> for en professionel reperation løber nok op i omkring 10-15 tusind.

Huller er vist det eneste (og de skal have en vist størrelse), men grus,-det
er ligesom noget det offentlige (os andre) ikke har lagt der, det samme hvis
der stod en bil eller andet på vejen,-du må køre efter forholdene, og have
din forsikring iorden.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-06-06 18:32

Cyber. wrote:
> [...]
> der, det samme hvis der stod en bil eller andet på vejen,-du må køre
> efter forholdene, og have din forsikring iorden.'''

En kat eller en hare eller lignende er også på egen regning og risiko.

Der er dog en lille mulighed hvis det er pga af markarbejde og manglende
oprydning efter det.

Men ellers er løst grus nok en af de ting man må regne med - også os der
oftest færdes i biler der får plaffet en forrude ud til adskillige tusinder

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-06-06 18:37

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> writes:

> [...]
> der, det samme hvis der stod en bil eller andet på vejen,-du må køre
> efter forholdene, og have din forsikring iorden.

Det afhænger nu nok af om der er tale om et ikke-afmærket vejarbejde,
eller en mangelfuld oprydning efter samme.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Cyber.

Dato : 12-06-06 20:26

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> Det afhænger nu nok af om der er tale om et ikke-afmærket vejarbejde,
> eller en mangelfuld oprydning efter samme.

Normalt kan der jo ligge en smule grus pga, vejarbejde det vil jeg mene er
ganske normalt, nu stod der intet om dette, kun om Kommunen dækker skaden.

> --
> // Wegge
> Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:
> <http://wiki.wegge.dk/Usenet_personligheder>

AHW er gud ....the funniest man alive...

se nederst billede til højre (før han blev uvenner med dem!)
http://www.sslug.dk/moede/hygge/2002-10-17/pix/

www.gnuskole.dk kan du finde et par stykker som blev ret trætte af AHW...
HA HA...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-06-06 20:36

> [...]

> Normalt kan der jo ligge en smule grus pga, vejarbejde det vil jeg
> mene er ganske normalt, nu stod der intet om dette, kun om Kommunen

Det var mest en kommentar til din generelle afvisning.

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-06-06 22:34

Jacob Larsen skrev:
> [...]
> sket med plastikken på min ellers flotte speciallakere mc. Regningen for en
> professionel reperation løber nok op i omkring 10-15 tusind.

Jeg tror det ikke. Det afhænger vel af om det har været uagtsomt at
kommunen ikke at fjerne gruset, hvilket det næppe kan siges at være.
Snakker vi et tykt lag grus, hvor der helt åbenlyst er forøget risiko
for skade - så måske. Men din erstatning vil nok blive nedsat hvis du
ikke har tilpasset din kørsel til forholdene. Så jeg tror ikke at du
får noget ud af kommunen!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-06-06 00:10

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> wrote in message

> [...]
> forøget risiko for skade - så måske. Men din erstatning vil nok blive
> nedsat hvis du ikke har tilpasset din kørsel til forholdene. Så jeg tror

Nej, jeg tror heller ikke en hel masse på det selv. Det er jo svært for mig
at modbevise, at jeg har kørt hasarderet. Påstand mod påstand. Jeg kunne jo
bare lige så godt spørge i tilfælde af der nu var en lille chance.

Situationen kan nu ses her med billeder:
http://www.jacoblarsen.com/?p=71

Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

Fra : Christian Madsen

Dato : 14-06-06 11:15

> [...]
>
> Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
> billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

Hej Jacob,

Efter at have set billederne tvivler jeg stadig, men jeg skal med glæde
prøve, at se om jeg kan finde nogle lignende domme.

