en side om en sygdom
Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-06 01:43

Jeg påtænker at etablere en internetside om meningitis.
Sygdommen mangler i høj grad grundig og lettilgængelig information på dansk.
Alle oplysninger man på nuværende tidspunkt kan finde på nettet er for det
første spredt vidt omkring, og for det andet skrevet af og til fagpersoner,
hvilket gør det meget svært tilgængeligt for lægmand.

Siden jeg tænker at lave skal indeholde grundlæggende oplysninger om
sygdommen, herunder de forskellige bakterietyper, symptomer, behandlinger og
statistikker, foruden mulighed for at oploade fotos og historier og måske en
debatdel.

Jeg er ikke læge. Hvordan er det med ansvar i forhold til oplysninger på
sådan en side? Vil en fagperson der bliver provokeret kunne kræve siden
lukket? Jeg vil naturligvis sørge for at have dokumentationen i orden for de
ting der bliver skrevet på siden, og jeg vil selvsagt ikke fremstille mig
selv som ekspert, men loyalt referere fagkundskabens viden.

Det vil dog næppe kunne undgåes, at siden vil komme til at forholde sig
kritisk til elementer af behandlingen i Danmark, selvom det ikke er
hovedformålet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-06 05:58

Den 25-05-06 02.43 skrev Martin Bak følgende:

> Det vil dog næppe kunne undgåes, at siden vil komme til at forholde sig
> kritisk til elementer af behandlingen i Danmark, selvom det ikke er
> hovedformålet.

Der er sådan set frit slag med hensyn til oplysninger om sygdommen og
behandlingsmuligheder. Det største problem her er moralsk, fordi nogle
kan risikere at foretage eller undlade at foretage bestemte behandlinger
ud fra siden, og det kan have uønskede konsekvenser.

Du må selvfølgelig ikke hænge enkeltpersoner eller behandlingssteder ud
med navn, og du må ikke agere kvaksalver, men det lyder ikke til at være
et problem ud fra din beskrivelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Ronny

Dato : 25-05-06 07:30

> [...]
>
> Det vil dog næppe kunne undgåes, at siden vil komme til at forholde sig
> kritisk til elementer af behandlingen i Danmark, selvom det ikke er

En ide kunne vel være at lave en ansvarsfraskrivelse, lige som fx.
netdoktor.dk gør:

"Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for kompetent
professionel rådgivning eller behandling af uddannet og godkendt læge.
Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille
diagnoser eller fastlægge behandling."

- Ronny

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-05-06 11:54

Ronny wrote:

> [...]
> Indholdet på NetDoktor.dk må ikke og kan ikke bruges som basis for at stille

Selvom det kan være klog information til brugerne, er en sådan
ansvarsskrivelse ikke, hvad den giver sig ud for at være rent juridisk:
Man kan ikke afskrive sig ansvar på den måde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-06 21:10

> Selvom det kan være klog information til brugerne, er en sådan
> ansvarsskrivelse ikke, hvad den giver sig ud for at være rent juridisk:
> Man kan ikke afskrive sig ansvar på den måde.

Hvordan så? Hvis man nu - som spørger - godt ved at man ikke er faglig
kompetent, men alligevel samler oplysninger ind og gør dem tilgængelige, og
nogle føler for at gøre noget forkert ud fra de råd og den tekst, der er på
hjemmesiden, og det så går galt? Er man så pr definition ansvarsfri (man har
jo ikke _gjort_ noget galt) ?

Mvh Maria

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-05-06 04:50

Scripsit Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid>

> Selvom det kan være klog information til brugerne, er en sådan
> ansvarsskrivelse ikke, hvad den giver sig ud for at være rent
> juridisk:

Giver den sig ud for at være en ansvarsfraskrivelse overhovedet? Det
synes jeg ikke den gør. Den nævner slet ikke ansvar.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."