Fældning af træ
Fra : JA

Dato : 27-05-06 14:01

Hej
Vi har et valnøddetræ lige på den anden side af vores hæk. Det står på
kommunens areal og skygger for solen i vores have allerede fra kl. 13,
hvorfor jeg har kontaktet kommunen adskillige gange for at få det beskåret.
Men efter utallige henvendelser er dette ikke sket endnu.
Hvad hvis jeg får en prof. til at beskære det lidt, så der kommer noget sol
i vores have igen - hvad kan en evt. straf for det blive, når/hvis kommunen
finder ud af det??

Mvh Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-06 15:35

> [...]
> Hvad hvis jeg får en prof. til at beskære det lidt, så der kommer noget
> sol i vores have igen - hvad kan en evt. straf for det blive, når/hvis

Du skal bare sætte et nyt træ i samme størrelse, som det du har beskåret i.
Det kan rent økonomisk godt blive ret kostbart. Når træet ikke udgør en hæk,
så er det ikke omfattet af hegnsloven.
Du vidste at træet stod der, og det har stået der i rigtigt mange år. Du må
lære at leve med det eller også flytte.

Mvh Maria

Fra : lars bo

Dato : 27-05-06 16:12

> [...]
> Du vidste at træet stod der, og det har stået der i rigtigt mange år. Du
> må lære at leve med det eller også flytte.

Der er ved derimod mulighed for at fjerne grene der hænger ind over skel,
se dette gamle link:
http://www.ret-raad.com/neobuilder.200107310949_9205_3b666318cdafc.html&spec=8ee884d1fae27f5290b94b4f87857dcb&themeid=200107310949_9206_3b666318e1383&art_id=200205272140031977&type=q
med venlig hilsen
lars bo

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-06 17:36

> Der er ved derimod mulighed for at fjerne grene der hænger ind over skel,
> se dette gamle link:

Det hjælper ikke meget på skyggen at skamfere træet i den ene side - og man
skal selv se på det. Desuden mener jeg at det kun er op til 2-2,5 meter, så
man kan komme under og lade sin bil holde der.

Mvh Maria

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-06 20:50

On Sat, 27 May 2006 18:36:07 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det hjælper ikke meget på skyggen at skamfere træet i den ene side - og man
>skal selv se på det. Desuden mener jeg at det kun er op til 2-2,5 meter, så
>man kan komme under og lade sin bil holde der.

Det kommer lidt an på....

Jeg var på politigården fordi min nabo havde beskåret et træ jeg har
der står ca. 1 mtr fra skel.

Han havde savet alle grene ad i skel op i en højde på 6 meter.

Ja jeg gik så på politigården for at anmelde hærværket men politiets
jurist som han adspurgte sagde at det var ikke ulovligt..

Henrik

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-05-06 22:28

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja jeg gik så på politigården for at anmelde hærværket men politiets
> jurist som han adspurgte sagde at det var ikke ulovligt..

Så har politiets jurist helt klart givet dig en forkert melding. Hegnsloven
giver tilladelse til at skære grenene så man med rimelig kan passere under.
Med mindre din nabo med rimelighed kan kræve fri passage i 6 meters højde
har han et problem.

Spørgsmålet er så om politiet vil forholde sig til det, eller om du selv
skulle have anlagt sag med krav om erstatning. Det må andre svare på.

Mvh

Henning

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-06 22:46

On Sat, 27 May 2006 23:28:26 +0200, "Henning Sørensen"
<hesor@vejle.dk> wrote:

> [...]

>Spørgsmålet er så om politiet vil forholde sig til det, eller om du selv
>skulle have anlagt sag med krav om erstatning. Det må andre svare på.

Der var ihvertfald ingen tvivl om at politimanden syntes det var noget
pjat at komme der med...På trods af at træet er skamferet og på trods
af at jeg havde sagt til naboen at han skulle holde fingrene væk fra
mit træ. (Naboen er sådan en mavesur gammel idiot som startede med at
komme med brochurer vedr. hegnsloven samt adresserne på
hegnssynsfolkene i hånden) og proklamere at han med loven i hånden
kunne forlnage mit ene træ som ikke står i skel fjernet og hvis jeg
ikke makkede ret så ville han klage til hegnssynet..

Nu er jeg jo nok lidt et æsel hvad den slags angår for jeg må sige at
når folk kommer på den måde uden så går jeg lidt i baglås.

Betjenten nægtede simpelthen at tage imod en anmeldelse selvom jeg
havde billeder af træet før og efter med samt jeg havde det relevante
klip fra hegnsloven..

