Licens opsigelse - opsættende virkning.
Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-05-06 21:11

På baggrund at et meget lavt tv-forbrug samt en indædt irritation over
alt det sport og gamle amerikanske film og serier der sendes på de
landsdækkende kanaler opsagde jeg mit abbonement engang i Marts måned.
Meningen var at de få timer om ugen fjernsynet faktisk kørte skulle
foregå på en PC tilsluttet mit fjernsyn som jeg fik konverteret til en
monitor.

Nå men jeg sender altså denneher opsigelse til DR hvori jeg forklarer
dem at jeg ikke har et fjernsyn men at min nuværende fjernsyn var
blevet konverteret til en monitor.

Den 5 April sender de så et brev til mig hvori de beder mig om at
"bevise" at fjernsynet er blevet lavet om til en monitor, det har de
lovhjemmel til og jeg skal få en autoriseret mekaniker til at skrive
under på tro og love at fjernsynet er lavet om.

Nå men da ombygningen (Som _ER_ fundet sted) jo er foretaget af mig
selv i min egenskab af elektronikmekaniker har jeg jo af gode grunde
ikke mulighed for at fremskaffe forhandler underskrift.

Derfor sender jeg dem så et brev af 17 April hvor jeg forklarer dem at
jeg har solgt monitoren til en anden person som ER licensbetaler den
dag jeg modtog deres brev (5 April).

De sender nu endnu en seddel jeg skal skrive under på om jeg har radio
og derfor skal betale radio licens. Jeg sender denne ind til dem og
regner så ikke med at høre mere..

Idag modtager jeg så en opkrævning på licens for perioden 1 April til
20 April fordi det var der de modtog min opsigelse...Det de mener med
opsigelse er åbenbart det brev jeg sender dem hvori jeg gør dem
opmærksom på at monitoren er solgt den dag jeg modtog brevet.

Spørgsmålet er så nu..

Har DR's ret til at få "bevis" for at fjernsynet ikke kan tage luft og
kabelbårne signaler opsættende virkning på min opsigelse. ?

Jeg mener, jeg HAR jo sendt dem en opsigelse hvori jeg skriver at jeg
ikke har de muligheder og at jeg derfor ikke er licenspligtig, kan de
så forlange at jeg først skal fremskaffe det bevis før de anerkender
at jeg har opsagt mit licensforhold ?

Jeg syntes det virker lidt latterligt...Det næste bliver vel hvis jeg
betaler denne så kommer der også en regning for perioden fra den 20
April til de får mit brev om at jeg heller ikke har radio hvor jeg så
skal betale radiolicens.

Under alle omstændigheder må de vel acceptere at jeg skriver til dem
den 17 (Det brev de modtager den 20) at jeg skriver der at jeg har
afhændet monitoren den dag jeg modtog deres brev.

Den korte version af spørgsmålet er om jeg er at betragte som
licensbetaler indtil jeg har BEVIST at mit fjernsyn ikke kan tage
DR/TV2 eller om de ikke må bonne mig for den tid jeg skal bruge på at
fremskaffe beviser.

Det er jo lidt omvendt bevisførelse.. Jeg siger noget til dem og så
skal jeg bevise at jeg taler sandt ... Det burde vel være dem som skal
bevise at jeg lyver hvis de mener det..

Henrik

Fra : A_N_Other

Dato : 27-05-06 09:03

On 2006-05-26 22:11:25 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> said:

> Det er jo lidt omvendt bevisførelse.. Jeg siger noget til dem og så
> skal jeg bevise at jeg taler sandt ... Det burde vel være dem som skal
> bevise at jeg lyver hvis de mener det..
>
> Henrik

Det letteste udvej: Lyv og meddel dem at du har kaseret apparatet.
Skulle de komme forbi og checke, Så kan de jo ved selvsyn få lov at se
at apparatet ikke kan modtage længere. Personligt ville jeg ikke orke
skrive frem og tilbage med licenskontoret om beskrevne bagatel, men
deri er vi selvfølgelig alle forskellige

Anders

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-06 09:48

On Sat, 27 May 2006 10:03:05 +0200, A_N_Other <A_N_Other@no.spam>
wrote:

> [...]
>skrive frem og tilbage med licenskontoret om beskrevne bagatel, men
>deri er vi selvfølgelig alle forskellige

Jeg gad heller ikke rode med at få en forhandler til at skrive under
på det så jeg solgte monitoren til min far. Dette meddelte jeg DR. At
jeg så et par dage efter tilbagekøbte monitoren skal jeg jo ikke
meddele dem da den jo så VAR en monitor på købstidspunktet.

