private mails og injurier lovgivningen
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 02:36

Hmm jeg er røget i en kontrovers med min biologiske fader - efter jeg
har forslået at han måske var skizofren ...

Grunden til jeg forslog det - var at han har skal vi sige 10 gange
lovet mig og bekendte af mig - større opgaver og begivenheder.

man kunne så sige hvis det gik galt 2 gange ud af 10 så shit happens
men når man har en uhelds procent på 100 - så var det jeg kom til at
oveveje om han f.eks levede i et paralet mentalt univers - hvor de
tanker han gjorde sig rent faktisk også udsprang som faktiske
begivenheder og det er hvad jeg forstår ved en split personality

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skizofreni.htm
"Sygdommen kan være præget af perioder, hvor man er ude af stand til
at skelne mellem virkelighed og egne forestillinger"

til dette skrev han til mig :

"Det er dybt betænkeligt, når du bare antyder, at jeg skulle lide af
skizofreni (sådan staves det). Hvis du bare antyder det en eneste gang
mere, agter jeg at melde dig for injurier."

men nu har jeg jo ikke offentligt gjort at han skulle være sindslidene
det har slet og ret været i en email kospondance i mellem ham & mig.

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Christian Andersen

Dato : 07-06-06 08:11

Bo M Mogensen skrev:

> [...]
> tanker han gjorde sig rent faktisk også udsprang som faktiske
> begivenheder og det er hvad jeg forstår ved en split personality

Måske er han bare et røvhul?

> [...]
>
> men nu har jeg jo ikke offentligt gjort at han skulle være sindslidene
> det har slet og ret været i en email kospondance i mellem ham & mig.

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et
forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres
agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Der er ikke krav om offentlighed i paragraffen ("fremsætte"). Andre
paragraffer i kapitlet (f.eks. 266b) nævner specifikt offentlighed, så
jeg tror ikke bare det er en fejl.

Men, din far kan ikke bare melde dig, han skal selv lægge sag an:

§ 275. Forbrydelserne i dette kapitel er undergivet privat påtale.
Dette gælder dog ikke dem, der er nævnt i §§ 266, 266 a og 266 b.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 16:16

On Wed, 07 Jun 2006 09:11:15 +0200, Christian Andersen
<ij2ztk602@sneakemail.com> wrote:

Hi Christian

>Måske er han bare et røvhul?

tjaee det er han well også .... jeg lærte ikke manden at kende før jeg
var 20 år - hvilket i sig selv på sigt var en fejl.
men jeg fik en fin søster ud af det.

men han er utrolig god til at tale sin sag på en overbevisne måde og
det er så her det går galt.

fordi han har enorme planer - som han indvoldvere andre i - det tager
ham ikke 20 minutter at få anden part ovebevist om at de er ansat på
et flere millioners projekt - hvor af de selv vil få et levebrød som
de kan trægge sig tilbage på.

problemet er at det ( angiveligt ) ikke forgår andre steder ind i hans
egen fantasi .. hvorfor det i sagnes natur i går i vasken når det skal
omsættes fra tale til faktiske begivenheder.

men her er han heller ikke uden evner - der kan han primært få det
forklaret sådan at det er den han har indvoldveret i projektet der har
begået en fejl - uagtet der aldrig er kommet nogen start dato eller
yderliger fakta om hvordan - det han nu har tænkt sig skal sættes i
værk.

hans næst bedste forklaring er at han er offer for nogen yder uheldige
omstændigheder - hvor han ( godt nok kronisk ) løber ind i folk der
ikke har sillet med rene kort ....

han er jo mere ynkelig ind noget andet ... det er bare skide
fustrerende når man er barn/ ung og rent faktisk tror på at voksne
mennesker taler sandt.

> [...]
>jeg tror ikke bare det er en fejl.
>
>Men, din far kan ikke bare melde dig, han skal selv lægge sag an:

og det kan han med nogen emails hvor jeg har forslået at han har
symptomer på skezofreni ?

hvis vi nu antager han rent faktisk gør det så har jeg welll ret til
at forsvare mig og der kan jeg jo bevise med pålidlige vidner at
at der ikke er noget samenhæng i mellem hans tanker & ytringer &
faktiske begivenheder ?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-06-06 16:32

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> at forsvare mig og der kan jeg jo bevise med pålidlige vidner at
> at der ikke er noget samenhæng i mellem hans tanker & ytringer &

Det gør (som udgangspunkt) ingen forskel, om udsagnene er sande eller
ej, så det kan du ikke bruge til så meget.

Til gengæld har din far ingen sag. Se Jespers udmærkede svar. Der var en
enkelt fejl i Christians svar, som gør Jespers mere brugbart.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-06-06 10:54

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men nu har jeg jo ikke offentligt gjort at han skulle være sindslidene
> det har slet og ret været i en email kospondance i mellem ham & mig.

Det kan du nu tage rimelig roligt.

I praksis er det uhyre svært at vinde injuriesager.

I en injuriesag er der 2 aspekter: Dels den strafferetlige (jf.
Straffelovens §267), dels spørgsmålet om eventuel torterstatning efter
Erstatningsansvarslovens §26.

