Spørgsmål om vedligeholdelse.
Fra : Qbic [6400]

Dato : 28-05-06 07:55

Hejsa

Som jeg før har omtalt er vi flyttet i lejet hus.

Huslejenævnet har derved været på besøg i går ( torsdag den 18 maj )
hvor de har besigtiget lejemålet og er kommet frem til at den mangler
vedligeholdelse.

Huslejen har de nedsat fra 5.500 kr. til 2.000 kr.
Udlejer skal udskifte vinduer og døre som er i meget dårlig stand.

Vi har så herved fået endnu et brev fra udlejers advokat som skriver
følgende.

*** Brev fra advokat den 18 maj 2006

For så vidt angår den varslede huslejenævnssag, kan jeg oplyse at udlejer
ikke er enig i,
at lejemålet er mangelfuld som anført af dem.

Hvis der imidlertidig lægges til grund, at der er sådanne alvorlige mangler
som anført af dem,
vil det være nødvendigt at foretage en gennemgribende renovering af
ejendommen. Denne
renovering vil endvidere kræve at i fraflytter lejemålet.

På denne baggrund kan de forvente, at der ud over nævnte ophævelse vil ske
en opsigelse
af lejemålet inden månedens udgang. Jeg hører gerne, om det vil være muligt
at finde en fælles
løsning på de opståede problemer.

Øhh hvad nu ?

Man kan jo ikke kalde det for et pludseligt opstået problem, vi har allerede
ved indflytningen
fået lovning på udbedringer af de skalder som mest trængte til det.

Hvorledes skal vi forholde os til brevet som i øvrigt er skrevet på forhånd
samme dag som
besigtigelsen fandt sted.

mvh
Niels Pedersen

** Kommunens afgørelse **

Vi har i dag fået nedsat vores husleje fra 5.500 kr. til 2.000 kr. med
tilbagevirkende kraft
og udlejer er blevet pålagt at udskifte samtlige vinduer og døre samt tagt
skal istandsættes.

**

Det regner vi ikke med at udlejer gider følge, kan jeg selv foretage en
udskiftning og sende regning
til udlejer efter den frist som kommunen har sat ? vi har ikke hørt om han
vil gå videre med sagen endnu
og venter selvfølgelig til fristen er overskredet.

Advokaten som har fået tiltalt pr. brev at vi ikke mener at han har
overholdt god advokatskik ved at undlade at
fortælle os om mulighederne om genhusning er pludselig blevet helt tavs, det
må vel være gode tegn eller ?

mvh
Niels Pedersen

Fra : HJS

Dato : 28-05-06 19:33

> Det regner vi ikke med at udlejer gider følge, kan jeg selv foretage en udskiftning
> og sende regning

Lejeloven § 11 siger således:
§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i den
stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og
afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv
afhjælpe den for udlejerens regning.

Men pas på med at have for mange penge i klemme. Din udlejer lyder ikke særlig reel
eller solid. Start med at true ham med at du bruge §11 og indhente tilbud hos
håndværkere, og spørg bare for at drille lidt hvilke håndværkere han plejer at bruge.
Måske hjælper truslen.

> [...]
> advokatskik ved at undlade at
> fortælle os om mulighederne om genhusning er pludselig blevet helt tavs, det må vel

Måske. - Han har i hvert tilfælde ikke meget krudt han kan fyre af uden at han
risikere en tur i advokatnævnet, alene pga. trusler om opsigelse som han selv ved er
fuldstændig umuligt burde sende ham til bedømmelse blandt hans kollegaer.

Hans

Fra : Qbic [6400]

Dato : 28-05-06 22:30

Takker endnu en gang det vil jeg forlægge LLO som kører vores sag
men jeg er selvfølgelig klar til at sende ham regninger.

/ Niels