Fra : Christian Madsen

Dato : 14-06-06 11:24

> [...]
>
> Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
> billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

Jeg har lige kigget på en dom fra 2000, hvor der blev tilkendt en
cyklist erstatning for skade efter at have været væltet i grus, som lå
på vejen. I denne sag lå der dog et tykt lag grus, og han måtte træde
så hårdt for at komme igennem, at kæden knækkede.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at kontakte en advokat, de kan oftest
over telefonen fortælle dig om du har en sag. Hvis du ikke føler dig
helt tryg ved dette, kan du kontakte en gratis retshjælp.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-06-06 22:53

> [...]
> de kan oftest over telefonen fortælle dig om du har en
> sag. Hvis du ikke føler dig helt tryg ved dette, kan du kontakte en gratis

Ok, jeg vil vende situationen med mig selv og overveje hvad jeg vil gøre.

Du skal have mange tak for hjælpen. Du været yderst hjælpsom,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-06-06 11:54

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> "Christian Madsen" <svar@venligst.her> wrote in message
-snip-
> Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
> billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

Tidligere gad jeg ikke rigtigt skrive at der nok ikke var noget at komme
efter. Det var jo så andre der også skrev. Og efter at have set
billederne er jeg kun blevet bekræftet i det. Det er jo dit ansvar at
køre efter forholdene og det virker for mig som om at du ikke har gjort
det og måske har kørt en anelse for hurtigt eller drejet for skarpt i
svinget - den bevisbyrde kan du nok ikke løfte.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 14-06-06 16:17

-snip-

> [...]
> det og måske har kørt en anelse for hurtigt eller drejet for skarpt i
> svinget - den bevisbyrde kan du nok ikke løfte.

Selvom Jacob evt. har kørt for stærtk (hvilket vi faktisk ikke ved
noget om), og selvom han drejde lidt for skarpt, er dette IKKE alene
nok grund til, at sige at kommunen ikke er ansvarlige. Hvis kommunen er
ansvarlig (hvilket jeg også tvivler på, men det bør nok undersøges
nærmere hos en advokat), vil Jacobs uagstomhed nok ikke være mere en
simpel uagtsom (med mindre vi snakker 180 km/t), hvorfor der nok kun
vil ske nedsættelse, jf. FL § 101, stk. 3.

Men det faktum "at han måske har kørt for stærkt, eller drejet for
skarpt", er altså ikke nok til at kommunen kan "slippe" for at betale
erstatning, hvis retten kommer frem til at de er anvarlige for gruset
på vejen.

Fra : Cyber.

Dato : 14-06-06 20:10

> [...]
>
> Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
> billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

hvorfor skal kommunen så dække skaden,-der ser jo ikke ud tilat være udført
vejarbejde?,-og gruset er jo så nok tabt af en lastbil eller kørt 'op' fra
rabatten.

skrabe sporet på billede nr, er jo efter du har lagt dig ned, der er jo mest
grus der ved hajtænderne, men du må være styrtet før hajtænderne, og der ser
det da ikke ud til at være meget grus?, vejen er jo også smal og har ingen
midterstriber, dvs. vejens udstyr er noget du skal være særlig opmærksom på,
og derved burde du have kørt under den tilladte hastighed, hvad var grunden
til at den anden MC ikke faldt?, hvem kørte forrest?.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-06-06 23:12

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in message
> [...]
> under den tilladte hastighed, hvad var grunden til at den
> anden MC ikke faldt?, hvem kørte forrest?.

Du er forkert på den.

- Skrabesporet er fra før jeg væltede. Mc'en væltede faktisk først til
sidst, hvilket du kan se på ridserne på vejen til høje side for cyklen
http://www.jacoblarsen.com/wp-content/DSC00183.JPG Det andet er et
bremsespor. Desuden er vejen ikke specielt smal.

- Jeg kørte under den tilladte hastighed.

- Jeg kørte forrest. Den anden mc-fører kørte med god og behørig afstand som
vi altid gør. Derfor væltede han ikke. Han kunne jo se hvad der skete for
mig i meget god tid.

