Ophavsret: Er næringsindholdsoplysninger ~
Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-06 20:08

Hej alle ophavsrets-eksperter.

Jeg er godt igang med at lave mig en god database over
næringsindholdsoplysninger på produkter.

Og før jeg offentligør den, så var det lige jeg tænkte på om der er
noget juridisk halløj som jeg kan komme i klemme med.

De oplysninger man kan trække fra databasen vil være:

Produktets stregkode
Producent eller mærke
Produktets navn
mængde i produktet
Kilojoule pr. 100 gram
kalorier pr. 100 gram
proteiner pr. 100 gram
kulhydrater pr. 100 gram
fedt pr. 100 gram
samt et billede af produktets "front"

Der vil være nogen kategorier som jeg låner fra foodcomp.dk
Så vidt jeg kan læse mig til på foodcomp, så har de ingen problemer
sålænge man refererer at oplysningerne kommer fra dem.

Jeg tænkte mere på om en producent har ophavsret på næringsoplysningerne
på produktet?

Kan der være andre juridiske problemer i offentliggørelsen af databasen?

Alle input er velkomne.

mvh

Carsten

Fra : Brian

Dato : 05-06-06 22:28

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> samt et billede af produktets "front"
> Kan der være andre juridiske problemer i offentliggørelsen af databasen?
> Alle input er velkomne.

Der kan muligvis blive et problem med at du viser et billede af produktet -
se fx indlæg af 'gekker' d.03/06-2006 - "Hjemmeside salg - mærkevare/fakes -
hjælp"

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-06 16:47

Brian skrev den 05-06-2006 23:27:
> [...]
> se fx indlæg af 'gekker' d.03/06-2006 - "Hjemmeside salg - mærkevare/fakes -

Jeg kan godt se hvad du mener.

Jeg vil dog stadig mene, at det ikke er salg eller markedsføring jeg
laver for produkterne.
Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at fremhæve et produkt fremfor et
andet eller svine et bestemt produkt til.

Snarere en slags systematisk opsummering af allerede offentligt
tilgængelige oplysninger.

mvh

Carsten

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-06 17:54

> Jeg vil dog stadig mene, at det ikke er salg eller markedsføring jeg laver
> for produkterne.

Billederne er beskyttet af ophavsret og kan kun bruges efter aftale med
ophavsretsindehaveren.
Hvad de bruges til er for så vidt ligemeget, når der er tale om
offentliggørelse.

Herudover kan der være tale om visse varemærkerettigheder, men det kan jeg
ikke lige gennemskue.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-06 18:11

per christoffersen skrev den 06-06-2006 18:54:

> Billederne er beskyttet af ophavsret og kan kun bruges efter aftale med
> ophavsretsindehaveren.
> Hvad de bruges til er for så vidt ligemeget, når der er tale om
> offentliggørelse.

billederne er lavet af mig selv.

De består af simpel affotografering af varens "forside" (den pæne side
af produktet).

> Herudover kan der være tale om visse varemærkerettigheder, men det kan jeg
> ikke lige gennemskue.

Ok....dem vil jeg også gerne høre mere om.

jeg har jo trods alt nogen af de store mærkevarer indenfor mad med i
databasen (cocacola, haribo, Mars, Twix og i den dur).

mvh

Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-06-06 18:04

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> writes:

> Herudover kan der være tale om visse varemærkerettigheder, men det kan jeg
> ikke lige gennemskue.

Hvis man ellers sikre sig at oplysningerne er rigtige tror jeg at man
i den aktuelle situation kommer langt med varemærkelovens §5 nr. 2:

§ 5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug
af

2) angivelser vedrørende varens eller tjenesteydelsens art,
beskaffenhed, mængde, anvendelse, værdi, geografiske oprindelse,
tidspunktet for varens fremstilling eller for præstationen af
tjenesteydelsen eller andre egenskaber ved varen eller
tjenesteydelsen, eller

Hvis man kan dokumentere rigtigheden af oplysningerne og ikke laver
sammenligninger mellem for forskellige vare tror jeg ikke der er
meget der kan stride imod god markedsføringsskik.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-06-06 18:10

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> Jeg tænkte mere på om en producent har ophavsret på
> næringsoplysningerne på produktet?