Han lignede nu også sådan en gammel udtjent betjent som sikkert bare
sad og fes på hammelen indtil pension og hadede når nogen kom og
forstyrrede hans afslapning men når han ikke ville gøre noget og
juristen (som vi aldrig så) mente det var lovligt så er det jo lidt
svært at gøre mere..

Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-05-06 15:52

Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> writes:

-snip-
> Betjenten nægtede simpelthen at tage imod en anmeldelse selvom jeg
> havde billeder af træet før og efter med samt jeg havde det relevante
> klip fra hegnsloven..

Det er jo typisk politiet.

> [...]
> forstyrrede hans afslapning men når han ikke ville gøre noget og
> juristen (som vi aldrig så) mente det var lovligt så er det jo lidt

Enig. Har prøvet noget tilsvarende og hørt noget tilsvarende fra andre.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Qbic [6400]

Dato : 28-05-06 07:45

Slå et par kobbersøm i så skal du se mirakler...

/ Niels

! måske ikke den bedste løsning men en brugbar løsning...

Fra : Per Sørensen

Dato : 28-05-06 10:19

Vel egentligt en dum ide, når træet tilhører en selv.....

Per

Fra : ha

Dato : 28-05-06 12:27

Per Sørensen wrote:
> Vel egentligt en dum ide, når træet tilhører en selv.....

Han mente jo sikkert *i panden af naboen*

/ha

Fra : K.T.

Dato : 28-05-06 12:46

Hvorfor skal store flotte træer altid ryddes af vejen pga. lidt skygge -
tænk på det tager 30-50 år for et træ at vokse op men det tager dig 15
sekunder at flytte lidt til højre eller venstre for træet for at få lidt
mere sol.

Knud

Fra : JA

Dato : 29-05-06 20:37

Du har ret i, at jeg i teorien bare kan flytte mig - problemet er bare, at
det er hele haven, der bliver skygget af dette træ!!!

Allerhelst vil jeg da også have det beskåret, da det er et flot træ. Har
ingen planer om at få det fældet.

Mvh Jan

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 14:17

JA wrote:
> [...]
> bare, at det er hele haven, der bliver skygget af dette træ!!!
>
> Allerhelst vil jeg da også have det beskåret, da det er et flot træ.

Denne snak hører vist hjemme i dk.snak.kriminalitet

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym
mindre vægt.

Fra : K.T.

Dato : 06-06-06 16:36

Det er vist ikke helt troværdigt at et træ hele dagen kan dække hele din
have.

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-06-06 20:34

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> wrote in news:4485a0f0$0$38627
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Det er vist ikke helt troværdigt at et træ hele dagen kan dække hele
> [...]

En slem gang citatfusk, Knud gør sig skyldig i.
Den slags undgås bedst ved at bruge de bredt anerkendte posting regler på
usenet. Disse indbefatter ikke topposting.

med venlig hilsen
poul christensen

Fra : K.T.

Dato : 06-06-06 20:48

Hvad er fusk i mit indlæg?

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-06-06 21:08

> Hvad er fusk i mit indlæg?
>
> Knud

Leegaard var da ikke forfatter til det citerede

/poul christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 00:13

Poul Christensen wrote:
> "K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> wrote in

> Leegaard var da ikke forfatter til det citerede
>
> /poul christensen

Tror måske det er vores newsreadere der har skoddet..

Fra : K.T.

Dato : 07-06-06 06:08

Jeg har ikke lagt nogen ord i munden - men hvis du mener noget andet er det
da helt legalt.

Fra : Jens

Dato : 06-06-06 17:29

JA <affaldspost@get2net.dk> wrote:

> [...]
> hvorfor jeg har kontaktet kommunen adskillige gange for at få det beskåret.
> Men efter utallige henvendelser er dette ikke sket endnu.

Kommunen har pligt til at svare på dine henvendelser - men ikke pligt
til at lade træet beskære. Det er en del af det miljø du lever i. Take
it or leave it!

> Hvad hvis jeg får en prof. til at beskære det lidt, så der kommer noget sol
> i vores have igen - hvad kan en evt. straf for det blive, når/hvis kommunen
> finder ud af det??

Se straffelovens §§ om hærværk. Dertil kommer at træets ejer kan kræve
erstatning for det tab, din handling har forårsaget. evt. plantning af
et nyt, tilsvarende træ.

P.S. Store træer er _rigtig_ dyre.
--

Jens F