Forkert udbetalt løn, skal jeg betale tilb~
Fra : elgen

Dato : 30-05-06 09:54

Hej

I forbindelse med et tidligere studiejob, som jeg fratrådte for ca. 2
måneder siden, får jeg stadig udbetalt løn svarende til de timer jeg normalt
havde pr. måned. Er jeg på nogen måde forpligtet til at skulle betale disse
penge tilbage (ca. 3500,-) eller advisere min tidligere arbejdsgiver om at
jeg får disse penge udbetalt på forkert basis, så det ikke sker i fremtiden?

På forhånd tak

Mvh

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 09:58

elgen skrev:

> [...]
> jeg får disse penge udbetalt på forkert basis, så det ikke sker i fremtiden?

Du er forpligtet til begge dele. Det er ikke dine penge.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 30-05-06 10:00

"elgen" <123@rlge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
normalt
> havde pr. måned. Er jeg på nogen måde forpligtet til at skulle betale

Ja

/Bo

Fra : elgen

Dato : 30-05-06 10:33

Hej igen

Tak for jeres svar. Men jeg vil gerne lige have på det rene om det er med
baggrund i den moralske anskuelse eller det er med udgangspunkt i jura, evt.
hvor i loven?

vh
Carsten

Fra : Brian K

Dato : 30-05-06 10:37

> [...]
>
> Tak for jeres svar. Men jeg vil gerne lige have på det rene om det er med
> baggrund i den moralske anskuelse eller det er med udgangspunkt i jura,

Et gæt: ulovlig omgang med hittegods.

Samt at du er i ond tro - dermed er der vel risiko for at det faktisk
tangere som bedrageri (et gæt)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 10:52

Brian K skrev:

> Et gæt: ulovlig omgang med hittegods.

Ja.

> Samt at du er i ond tro - dermed er der vel risiko for at det faktisk
> tangere som bedrageri (et gæt)

Hvis han beholder eller bruger pengene, er det ganske rigtigt
bedrageri (han udnytter en vildfarelse, og de andre betingelser
ville også være opfyldt).

--
Bertel

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-05-06 15:22

On Tue, 30 May 2006 11:51:50 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja.

>Hvis han beholder eller bruger pengene, er det ganske rigtigt
>bedrageri (han udnytter en vildfarelse, og de andre betingelser
>ville også være opfyldt).

Det virker også logisk at han skal det..

Hvis han nu sætter pengene til side på en konto og straks betaler dem
tilbage hvis arbejdsgiveren opdager fejlen kan han så stadigvæk
bringes til nogen form for retsligt ansvar alene for at ikke have
meddelt dem at han uretmæssigt er kommet til pengene ?

Hvis nej, er der så en forældelsesfrist for hvor længe de kan forlange
at få de penge ?

Tænker på, hvis han ikke kan straffes for det og der f.eks er 5 års
forældelse så kunne han jo sætte pengene ind på en seperat konto og
hvis de så ikke beder om dem så bruge dem om 5 år.

Henrik

Fra : Brian K

Dato : 30-05-06 15:39

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forældelse så kunne han jo sætte pengene ind på en seperat konto og
> hvis de så ikke beder om dem så bruge dem om 5 år.

Om ikke andet vil det stadig være ulovlig omgang med hittegods. og ved
nærmere også befrageri (i det han er i ond tro)

mvh
brian

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-05-06 16:02

On Tue, 30 May 2006 16:39:03 +0200, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

>Om ikke andet vil det stadig være ulovlig omgang med hittegods. og ved
>nærmere også befrageri (i det han er i ond tro)

Ond tro ?

Det er vel ikke anderledes end hvis et postordrefirma sender dig noget
uden at du har bestilt det så må de selv foranstalte afhentning for
deres regning og gør de ikke det så kan du beholde tingene ?

Henrik

Fra : Brian K

Dato : 30-05-06 16:05

> [...]
> uden at du har bestilt det så må de selv foranstalte afhentning for
> deres regning og gør de ikke det så kan du beholde tingene ?

