/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Postfirma erstatningsansvar ved tyveri und~
Fra : michael bs


Dato : 25-05-06 13:22

Et kamera til 18000kr bliver sendt fra Tyskland til mig i DK.
Transportfirmaet er DPD (
http://www.dpd.net/index.php?id=28390&country_id=4&language_id=3& )

Da fragtmanden ringede på døren, inspicerede vi pakken sammen og så, at den
var brudt op fra bunden og kameraet manglede. Fragtmanden fra DPD tog pakken
med sig igen.
Afsender havde efter eget udsagn forsikret pakken og sagen går nu sin
langsomme gang. (3uger siden jeg har hørt en lyd).

Jeg har nu købt et andet kamera fra England og det skal sendes til DK. Jeg
ryster bare ved tanken. Jeg sidder og kigger på det engelske postvæsen Royal
Mail og andre firmaer som UPS, FedEx og hvad de ellers hedder for at danne
mig et overblik over forsikrings og forsendelsespriser. Som jeg læser det
koster det ca 1000kr at få pakken forsikret for sin fulde værdi og sendt til
DK med Royal Mail. Jeg er nu pludselig kommet i tvivl om hvad en sådan
værdiforsikring egentlig dækker.

Mit spørgsmål:
Er det forkert, at en forsikring dækker trnsportskader og at hvis pakken
ikke dukker op eller den er blevet åbnet og bestjålet, så dækker
transportfirmaet under alle omstændigheder? Uanset extra forsikring?
Jeg mener, det kan da ikke være rigtigt, at transporfirmaet ikke skal
erstatte en ansats tyveri, hvis man ikke har tegnet en speciel forsikring
fordi forsendelsen er kostbar??
Nogen der kender reglerne? for 1000kr for at sende et kamera fra London til
DK lyder for vildt i mine ører.

mvh Michael



 
 
Bertel Lund Hansen (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-05-06 13:42

michael bs skrev:

> Jeg har nu købt et andet kamera fra England og det skal sendes
> til DK. Jeg ryster bare ved tanken.

Handler du som forbruger, eller har du et firma (eller er free
lance) der har med fotografi at gøre?

Hvis du er forbruger, er det afgørende om firmaet har reklame
eller anden markedsføring rettet mod danskere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

michael bs (25-05-2006)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 25-05-06 14:17


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4475a623$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> michael bs skrev:
>
>> Jeg har nu købt et andet kamera fra England og det skal sendes
>> til DK. Jeg ryster bare ved tanken.
>
> Handler du som forbruger, eller har du et firma (eller er free
> lance) der har med fotografi at gøre?
>
> Hvis du er forbruger, er det afgørende om firmaet har reklame
> eller anden markedsføring rettet mod danskere.
>
> --

Jeg handler som forbruger og købene er foretaget gennem ebay, så det er
private til private, der betaler et transportfirma for at fragte varen. Men
det fritager vel ikke transportfirmaet for noget ansvar?
mvh Michel



Bertel Lund Hansen (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-05-06 20:15

michael bs skrev:

> Jeg handler som forbruger og købene er foretaget gennem ebay, så det er
> private til private, der betaler et transportfirma for at fragte varen. Men
> det fritager vel ikke transportfirmaet for noget ansvar?

Nej. Fidusen for dig var at ved *forbrugerkøb* er det sælgers
problem hvis varen ikke kommer frem (og så må han slås med
transportfirmaet).

Ved privat handel kommer det an på aftalen, og uden aftale så er
risikoen din så snart sælger har overgivet varen til
transportfirmaet.

Det var bare det jeg ville have på det rene. Hvad forsikringen
omfatter, aner jeg ikke, for det kommer an på hvad der
aftales/står i betingelserne.

Du skrev tidligere:

> Jeg mener, det kan da ikke være rigtigt, at transporfirmaet ikke skal
> erstatte en ansats tyveri, hvis man ikke har tegnet en speciel forsikring
> fordi forsendelsen er kostbar?

Jeg mener at Post Danmark har en standardklausul der begrænser
deres ansvar ved almindelige pakker og breve.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

per christoffersen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 26-05-06 08:42


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4476025e$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> michael bs skrev:
>
>> Jeg handler som forbruger og købene er foretaget gennem ebay, så det er
>> private til private, der betaler et transportfirma for at fragte varen.
>> Men
>> det fritager vel ikke transportfirmaet for noget ansvar?
>
> Nej. Fidusen for dig var at ved *forbrugerkøb* er det sælgers
> problem hvis varen ikke kommer frem (og så må han slås med
> transportfirmaet).