Men spørgsmålet går nærmere på om de må have lov til at opkræve licens
i den periode der gik fra jeg sendte dem min afmelding pga. jeg ingen
licenspligtige apparater har, hvilket de jo så ville have "bevis" for
til det tidspunkt hvor jeg skrev til dem at jeg havde afhændet
apparatet.

Jeg mener, allerede dengang jeg skrev til dem første gang havde jeg jo
vitterligt ingen licenspligtige apparater og derfor burde jeg ikke
skulle betale licens. De trækker lige sagen i langdrag og bonner så
mig for den tid de trak sagen.

Henrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-05-06 17:05

Henrik Madsen wrote:

> [...]
> jeg ikke skulle betale licens. De trækker lige sagen i langdrag
> og bonner så mig for den tid de trak sagen.

Eller også kunne du have indsendt den dokumentation, som du vidste at DR
ville kræve, sammen med den første opsigelse.

Et OT svar: inden for få år bliver du formentlig opkrævet medielicens af
din monitor, og så er du lige vidt...

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-06 20:39

On Sat, 27 May 2006 18:04:56 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Eller også kunne du have indsendt den dokumentation, som du vidste at DR
>ville kræve, sammen med den første opsigelse.

Flot arrogant svar som viser at du ikke aner en skid om hvordan man
opsiger sit abbonement..

Først går man ind på :

https://www.dr.dk/licens/frameld.asp

Der indtaster man så de nødvendige oplysninger.

Derefter sender DR så en formular som man skal sende ind i
underskrevet tilstand med gummistempel fra forhandleren der har
foretaget indgrebet..

Så gider du måske lige forklare mig hvordan jeg vedhæfter den
underskrevne erklæring som jeg fik tilsendt af DR til den opsigelse
jeg lavede online sådan ca 14 dage FØR jeg fik skemaet.

>Et OT svar: inden for få år bliver du formentlig opkrævet medielicens af
>din monitor, og så er du lige vidt...

Ja da..

Men om så der kun går et år så har jeg stadigvæk sparet 2000 Kr.

Til den tid er vi sikkert klar til at afskaffe fjernsynet helt
herhjemme for allerede nu hvor der skal tændes en computer er antallet
af sete programmer styrtdykket, til den tid vil der sikkert være så få
timer foran tossekassen at den helt kan droppes..

Det eneste vi har oplevet ved at gøre som vi gør og se mindre fjernsyn
er at vi egentligt sagtens kan undvære det. Det er SÅ fordummende med
alle de amerikanske serier, gamle amerikanske eddie murphy film samt
sport ..(Se nu i aften...Lørdag aften...en eller anden rimelig
ligegyldig venskabskamp mellem Danmark og Paraguay).(Og ja jeg ved at
jeg kun betaler licens til DR...Men de sender så dansk morten korch
fra 1967 som de altid gør og så Kriminalkommisær barnaby...)..

Ja for jeg får i alt det ovenstående ud fra at deres latterlige
forslag om licens på internettet ikke går gennem.

Henrik

Fra : Jens..

Dato : 28-05-06 05:20

Henrik Madsen wrote:

> [...]
>
> Ja for jeg får i alt det ovenstående ud fra at deres latterlige
> forslag om licens på internettet ikke går gennem.

Så er det jo godt du kan spilde din tid på usenet.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-05-06 10:17

On Sun, 28 May 2006 06:19:53 +0200, "Jens.." <jens@fuglefjams.dk>
wrote:

>Så er det jo godt du kan spilde din tid på usenet.

Ja og det bedste ved det hele er at jeg selv bestemmer hvem jeg vil
spilde min tid på, på usenet..

KILL

Henrik

Fra : Rohde

Dato : 03-06-06 14:51

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> På baggrund at et meget lavt tv-forbrug samt en indædt irritation over
> alt det sport og gamle amerikanske film og serier der sendes på de
> landsdækkende kanaler opsagde jeg mit abbonement engang i Marts måned.