Du virker mig lidt forudindtaget overfor min kørsel og ovenikøbet ganske
påståelig om situationen. Hvor i svinget jeg væltede osv. Du gætter dig til
detaljer uden at have noget grundlag herfor overhovedet.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 21:55

Jacob Larsen wrote:
> [...]
>
> Som det kan ses var der tæmmeligt meget grus på midt på vejen. Ændrer
> billederne noget ved jeres opfattelse af situationen?

Tildels til det værre for dig. For så vil påstanden kunne være at så var
det let at få øje på. Desuden ved et kryds hvor extra agtpågivenhed kræves

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-06 12:42

K.T. wrote:
> Hvad er det som er så vanskeligt?

At følge tråden når du topposter.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : K.T.

Dato : 13-06-06 16:37

Dine intellektuelle evner lader åbenbart ikke til at være vanvittig gode.

Knud

Fra : Claus U

Dato : 13-06-06 18:03

K.T. skrev:

> Dine intellektuelle evner lader åbenbart ikke til at være vanvittig
> gode.

De mener det nu godt og du burde lytte/lære. Ellers bliver du bare
opfattet som støj og ender i folks killfiltre. Hvis det er det du vil
så fred være med det - det er dog lidt ensomt i længden.

Hvis du vil lære/læse mere kan du kigge forbi
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : K.T.

Dato : 13-06-06 19:15

Hvorfor findes der nogen som dig, der kun popper op, når man overtræder DIN
regelfortolkning.

Knud

Fra : Claus U

Dato : 13-06-06 20:01

K.T. skrev:

> Hvorfor findes der nogen som dig, der kun popper op, når man
> overtræder DIN regelfortolkning.

LOL - Så er der dømt Troll!
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-06-06 20:14

Claus U wrote:

> LOL - Så er der dømt Troll!

Igen ud fra din egen regelfortolkning? .. eller bare fortolkning generelt?

Giver KT lidt ret. Usenet er lidt befolket af selvebestaltede politifolk der
med varierende nidkærhed overvåger og forsøger at straffe ethvert fejltrin.
Bidrager de så ellers til debatten er det vel ok, men er politiarbejdet
deres eneste mission bliver det lidt trættende og ligegyldigt.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-06-06 20:24

Frank Leegaard wrote:
> Igen ud fra din egen regelfortolkning? .. eller bare fortolkning generelt?

Der er vist ikke megen diskussion om at vi skriver under det vi svarer på.

> [...]
> Bidrager de så ellers til debatten er det vel ok, men er politiarbejdet
> deres eneste mission bliver det lidt trættende og ligegyldigt.

Det er jo ikke et fejltrin - det er en bevidst handling. Der går ikke
lang tid fra at et kor af debatører har overbevist KT om at det er
gældende regler, så er han igang kort tid efter igen.
Jeg opfatter manden som en trold med den trodsige og påtagede tungnemhed
han lægger for dagen.

Fra : K.T.

Dato : 13-06-06 20:53

Jeg har stadig ikke forstået hvorfor du tror din fortolkning af hvad der er
godt skulle være bedre end min.
Jeg respekterer du gør som du gør - og jeg forventer bare den samme
tolerance fra dig.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-06-06 20:55

K.T. wrote:
> Jeg har stadig ikke forstået hvorfor du tror din fortolkning af hvad der er
> godt skulle være bedre end min.
> Jeg respekterer du gør som du gør - og jeg forventer bare den samme
> tolerance fra dig.

Det er ikke min fortolkning - det er nedfældede regler for usenet, og
det ved du osse godt. Selvom du tilsyneladende har glemt det for 119 gang.

Fra : K.T.

Dato : 13-06-06 21:02

Der er retningslinjer - ikke regler!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-06-06 21:40

K.T. wrote:
> Der er retningslinjer - ikke regler!

Det kan du have ret i - det er heller ikke mig der har påpeget det over
for dig.

Men der blev skrevet til Claus at det var hans "egen fortolkning" - vi
kan vel godt blive enige om at det er den gængse metode herinde. Det er
dig der har din egen metode.

At du kan være lige trodsig hver gang nogen nævner det - samt at du i
øvrigt ikke bidrager med noget konstruktivt, gør din gøren og laden til
mere eller mindre troll'eri.

Det sjove er dog at du til tider i kortere perioder godt kan og vil
følge retningslinierne, når det så går galt og du falder i. Min
antagelse at når du så er kommet til at skrive forkert igen falder i
defensiven nægter indrømmelsen og starter på endnu en bølge trodsighed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-06 08:58

"K.T." <k.t.slet@tessprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Der er retningslinjer - ikke regler!

Retningslinjer som du har indgået en aftale om at overholde, hvilket vi jo
snakkede om for noget tid siden.
Hvis du ikke mener du kan overholde retningslinjerne forstår jeg ikke at du
indgår en aftale hvori en overholdelse fordres.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-06-06 09:19

> [...]
> Hvis du ikke mener du kan overholde retningslinjerne forstår jeg ikke at
> du indgår en aftale hvori en overholdelse fordres.

.... og jeg forstår ikke, at I gider blive ved med at fodre trolden.... han
er tydeligvis udenfor pædagogisk rækkevidde og skifter jævnligt emailadresse
for at undgå folks kill-filtre (jeg har svært ved at se andre begrundelser
for de hyppige skift).

Ku' vi ikke blandt de faste brugere indgå en ignore-aftale... et utal af
tråde er i den senere tid kørt af sporet pga KT, og det er der jo sådan set
ikke rigtig nogen, der har glæde af.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-06 12:34

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
> ... og jeg forstår ikke, at I gider blive ved med at fodre trolden....

Det eneste jeg har kommenteret i forbindelse med Knud var den deltråd der
rent faktisk havde et juridisk element, nemlig hvorvidt der var en aftale om
at følge netiketten eller ej.

Jeg ser ikke Knuds indlæg før der er nogen der svarer på dem, så hvis folk
generelt ignorerer ham, så kommer der heller ikke noget fra mig på den
front.

Fra : KT

Dato : 14-06-06 17:22

Mon ikke du får dette indlæg med i din indbakke?

Knud

Fra : KT

Dato : 14-06-06 17:21

Jeg overholder alle de regler jeg måtte have skrevet under på at holde - men
jeg må stadig påpege, at i denne dialog henvises til retningslinjer - om dem
kan jeg med lige så stor ret som du fortolke.

Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-06 20:33

"KT" <kt.sle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overholder alle de regler jeg måtte have skrevet under på at holde

Du har accepteret, dvs indgået, denne aftale:
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/vilkaar_internet06_spec.pdf

Heri indgår at manglende overholdelse af de uskrevne regler for god skik er
misligholdelse.

Det er en del af de uskrevne regler at man følger alment gældende
konventioner, og ikke laver sine egne modsatte fortolkninger.
Citatteknikken er fx ikke svær at forstå, men ganske svær at lave en anden
fortolkning af.

Hvis du ikke mener du er i stand til at overholde uskrevne regler (pga
semantik), så forstår jeg ikke at du har indgået aftalen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 21:53

Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du ikke mener du er i stand til at overholde uskrevne regler (pga
> semantik), så forstår jeg ikke at du har indgået aftalen.

Er det den her du mener?

P. Kunden overtræder gentagne gange de til enhver tid gældende uskrevne
regler for god skik på internettet.

Hverken dig eller mig kan vel afgøre om K. T. gør det.

Det er vel TDC der i givet fald skal afgøre det, og tror faktisk ikke uden
videre at den sådan gummiklausul vil få det let ved en domstol.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-06 07:57

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Er det den her du mener?
> P. Kunden overtræder gentagne gange de til enhver tid gældende uskrevne
> regler for god skik på internettet.
> Hverken dig eller mig kan vel afgøre om K. T. gør det.