Det gælder kun generelt, hvis der er tale om fjernhandel* (Hvad der jo nok
ville være i dette tilfælde).
Ved andre handler, kan man aftale at køber bærer risikoen for forsendelse.

* Det indgår som en del af returretten, at den kan bruges selvom varen er
hændeligt beskadiget eller forsvundet.

/Per

Det kan indgå i aftalen, at risikoen overgår ved sælgers overgivelse til
forsendelse.
Det gælder dog ikke



Bertel Lund Hansen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-05-06 09:53

per christoffersen skrev:

>> Nej. Fidusen for dig var at ved *forbrugerkøb* er det sælgers
>> problem hvis varen ikke kommer frem (og så må han slås med
>> transportfirmaet).

> Det gælder kun generelt, hvis der er tale om fjernhandel* (Hvad der jo nok
> ville være i dette tilfælde).

Ups ja. § 73 kan godt fraviges ved aftale.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

jensbacher@hotmail.c~ (25-05-2006)
Kommentar
Fra : jensbacher@hotmail.c~


Dato : 25-05-06 20:32

>Jeg mener at Post Danmark har en standardklausul der begrænser
>deres ansvar ved almindelige pakker og breve.

Post Danmark yder _ingen_ erstatning ved
bortkomst/forsinkelse/beskadigelse af almindelige breve. Almindelige
pakker erstattes op til vistnok 4.400.-

--

// Jens


J?rgen Dinitzen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : J?rgen Dinitzen


Dato : 26-05-06 08:26


<jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1148585513.708902.247080@i40g2000cwc.googlegroups.com...
>Jeg mener at Post Danmark har en standardklausul der begrænser
>deres ansvar ved almindelige pakker og breve.

Post Danmark yder _ingen_ erstatning ved
bortkomst/forsinkelse/beskadigelse af almindelige breve. Almindelige
pakker erstattes op til vistnok 4.400.-

--

// Jens

Ja og det er det jeg ikke kan forstå. En ansats åbner en pakke og stjæler
for 18000kr og så skal fx Post Danmark kun betale 4400kr. Selv om
PostDanmark vedkender sig, at tyveriet er sket under transporten. Jeg synes
det er noget andet end en beskadiget pakke.

mvh Michael



Bertel Lund Hansen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-05-06 09:27

J?rgen Dinitzen skrev:

>> Post Danmark yder _ingen_ erstatning ved
>> bortkomst/forsinkelse/beskadigelse af almindelige breve. Almindelige
>> pakker erstattes op til vistnok 4.400.-

> Ja og det er det jeg ikke kan forstå.

Hm. Jeg sender en pakke med posten, og den bliver væk. Derefter
meddeler jeg Post Danmark at den indeholdt værdier for tre
milliarder som jeg forventer at de udbetaler i en ruf. Mon den
går?

Niks. Hvis ikke de får meddelelse om at den er værdifuld, kan de
ikke tage specielle forholdsregler, og hvis de skal det, må jeg
betale en vis procentdel af værdien for deres ekstra ulejlighed -
en såkaldt forsikring.

Det er der vist ikke noget at sige til.

> En ansats åbner en pakke og stjæler for 18000kr og så skal fx
> Post Danmark kun betale 4400kr.

Hvis man finder frem til en tyv, så kan der køres en helt normal
straffe- og erstatningssag mod ham. Hvis man ikke ved hvem tyven
er, ved man heller ikke om det er en ansat, en forbipasserende
eller en indbrudstyv.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Allan Soerensen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 26-05-06 10:51

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4475a246$0$27588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Et kamera til 18000kr bliver sendt fra Tyskland til mig i DK.
> Transportfirmaet er DPD (
> http://www.dpd.net/index.php?id=28390&country_id=4&language_id=3& )
>
> Da fragtmanden ringede på døren, inspicerede vi pakken sammen og så, at
> den var brudt op fra bunden og kameraet manglede. Fragtmanden fra DPD tog
> pakken med sig igen.

---- Klip ----

> Mit spørgsmål:
> Er det forkert, at en forsikring dækker trnsportskader og at hvis pakken
> ikke dukker op eller den er blevet åbnet og bestjålet, så dækker
> transportfirmaet under alle omstændigheder? Uanset extra forsikring?

