Landsretsdom
Fra : Brian K

Dato : 04-06-06 19:29

Hej

Kan landsretten af egen drift genoptage en sag til fornyet behandling (der
er afsagt dom), så fremt landsretten opdager at den (landsretten) har begået
en fejl (rettergangsfejl)?

Eller skal sagen forbi procesbevillingsnævnet / højesteret (§399)

Jeg e rklar over at de 2 sidstnævnte er den normale praksis - mit spøtgsmål
er om den første også er en mulighed (at landsretten af egen drift
genoptager sagen til fornyet behandling)

Dommen faldt i sep sidste år. Der er tale om en civilsag
(forældremyndighed).

Der er tale om en alvorligt fejl i landsrettens behandling af sagen.

mvh
brian

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 06-06-06 08:57

Brian K skrev:

> [...]
> er afsagt dom), så fremt landsretten opdager at den (landsretten) har begået

Nej.

> Eller skal sagen forbi procesbevillingsnævnet / højesteret (§399)

Ja.

> Jeg e rklar over at de 2 sidstnævnte er den normale praksis - mit spøtgsmål
> er om den første også er en mulighed (at landsretten af egen drift
> genoptager sagen til fornyet behandling)

Det korte svar er, at en rettens kompetence ophører med sagen.
Domstole har modsat administrative myndigheder ikke en almindelig
adgang til at genoptage afsluttede sager.

Der er dog i al almindelighed enighed om, at domstole er beføjede til
at berigtige helt oplagte fejl. Men der skal være tale om fejl af en
klarhed på "stavefejls-niveau." Fx regnefejl, meningsforstyrende
manglende "ikke", navneforvekslinger.

mvh.
Ulrik Guldbæk