Hvis du ikke gør den opmærksom inden for rimelig tid at der er tale om en
fejltagelse, så hænger du på regningen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 16:24

Henrik Madsen skrev:

> Ond tro ?

Han ved at pengene er sendt ved en fejl.

> Det er vel ikke anderledes end hvis et postordrefirma sender dig noget
> uden at du har bestilt det så må de selv foranstalte afhentning for
> deres regning og gør de ikke det så kan du beholde tingene ?

Forkert! Det du skriver gælder hvis det *ikke* er en fejl. Hvis
det er en fejl, skal man meddele firmaet at der er sket den fejl.
Det er så op til dem om de vil hente varen, betale for at få den
sendt eller glemme alt om den. I det sidste tilfælde kan man
beholde den efter en vis tid.

§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for
   derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
   tilegner sig en fremmed rørlig ting, som ikke er i nogens
   varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende
   tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

Note: Penge er i lovens forstand en rørlig ting, uanset om de er
overført elektronisk.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 16:27

Henrik Madsen skrev:

> [...]
> bringes til nogen form for retsligt ansvar alene for at ikke have
> meddelt dem at han uretmæssigt er kommet til pengene ?

Ja. Se mit senere svar med citat af straffelovens paragraf om
hittegods.

At undlade at fortælle nogen at man har fundet deres pung på
gaden eller at de har sat penge ind på ens konto, er en
tilegnelse.

--
Bertel

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-06 16:23

Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> writes:

> [...]
> uden at du har bestilt det så må de selv foranstalte afhentning for
> deres regning og gør de ikke det så kan du beholde tingene ?

Jo det er meget anderledes. Det eksempel du nævner er dækket af
speciallovgivning der ikke lader sig generalisere til andre sagstyper.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-06 02:16

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Forkert! Det du skriver gælder hvis det *ikke* er en fejl.

Nej det gør ikke.

Hvis postordrefirmaet sender en vare uden bestilling og der *ikke* er
tale om en fejl, må man beholde det. Slut, punktum. Uanset om firmaet
senere kommer for at afhente det.

> [...]
>    tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

> Note: Penge er i lovens forstand en rørlig ting, uanset om de er

Men jeg ville umiddelbart ikke finde at der var tale om en "lignende
tilfældig måde". (Det er imidlertid kun en strid om ord, for hvis det
ikke er ulovlig omgang med hittegods, er det ihvertfald underslæb -
samme straframme).

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Codexx

Dato : 30-05-06 13:10

Jeg er enig i at pengene skal tilbagebetales.

At begrunde det med "det er ikke dine pengene" er imidlertid ikke den
rigtige

Beløbet kan kun kræves tilbage hvis Carsten var (eller burde være) i
ond tro omkring beløbets størrelse. Det er utvilvtsomt tilfældet
her.

Undertegnede har f.eks. lige fået udbetalt noget bonus fra et
tidligere arbejde. Viser det sig at størrelsen af denne bonus er
fejlagtig kan min tidligere arbejdsgiver næppe kræve beløbet
tilbagebetalt.

Rune Wold har her i gruppen tidligere citeret Gomard, Obligationsret 3.
del:

"Skyldforholdets art spiller en væsentlig rolle for, om der haves krav

på tilbagebetaling. En arbejdsgiver, der har udbetalt for meget i
løn,
kan i almindeligvis kun kræve det for meget betalte tilbage, hvis
arbejdstageren på grund af beløbets størrelse eller af andre grunde
burde indse, at der måtte være sket en fejl ..... Kravet til den gode

tro er her lempeligt ..."

//Bacher

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-06 16:51

elgen used his keyboard to write :
> [...]
> tilbage (ca. 3500,-) eller advisere min tidligere arbejdsgiver om at jeg får
> disse penge udbetalt på forkert basis, så det ikke sker i fremtiden?

Hvordan forholder det sig hvis man får en forkert lønudbetaling (for
mange penge) og firmaet ikke reagerer på henvendelser ?

"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and color, we would find some other cause for prejudice by
noon." - George Aiken