Alle pakker sendt med DPD er automatisk forsikret op til 4.000 Kr. jf.
http://www.dpd.net/index.php?id=28397
Er der ikke tegnet ekstra forsikring få du således max. udbetalt 4.000 Kr.
hvis pakken beskadiges eller bortkommer.



michael bs (26-05-2006)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 26-05-06 11:15


"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4476cf92$0$38673$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
> meddelelse news:4475a246$0$27588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Et kamera til 18000kr bliver sendt fra Tyskland til mig i DK.
>> Transportfirmaet er DPD (
>> http://www.dpd.net/index.php?id=28390&country_id=4&language_id=3& )
>>
>> Da fragtmanden ringede på døren, inspicerede vi pakken sammen og så, at
>> den var brudt op fra bunden og kameraet manglede. Fragtmanden fra DPD tog
>> pakken med sig igen.
>
> ---- Klip ----
>
>> Mit spørgsmål:
>> Er det forkert, at en forsikring dækker trnsportskader og at hvis pakken
>> ikke dukker op eller den er blevet åbnet og bestjålet, så dækker
>> transportfirmaet under alle omstændigheder? Uanset extra forsikring?
>
> Alle pakker sendt med DPD er automatisk forsikret op til 4.000 Kr. jf.
> http://www.dpd.net/index.php?id=28397
> Er der ikke tegnet ekstra forsikring få du således max. udbetalt 4.000 Kr.
> hvis pakken beskadiges eller bortkommer.
Ja og ekstra forsikring ER tegnet. I hvert fald iflg sælger. (Han opkrævede
30 euro for forsendelsen, som jeg betalte.)
Mit problem er at jeg ikke kender sælger. Handlen er foretaget gennem Ebay.
DPD vil ikke oplyse mig om hvor langt forsikringssagen er, da det ikke er
mig, der er kunde men afsenderen af pakken. Jeg har 18000kr i klemme og har
betalt for forsendelsen, men jeg kan ikke få nogen oplysninger. Det er alene
en sag mellem DPD og sælger, som faktisk kan beholde forsikringssummen, hvis
han er uærlig. Der er gået mere end 3 uger uden at jeg har hørt en lyd og
jeg render panden mod en mur hver gang jeg kontakter DPD. Sælger har oplyst
at HAN skriver til mig, nå han hører fra DPD men hvor lang tid kan det tage
for sådan en sag?

mvh Michael



Jon Bendtsen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 26-05-06 11:32

michael bs wrote:
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:4476cf92$0$38673$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
>> meddelelse news:4475a246$0$27588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Et kamera til 18000kr bliver sendt fra Tyskland til mig i DK.
>>> Transportfirmaet er DPD (
>>> http://www.dpd.net/index.php?id=28390&country_id=4&language_id=3& )
>>>
>>> Da fragtmanden ringede på døren, inspicerede vi pakken sammen og så, at
>>> den var brudt op fra bunden og kameraet manglede. Fragtmanden fra DPD tog
>>> pakken med sig igen.
>> ---- Klip ----
>>
>>> Mit spørgsmål:
>>> Er det forkert, at en forsikring dækker trnsportskader og at hvis pakken
>>> ikke dukker op eller den er blevet åbnet og bestjålet, så dækker
>>> transportfirmaet under alle omstændigheder? Uanset extra forsikring?
>> Alle pakker sendt med DPD er automatisk forsikret op til 4.000 Kr. jf.
>> http://www.dpd.net/index.php?id=28397
>> Er der ikke tegnet ekstra forsikring få du således max. udbetalt 4.000 Kr.
>> hvis pakken beskadiges eller bortkommer.
> Ja og ekstra forsikring ER tegnet. I hvert fald iflg sælger. (Han opkrævede
> 30 euro for forsendelsen, som jeg betalte.)
> Mit problem er at jeg ikke kender sælger. Handlen er foretaget gennem Ebay.
> DPD vil ikke oplyse mig om hvor langt forsikringssagen er, da det ikke er
> mig, der er kunde men afsenderen af pakken. Jeg har 18000kr i klemme og har
> betalt for forsendelsen, men jeg kan ikke få nogen oplysninger. Det er alene
> en sag mellem DPD og sælger, som faktisk kan beholde forsikringssummen, hvis
> han er uærlig. Der er gået mere end 3 uger uden at jeg har hørt en lyd og
> jeg render panden mod en mur hver gang jeg kontakter DPD. Sælger har oplyst
> at HAN skriver til mig, nå han hører fra DPD men hvor lang tid kan det tage
> for sådan en sag?

Hvorfor bestilte du ikke afhentning på den pågældende adresse
med fakturering til din adresse?


JonB

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste