Udbyders backup af mail-server
Fra : Per Tolbøll

Dato : 07-06-06 10:57

På baggrund af et systemcrash hos en lokal kabelnetudbyder har følgende
spørgsmål været oppe at vende i foreningens debatforum:

- Er det overhovedet tilladt for en netudbyder at (sikkerheds)kopiere
brugernes mail-data ?

- Skilnes der her mellem "systematisk kopiering" og en (simpel) image-backup
af serverne der har til formål at sikre den daglige drift.

Jeg har googlet lidt rundt omkring, men har ikke kunnet finde et klart
svar - det meste er relateret til den berømte Tvind-sag, hvor UNI-C bevidst
havde gemt nogle mails fra de impliverede ud fra en mistanke om
kreditsvindel (så vidt jeg husker). Retten tog dengang heller ikke stilling
til lovligheden i at gemme mails.

Findes der domme eller bekendtgørelser der kan tydeliggøre dette ?

--
----
Med Venlig Hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-06 11:39

Per Tolbøll skrev:

> - Er det overhovedet tilladt for en netudbyder at (sikkerheds)kopiere
> brugernes mail-data ?

Hvis det er aftalt, er det helt klart lovligt.

Selv uden aftale vil jeg mene at backup er en så naturlig ting at
det automatisk er lovligt også når det omfatter følsomme data.

Faktisk kan man argumentere for at det kan være ulovligt ikke at
have en backup af mails fordi men måske derved unddrager nogen
deres lukkede meddelelse (STRFL § 263).

Det ulovlige kan først komme ind hvis backup'en bruges til andet
end at gendanne med.

--
Bertel