Uberettiget afskedigelse - hvad nu?
Fra : Zafar

Dato : 27-05-06 01:40

Hej,

Jeg er netop blevet uberettiget afskediget fra mit arbejde.

Jeg vil have lovens ord for at afskedigelsen var
uberettiget, og vil derfor gerne spørge om hvad jeg skal
foretage mig.

Jeg er desvære ikke medlem af nogen fagforeing, så jeg tænkte
på at henvende mig til en advokat.

Disse kan imidlertidigt vise sig at være omkostningsfulde at have
med at gøre, men jeg læste da også lidt om at man kan få bistand
til sådanne sager. Hvordan og hvor er det lige man skal søge
henne?

Er der noget andet jeg skal huske eller gøre?

Tak,

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : K.T.

Dato : 27-05-06 07:44

Hvad er begrundelsen for fyringen - og hvorfor er det uberettiget?

Vil du køre sagen undgår du nok ikke advokaten. Er sagen det ikke værd ville
jeg da bare finde et andet job og komme videre.

Knud
..

Fra : Niels

Dato : 27-05-06 12:59

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil du køre sagen undgår du nok ikke advokaten. Er sagen det ikke værd
> ville jeg da bare finde et andet job og komme videre.

Jeg har selv været i samme situation men var lykkeligvis medlem af en
fagforening som tog sagen i arbejdsretten. Jeg fik en pæn erstatning for
uberettiget fyring. Men du må jo nok overveje omkostningerne ved at føre sag
hvis du taber den.
Jeg tror også det er nemmere for en fagforening at føre den slags sager, da
de er inde i området og også er fremtidige modspillere overfor firmaet. Så
firmaet kan have en ekstra interesse i at løse sagen mindeligt.

Men lad ikke vreden æde dig, se på det som en erfaring og kom videre. Verden
er uretfærdig , alle lyver og bedrager hvis de kan opnå noget på bekostning
af andre, livet er noget lort også dør man.
Jeg havde selv lyst til at gå postal på den arbedjsgiver der fyrede mig på
det tidspunkt, men nu sidder jeg i et meget bedre lønnet job, mere
interessant , et job jeg sikkert ikke ville have hvis jeg ikke var blevet
fyret dengang.

Med andre ord, kæmp ikke imod vindmøller.

Fra : Gustav Bernzer Kern

Dato : 27-05-06 14:12

klip> > Knud
> [...]
> de er inde i området og også er fremtidige modspillere overfor firmaet. Så
> firmaet kan have en ekstra interesse i at løse sagen mindeligt.

klip

det har jeg også men fagforeningen ville ikke køre nogen sag, måtte selv ty
til en advokat og vandt sagen
pris kr 47000
bagefter kørte jeg en sag mod fagforeningen over de ikke ville hjælpe
tabte ankede og skal nu snart i landsretten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-06 14:43

After serious thinking Gustav Bernzer Kern wrote :
> bagefter kørte jeg en sag mod fagforeningen over de ikke ville hjælpe
> tabte ankede og skal nu snart i landsretten

Hmmm, det lyder interessant - hvad sagsøger du dem egentlig for ?

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Gustav Bernzer Kern

Dato : 28-05-06 10:41

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message

> [...]
> "I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
> going to those places." - Henny Youngman

At de ikke ville hjælpe et medlem selv om der i deres vedtægter står at de
hjælper medlemmer juridisk
4. at rådgive og vejlede samt yde juridisk støtte til medlemmer, der i deres
egenskab af ansatte ved en produktionshøjskole anmoder herom.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-06 19:34

Gustav Bernzer Kern wrote on 28-05-2006 :
> [...]
> 4. at rådgive og vejlede samt yde juridisk støtte til medlemmer, der i deres
> egenskab af ansatte ved en produktionshøjskole anmoder herom.

Sig lige til når du er færdig med sagen, vil gerne høre hvad den ender
med.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-05-06 07:41

On Sat, 27 May 2006 02:39:31 +0200, Zafar <zafar@digital-ray.dkk>
wrote:

> [...]
>med at gøre, men jeg læste da også lidt om at man kan få bistand
>til sådanne sager. Hvordan og hvor er det lige man skal søge

Du kan få gratis rådgivning i Advokat vagten:
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11780

Det er også værd at undersøge om din indboforsikring indeholder
retshjælp.

Og ellers, så vil jeg da starte med at spørge advokaten om et budget
for omkostningerne, så man har en fornemmelse for det.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-05-06 12:58

Zafar <zafar@digital-ray.dkk> writes:

> Hej,
>
> Jeg er netop blevet uberettiget afskediget fra mit arbejde.

Nå.

> Jeg vil have lovens ord for at afskedigelsen var
> uberettiget, og vil derfor gerne spørge om hvad jeg skal
> foretage mig.

Det troede jeg du allerede havde, jvf. det du skrev overfor.

> Jeg er desvære ikke medlem af nogen fagforeing, så jeg tænkte
> på at henvende mig til en advokat.

Hvilken stilling er der tale om?

> [...]
> til sådanne sager. Hvordan og hvor er det lige man skal søge
> henne?
>
> Er der noget andet jeg skal huske eller gøre?

Du skal skrive begrundelsen for at du mener du er uberettiget afskediget. Der er f.eks. tale om et helt anderledes lovgrundlag, hvis du er/var funktionær.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Zafar

Dato : 27-05-06 14:56

Tak for svarene.

Jeg vil ikke komme ind på detaljer idet jeg ikke mener den
slags hører hjemme her - jeg ved det begrænser omfanget af
den hjælp i kan give mig, men håber samtidigt i har
forståelse for mit valg.

Jeg var ansat under funktionærloven af en mindre virksomhed
som beskæftigerer sig med software udvikling - ansættelses
perioden strakte sig over næsten 14 måneder.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har tænkt mig at gøre
et nummer ud af det her pga. vrede eller fordi jeg bærer nag.

Det føler jeg til en vis grad, men jeg er ret sikker på at
enhver ville have det ligeledes efter en uberettiget
afskedigelse, uanset hvor mild/voldsom den så en måtte være.

Mvh,

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : K.T.

Dato : 27-05-06 15:25

Der er altså væsentlig forskel på om du føler at være uberettiget
afskediget - og hvad juraen siger om det uberettigede. For mig lyder din
afskedigelse til primært at falde i den første gruppe.

Fra : Zafar

Dato : 27-05-06 19:19

K.T. wrote:
> Der er altså væsentlig forskel på om du føler at være uberettiget
> afskediget - og hvad juraen siger om det uberettigede. For mig lyder din
> afskedigelse til primært at falde i den første gruppe.

Ja, det er jeg da self. klar over, men det er jo netop derfor jeg vil
prøve at få lovens ord for det.

Mvh,
--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Bondemand

Dato : 28-05-06 00:35

> [...]
>

> - Zafar Iqbal
> ---------------------------------------
> Remove the very last letter from my e-mail for private reply

Jeg ved ikke lige hvad der gælder af love for det område hvor du har haft
arbejde, men hvis virksomheden har haft indgået en overenskomst med en
fagforening så er alle ansatte som arbejder under den overenskomst, uanset
om de er medlem af fagforeningen eller ej, dækket ind under overenskomsten.
Det var måske et sted at begynde at bore..... Undersøg f.eks om du har
arbejdet under Industriens Funktionæroverenskomst eller lignende, og læs så
lidt i den for at se om du er uberettiget fyret. Du må jo have en
ansættelses kontrakt, hvor i det fremgår.
Og hvis du vil undgå alt det bøvl en anden gang, så meld dig ind i en
fagforening.

Mvh.
Jan Grinderslev.