Må man ....
Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-06 18:23

....optage samtaler man selv deltager i? Ja.

Det er vi vel alle enige om.

Men ændrer det noget ved, at optagelsen foregår skjult for den ene part
og at samtalen foregår i denne parts bolig.

Den der optager er blevet inviteret indenfor.

samtalens formål for den, der optager samtalen var at afdække noget
ulovligt, der er belagt med bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

Når det ulovlige ikke bliver afdækket/opdaget, så risikerer 5 personer
at få bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

mvh

Carsten

Fra : per christoffersen

Dato : 28-05-06 19:05

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ...optage samtaler man selv deltager i? Ja.
> Men ændrer det noget ved, at optagelsen foregår skjult for den ene part og
> at samtalen foregår i denne parts bolig.

Nej.

> Den der optager er blevet inviteret indenfor.

Det ændrer så heller ikke noget.

> samtalens formål for den, der optager samtalen var at afdække noget
> ulovligt, der er belagt med bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

Det er så ikke sikkert at det formål kan opfyldes, - det er op til domstolen
at vurdere om samtalen kan indgå som bevis.

> Når det ulovlige ikke bliver afdækket/opdaget, så risikerer 5 personer at
> få bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

Det kan jo blive 'opdaget' alligevel, hvis man henleder politiets
opmærksomhed på det.
Det er så op til dem at efterforske sagen.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-06 22:17

per christoffersen skrev den 28-05-2006 20:04:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ..
>
> Nej.

> Det ændrer så heller ikke noget.

ok.

> Det er så ikke sikkert at det formål kan opfyldes, - det er op til domstolen
> at vurdere om samtalen kan indgå som bevis.

Ja ja det er jeg sandelig godt klar over. Det der med den fri bevisførsel.

Det heldigvis også muligt indenfor lovgivningens rammer at klare tingene
administrativt. Og så lade det op til "gerningsmanden" om at starte det
videre forløb. Jeg fornemmer dog, at gerningsmanden bare går stille
med dørene og accepterer den afgørelse som træffes.
Det finder man så ud af i løbet af 6 måneder fra afgørelsen træffes.

> Det kan jo blive 'opdaget' alligevel, hvis man henleder politiets
> opmærksomhed på det.

Nej, det kan ej.
En ting er hvad man siger i et officielt interview.
En anden ting hvad man siger, når man tror man taler uforstyrret

> Det er så op til dem at efterforske sagen.

Tja, der findes så nogen ting som myndigheder kan finde ud af....og en
anden ting hvad der reelt foregår

mvh

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-06 17:13

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> writes:

> [...]
>
> Det er så ikke sikkert at det formål kan opfyldes, - det er op til domstolen
> at vurdere om samtalen kan indgå som bevis.

Selvfølgeligt kan det det, som det er lagt frem.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 28-05-06 19:11

On Sun, 28 May 2006 19:23:10 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>...optage samtaler man selv deltager i? Ja.
>
>Det er vi vel alle enige om.

Ja

>Men ændrer det noget ved, at optagelsen foregår skjult for den ene part
>og at samtalen foregår i denne parts bolig.

Nej

/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-06 23:04

Carsten Riis skrev:

> samtalens formål for den, der optager samtalen var at afdække noget
> ulovligt, der er belagt med bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

Der er begrænsninger på hvad man må afspille over for tredjemand.
Straffeloven siger nemlig:

§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
   der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
   vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder
   af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan
   forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også
   anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød
   person.

> Når det ulovlige ikke bliver afdækket/opdaget, så risikerer 5 personer
> at få bøde og/eller op til 4 måneders fængsel.

Det lyder dog ikke som om § 264d er relevant.

--
Bertel