Børns ansvar ved ubetænksomhed
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 06:51

Hej alle

Den brand der var under en jernbanebro sidste søndag, var påsat
af to drenge på 12 og 14. Drengene har indrømmet at det var dem.
De satte ild til nogle møbler som har været smidt der siden
efteråret. Banedanmark har fået henvendelser om de møbler flere
gange, men har ikke foretaget sig noget i den anledning.

Kommer drengene til at hæfte for alle skaderne, eller vil de
slippe lempeligt efter § 24 b i erstatningsansvarsloven?

§ 24 b. En person, som på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk
   udvikling, forbigående sindsforvirring eller lignende tilstand
   har manglet evnen til at handle fornuftmæssigt, er
   erstatningspligtig for skadegørende handlinger efter samme
   regler som sjælssunde personer. Dog kan erstatningen nedsættes
   eller endog helt bortfalde, for så vidt det findes billigt
   under hensyn til personens sindstilstand, handlingens
   beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt, derunder navnlig
   forholdet mellem den skadegørendes og den skadelidendes evne
   til at bære tabet og udsigten til, at skaden kan fås godtgjort
   hos andre.

Har Banedanmark et ansvar fordi de ikke rydder det svineri op som
folk efterlader på deres områder?

Ville et supermarked pådrage sig et ansvar hvis de lod papkasser
ligge og flyde op ad butikken og nogle børn satte ild til dem og
derved futtede hele butikken af?

--
Bertel

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-05-06 07:55

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
>
> Kommer drengene til at hæfte for alle skaderne, eller vil de
> slippe lempeligt efter § 24 b i erstatningsansvarsloven?

Det tvivler jeg meget på, man må som udgangspunkt forvente at børn i den
alder kan overskue konsekvenserne af deres handlinger.
Så vidt jeg husker går grænsen for hvornår børn er ansvarlige for deres
handlinger betydeligt lavere end 12-14 år.

Som en sidebemærkning vil jeg lige nævne at det ofte er en fejlagtig
opfattelse at forældre er erstatningspligtige for de skader deres børn
måtte påføre andre.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-05-06 08:52

Anders Christensen wrote:

> Så vidt jeg husker går grænsen for hvornår børn er ansvarlige for deres
> handlinger betydeligt lavere end 12-14 år.

Det er korrekt. Mener retspraksis går så langt ned som 4, måske 3 år.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : mk

Dato : 29-05-06 16:04

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt. Mener retspraksis går så langt ned som 4, måske 3 år.

Ved ildspåsættelse er aldersgrænsen på pådragelse af erstatningsansvar ca. 5
år.

mk

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-05-06 14:07

Anders Christensen skrev:

> [...]
>
> Som en sidebemærkning vil jeg lige nævne at det ofte er en fejlagtig
> opfattelse at forældre er erstatningspligtige for de skader deres børn måtte

Man kan også lempe af andre grunde en barnets alder eller
sindstilstand. Man sondrer blandt andet imellem om der foreligger en
ansvarsforsikring. Derudover kigger man på om barnet har udsigt til at
kunne betale for den skade det forvoldet. Eller om SKL's økonomiske
formåen er betydeligt større end det skadevoldene barns.

Domspraksis er meget strenge overfor børn mht. ildspåsættelse. Den
eneste dom som har frikendt børn på dette område er ASD 1950 B.147 Ø
(drengen var 4½ år).

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 17:45

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>
> Kommer drengene til at hæfte for alle skaderne, eller vil de
> slippe lempeligt efter § 24 b i erstatningsansvarsloven?

Hvor skulle vi vide fra hvad der bliver lagt frem af sagsakter og påstande? Jeg tvivler på at de har manglet evnen til at handle fornuftsmæssigt i tilstrækkelig grad til at slippe for ansvar, men det er og bliver gætværk.

Dine spørgsmål er lidt tåbelige... Hvordan skulle det pludseligt kunne blive Banedanmarks ansvar at nogen finder på at sætte ild til noget de skulle have fjernet? Det kan man ikke bebrejde dem for at kunne forudsige. Selvfølgeligt har BaneDK ikke noget med det at gøre, medmindre du ligefrem påstår at BaneDK betalte drengene for at slippe af med affaldet ved at brænde det.

Var det ikke møbler de havde sat ild til, kunne det sagtens have været alt muligt andet - f.eks. tørre blade fra træer eller andet. Det er heller ikke gartneres ansvar, hvis nogen sætter ild til tørre blade fra de træer han planter eller sprit-producentens ansvar, at nogen hælder sprit på noget for at starte en brand. For ikke at snakke om kniv-producentens ansvar, når indvandrer-børn stikker udenlandske turister ned på Nørrebro. For ikke at snakke om deres forældres ansvar.... Og samfundets... Og HELE JORDENS ansvar. Ja, der er mange man kan bebrejde. Selv gud og satan.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-05-06 09:11

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> Banedanmarks ansvar at nogen finder på at sætte ild til noget de skulle have fjernet? Det > kan man ikke bebrejde dem for at kunne forudsige.

Lige præcis i denne sag tror jeg, du har ret. Men man skal passe på
den slags bastante udtalelser, når det gælder erstatningssager.
Byggefirmaer er f.eks. idømt erstatningsansvar fordi børn er brudt
ind på forsvarligt arspærrede byggepladser og er faldet i forsvarligt
afspærrede og afmærkede huller.

Dine idéer om retfærdighed tæller ikke i retssystemet.

Mvh
Kevin Edelvang