Jeg vil ikke tro at næringsoplysningerne som sådan har værkshøjde.

Men hvis du går ind på producentens hjemmeside og finder en tabel med
oplysninger om alle deres produkter, så har producenten nogle ophav-
retsligende rettigheder til denne tabel efter ophavretslovens §71.

Det samme gælder selvfølgelig hvis andre end producenten har samlet
ligende oplysninger.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-06 19:02

Peter Makholm skrev den 06-06-2006 19:10:

> [...]
> oplysninger om alle deres produkter, så har producenten nogle ophav-
> retsligende rettigheder til denne tabel efter ophavretslovens §71.

Når nu du siger /denne tabel/, så er det vel selve tabellen og ikke
oplysningerne i den.

Derudover tror jeg ikke, at der findes sådanne tabeller.

jeg har set foodcomp.dk der har 1000 fødevarer i deres database, men
det er ikke deciderede produkter.

> Det samme gælder selvfølgelig hvis andre end producenten har samlet
> ligende oplysninger.

Ok.

Indsamlingen står jeg primært selv for.
Produkterne er anskaffet på lovlig vis. Altså ikke noget med, at jeg
står i et supermarked og fotograferer løs fra hylderne.

Evt. får jeg brugerne af mit site til at hjælpe mig.
Brugerne vil jeg bede om, at give mig lov til at bruge deres
registeringer (dvs. billeder og oplysninger) i databasen og
offentliggørelsen heraf.
I tilfælde af, at en bruger vil have oplysningerne med sig igen, så
bliver databasen lavet på en sådan måde, at data igen kan slettes.

mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-06-06 20:00

> Når nu du siger /denne tabel/, så er det vel selve tabellen og ikke
> oplysningerne i den.

Det er sammensætningen af oplysninger der er beskyttet og ikke så
meget formen. Du må godt selv indsamle de samme oplysninger, men du må
ikke bare skrive oplysningerne af.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-06 20:46

Peter Makholm skrev den 06-06-2006 20:59:

> Det er sammensætningen af oplysninger der er beskyttet og ikke så
> meget formen. Du må godt selv indsamle de samme oplysninger, men du må
> ikke bare skrive oplysningerne af.

ok, så må min sammensætning være temmelig unik (i hvert fald så vidt jeg
er orienteret).

Da jeg netop ikke hæfter mig ved en særlig producent eller fødevaregruppe.

Men tager produkterne ind i databasen som de nu kommer ind.
samt indsamlingen er tilfældig

Naturligvis kan man søge/sortere på producent og en given fødevaregruppe
og på den måde finde et mindre udvalg af fx Arla's produkter....
At jeg får en producents komplette sortiment i databasen er - vil jeg
mene - meget lidt sandsynlig.

Jeg takker for input og tillader mig at konkludere, at der ret
ophavsretsmæssigt intet er i vejen for offentliggørelsen af databasen.

Den med varemærkeloven...tja, den skal jeg lige tænke over.

Jeg har jo ikke tænkt mig, at bruge Arla-logoet eller Haribo-logoet, når
man kan sortere på producent eller i hele taget bruge
fødevareproducenternes logo/symboler/navne i markedsføringen af mit site.
Det bliver "mund-til-mund" og som signatur her på nyhedsgrupperne.
Endvidere er det - på nuværende tidspunkt - ikke tanken, at jeg skal
tjene penge på det. Ren hobby så at sige.
Sitet er også kun 5 dage gammel, så er det jo ligesom grænser for hvor
stor en pengemaskine det er, ik

mvh

Carsten Riis