K.T. har tidligere udtalt at han slet ikke ser sig i stand til at overholde
reglerne.
Så han har egentlig selv udtalt at han ikke overholder dem.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-06-06 12:07

> [...]
> overholde reglerne.
> Så han har egentlig selv udtalt at han ikke overholder dem.

Hvilket så ikke er det samme som han overtræder dem - måske - måske ikke.
Det ligger der jo implicit i hans udmelding.

Men et eller andet sted fortjener KT ikke den opmærksomhed. Lad os glemme
ham og hans topposteri, og lade være at svare ham hvis ikke vi synes han
bidrager. Det er vist det smarteste og letteste.

På den anden vis får han en respons han måske ikke fortjener.

Fra : KT

Dato : 16-06-06 20:25

Hvordan kommer man til at fortjene respons?

Ved at have nogen synspunkter?
eller ved at 'please' de fleste andre?

Knud

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-06-06 20:43

KT wrote:
> Hvordan kommer man til at fortjene respons?
>
> Ved at have nogen synspunkter?
> eller ved at 'please' de fleste andre?

Ved at have nogen synspunkter "der siger mig noget" - enten for eller imod.
Desuden kræves det jeg føler debat er muligt, konstruktiv og umagen værd.

Kender dig ikke nok til at vide hvor du ender.

Fra : Claus U

Dato : 13-06-06 21:17

Frank Leegaard skrev:

> Igen ud fra din egen regelfortolkning? .. eller bare fortolkning
> generelt?

Det var en personlig betragtning.

> [...]
> straffe ethvert fejltrin. Bidrager de så ellers til debatten er det
> vel ok, men er politiarbejdet deres eneste mission bliver det lidt

Ahem! En venlig vejleding er ikke politiarbejde, ej heller ikke et
forsøg på straffe nogen. Hvis du mener, at mit oprindelig indlæg kunne
misfortolkes sådan, så beklager jeg det.

Personligt mener jeg, at der i grupperne på usenet skal være plads til
erfarne brugere giver en venlig hjælp/vejledning til mindre erfarende
brugere mv. uden at folk straks skal råbe netbetjent eller andre
ukvemsord.

Giv KT. ret i noget - jaså - kunne du eventuelt komme med et idekatalog?

Det skulle dog lige være, at bidrage til debatten! På det punkt vælger
jeg igen forsat at være et passivt medlem her i gruppen.
Dog med den undtagelse, at hjælpe folk i alle de grupper jeg abonnere
på, når jeg mener de er galt på den eller har brug for hjælp, som jeg
kan yde - hvad enten jeg er en passiv eller aktiv medlem - Hav et
forsat fredfyldt liv!
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Cyber.

Dato : 14-06-06 20:16

> [...]
> er sket med plastikken på min ellers flotte speciallakere mc. Regningen
> for en professionel reperation løber nok op i omkring 10-15 tusind.

http://www.jacoblarsen.com/?cat=9

helt ærligt Jacob,-hvem ville parkere ved siden af en bil som man lige har
ridset?!??!....helt ærligt fjen det fra din hjemme side, det virker ærligt
talt ret uintelligent, at konkludere noget på så tyndt et grundlag!.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-06-06 23:28

> [...]
> din hjemme side, det virker ærligt talt ret uintelligent,
> at konkludere noget på så tyndt et grundlag!.

Klart ja. Herude hvor jeg bor, kommer der nemlig mange og parkerer ved siden
af mig på den meget smalle plads fra kl. 2 - halv 3 om natten til lidt i 8
næste morgen. Specielt da der er masser af andre bedre pladser lige i
umiddelbar nærhed. I samme tidsrum kommer der så snildt to personer mere og
klemmer deres.køretøjer ind på den knebne plads efter den første er stukket
af.

Jeg er meget glad for, at du oplyser mig om min intelligens. Det kan jeg
bruge til rigtigt meget, når det kommer fra een med dit åbenlyse intellekt.
Det skinner jo ligefrem igennem i dine gode observationer og fantastiske
formuleringsegenskaber gennem flere konstruktive og informative indlæg.