§267 kræver at den fornærmende udtalelse er fremsat "med det formål at
nedsætte vedkommnedes agtelse hos medborgerne" - så hvis du kun har fremsat
udtalelsen overfor ham selv, er det helt udelukket, at 267 kan komme på
tale.

Mht torterstatning (EAL §26) kræves det at "ofret" skal være blevet
unødvendigt ydmyget (æresfornærmelse). Hvordan skulle det kunne være sket i
en lukket mailkorrespondance?

Så lad du ham bare rasle med sablen....det er en tom trussel.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 16:00

On Wed, 7 Jun 2006 11:54:03 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

Hi Jesper

>Det kan du nu tage rimelig roligt.

ok

> [...]
>en lukket mailkorrespondance?
>
>Så lad du ham bare rasle med sablen....det er en tom trussel.

tak for et skide godt svar jeg vil copy paste det til ham og til mit
eget lager af viden der er værd at gemme på :)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 16:03

On Wed, 7 Jun 2006 11:54:03 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

how jeg glemete da at svare på det her

>Mht torterstatning (EAL §26) kræves det at "ofret" skal være blevet
>unødvendigt ydmyget (æresfornærmelse). Hvordan skulle det kunne være sket i
>en lukket mailkorrespondance?

ja det er i en lukket mail kospondance i mellem ham og mig

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-06-06 16:31

On Wed, 07 Jun 2006 17:02:41 +0200, Bo M Mogensen wrote:

> ja det er i en lukket mail kospondance i mellem ham og mig

Lige indtil du postede det her...

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::
"Det er noget helt særligt at have sex i naturen. Pludselig ligger man der

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 19:49

On Wed, 7 Jun 2006 17:31:25 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk>
wrote:

>Lige indtil du postede det her...

sludder jeg skriver ikke hvem han er og vi heder ikke det samme

Fra : John

Dato : 07-06-06 19:06

Det er måske også en voldsom diagnose du kommer med især hvis du ikke
har en psykologisk eller psykiatrisk baggrund. Hvis du læser lidt
længere ned i det link du sender, kan du læse:
1) Det er arveligt så der er en øget sandsynlig for du har arvet det

2) Der skal flere symptomer til end det du angiver for at få diagnose
skizofreni
3) Overlad til professionel omkring fortolkning af hvornår man kan
svare positiv til om man kan se forskel mellem ens opfattelse og
virkeligheden

Så hvis du har ikke har en forsvarlig psykologisk eller psykiatrisk
baggrund, er det måske en god ide du ikke leger amatørpsykiater; men
overlader diagnoser til professionelle

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 19:47

On Wed, 7 Jun 2006 20:05:34 +0200, "John" <johnkurt@fjerndettemail.dk>
wrote:
HI Hohn ...
(du bund citere eller så er det top citere
så det er lidt svært at se hvad du eksakt forholder dig til i det du
svare på )
hvor om alting er så vil det fremme forståelsen af de ting du skriver
hvis du lige buger et kvater på at lære at citere korekt
læs her :

> [...]
>længere ned i det link du sender, kan du læse:
>1) Det er arveligt så der er en øget sandsynlig for du har arvet det

jamen det vat sgu da derfor jeg henvendte mig til ham for at få på det
rene om han eller nogen andre i famillen inden for den blodslinje
havde fået stilet en dignoese

han er jo dipsoman ( kvartals dranker ) det er hans bror også og det
har jeg arvet - men jeg har været i behandling for det og er tørlagt
well 4 tilbagefald på 11 år og ikke noget i de sidste 14 mdr.

men han for jo også en del nerve piller og det ville jo gerne vide
hvad var.
(aht min egen behandling )

så har han en kusine mener jeg der nogen gange om året ligger sig
under dynen imens hun er gået i sort

så havde han en fætter der hængte sig som 11 årige - da han kørte i
gryften med en traktor og i stedet for at konfronteres med sine
forældre valgte han at hænge sig.

>2) Der skal flere symptomer til end det du angiver for at få diagnose
>skizofreni

Nahh nu havde jeg bare taget det som var relevant i hendhold til hans
adfærd udpluk af :
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skizofreni.htm
( mener du den er mangelfuld ? )

>3) Overlad til professionel omkring fortolkning af hvornår man kan
>svare positiv til om man kan se forskel mellem ens opfattelse og
>virkeligheden

jamen du milde - jeg har da talt med psykiatriske læger om det her
.... det var da derfra jeg fik idden

>Så hvis du har ikke har en forsvarlig psykologisk eller psykiatrisk
>baggrund, er det måske en god ide du ikke leger amatørpsykiater; men
>overlader diagnoser til professionelle

Det er på foranledning eller inspisreret af samtale med profesionelle
jeg har skrevet det jeg har ....

Fra : Jens

Dato : 08-06-06 10:34

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> ... det var da derfra jeg fik idden

> Det er på foranledning eller inspisreret af samtale med profesionelle

Er det BW og thordreng du har snakket med???

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-06-06 15:05

Fra : Jens

Dato : 08-06-06 10:31

John wrote:
> [...]
>
> Så hvis du har ikke har en forsvarlig psykologisk eller psykiatrisk
> baggrund, er det måske en god ide du ikke leger amatørpsykiater; men

Jamen Bo får da en masse piller af sin papfar hver dag ( hans papfar er
læge ) så mon ikke det er fordi han har knald i bøtten?