Tag nu en kiks og betal din licens - som alle os andre.... Du kan sikkert se
TV på din computer eller høre radio i bilen. Og så er det jo ikke værre at
betale licens. Det vil ikke undre mig hvis licensen bliver en del af skatten
en dag, og så er de fri for alle staklerne der ikke vil betale. Tænk hvis
der skulle betales en særskilt afgift til sygehuse eller skoler - det var
der nok også nogle der ikke ville, da de jo ikke bruger dem. Glæd dig over
at der findes public service kanaler, ellers var vi henvist til TV3 og
TvDanmark (uha).

/Rohde

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-06-06 17:16

On Sat, 3 Jun 2006 15:51:07 +0200, "Rohde" <rohde@tech-point.dk>
wrote:

>Tag nu en kiks og betal din licens - som alle os andre.... Du kan sikkert se
>TV på din computer eller høre radio i bilen. Og så er det jo ikke værre at
>betale licens.

jeg kan rigtigt nok se licens på min monitor via min computer men da
disse ikke er licenspligtige kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle
betale...

> Det vil ikke undre mig hvis licensen bliver en del af skatten
>en dag, og så er de fri for alle staklerne der ikke vil betale.

Det ville passe mig fint hvis det blev sådan..

Der er flere fordele..

1. Alle betaler personligt for deres licens, ikke noget med at
familier med 2 voksne og 4 børn slipper ligeså billigt som en der bor
alene (Hvis de går i biografen så koster det også mere hvis de er 6
end hvis de er 1 der skal se filmen.)

2. Det bliver billigere, vi slipper for at licenskontoret brænder 50
Mill af om året på at indkræve pengene..

>Tænk hvis der skulle betales en særskilt afgift til sygehuse eller skoler - det var
>der nok også nogle der ikke ville, da de jo ikke bruger dem.

Altså med mindre du mener at DR er livsnødvendigt enten for at
overleve eller for at få en god grunduddannelse så kan jeg ikke se
hvordan du kan sammenligne disse 2 ting. Det ER vist kun hos DR at man
anser sendefladen for at være ligeså livsnødvendig som en akut plads
på et sygehus..

>Glæd dig over at der findes public service kanaler, ellers var vi henvist til TV3 og
>TvDanmark (uha).

Ja uha, så kunne jeg selv vælge frit hvilke kanaler jeg ville se og
hvis der ikke var nogen jeg ville betale for at se så kunne jeg også
vælge at lade være..

Angående mit originale spørgsmål så har jeg haft fat i dem og
medarbejderen kunne godt se det rimelige i at jeg ikke skulle betale
mens de modtog beviset..

Alt i alt betaler jeg (ganske lovligt) 2100 mindre om året for DR end
du gør...

Det skulle så ikke undre mig om du så også ser en del mere på DR end
jeg gør. Der er sgu ikke meget der er noget ved på den gudsjammerlige
kanal....

Henrik

Fra : Rohde

Dato : 04-06-06 23:12

> jeg kan rigtigt nok se licens på min monitor via min computer men da
> disse ikke er licenspligtige kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle
> betale...

Det er de mig bekendt lige blevet, men jeg kan tage fejl.

/Rodhe

Fra : Snuden

Dato : 05-06-06 15:03

On Mon, 5 Jun 2006 00:12:00 +0200, "Rohde" <rohde@tech-point.dk>
wrote:

>"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Det er de mig bekendt lige blevet, men jeg kan tage fejl.

Udstyr der kan modtage radio/TV signal har alle dage været
licenspligtige. DR har blot valgt kun at opkræve for de traditionelle
radio/TV-apparater. Det er det sidste de vil ændre/udvide med det
seneste medieudspil. Det er ikke vedtaget endnu (mig bekendt)

OT: Personligt så jeg gerne licensen helt afskaffet - hvis de ikke kan
konkurrere på lige fod med andre er det jo bare ærgeligt. Og ja, jeg
ved godt det betyder flere reklamer. Det ser jeg ikke noget problem i.
Det er hykleri når DR påstår licensen friholder DR for reklamer - du
kan ikke se fx. en håndboldkamp uden at spillearealet er sovset ind i
skidtet.

FUT: dk.politik
--
Snuden

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-06-06 05:11

wrote:

>Det er de mig bekendt lige blevet, men jeg kan tage fejl.

Ja da men den nye lov er jo først gældende fra 01-01-2007 så indtil
året er omme kan jeg stadigvæk gøre som hidtil uden at overtræde nogle
love..

Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-06-06 14:17

Scripsit Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk>

> Ja da men den nye lov er jo først gældende fra 01-01-2007

Hvilken nye lov?

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"