|
| Køre med børnehavebørn i lejet b Fra : Eliasen |
Dato : 24-05-06 17:34 |
|
Mit barn har været på udflugt med børnehaven i dag. I en lejet bus med
chauffør fra busselskabet blev børnene fragtet fra A-->B-->A inden for
rigets grænser.
Med B-C-D stemplet på mit kørekort, var det så min tanke, om børnehaven
må leje bussen og jeg efterfølgende må sætte mig bag rattet. Jeg må
naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men kommer jeg i klammeri
med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?
--
Eliasen
| |
Bondemand (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Bondemand |
Dato : 24-05-06 17:56 |
|
"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:44748af6$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mit barn har været på udflugt med børnehaven i dag. I en lejet bus med
> chauffør fra busselskabet blev børnene fragtet fra A-->B-->A inden for
> rigets grænser.
>
> Med B-C-D stemplet på mit kørekort, var det så min tanke, om børnehaven må
> leje bussen og jeg efterfølgende må sætte mig bag rattet. Jeg må
> naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men kommer jeg i klammeri
> med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?
>
> --
> Eliasen
Prøv at læse et godt stykke node i dette dokument:
www.friskoler.dk/uploads/media/Meddelelser2003.doc
Det forklarer rimelig godt reglerne.
Mvh. Jan
| |
Eliasen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 24-05-06 18:17 |
|
"Bondemand" <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> wrote in message
news:44749020$0$838$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Med B-C-D stemplet på mit kørekort, var det så min tanke, om
>> børnehaven må leje bussen og jeg efterfølgende må sætte mig bag
>> rattet. Jeg må naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men
>> kommer jeg i klammeri med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?
>>
>> --
>> Eliasen
>
> Prøv at læse et godt stykke node i dette dokument:
> www.friskoler.dk/uploads/media/Meddelelser2003.doc
>
> Det forklarer rimelig godt reglerne.
>
Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet. Det var jo -
bogstaveligt talt - lidt en streg i regningen, men til gengæld fuldt
forståeligt, set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt.
--
Eliasen
| |
Michael Haase (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Haase |
Dato : 24-05-06 19:52 |
|
Eliasen skrev dette den 24-05-2006 19:16:
>
> "Bondemand" <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> wrote in message
> news:44749020$0$838$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>> Med B-C-D stemplet på mit kørekort, var det så min tanke, om
>>> børnehaven må leje bussen og jeg efterfølgende må sætte mig bag
>>> rattet. Jeg må naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men
>>> kommer jeg i klammeri med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?
>>>
>>> --
>>> Eliasen
>>
>> Prøv at læse et godt stykke node i dette dokument:
>> www.friskoler.dk/uploads/media/Meddelelser2003.doc
>>
>> Det forklarer rimelig godt reglerne.
>>
>
> Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
> kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet.
Det er ikke helt sikkert, det kommer an på hvor lang turen er. Hvis
bussen ikke på noget tidspunkt kommer længere væk end 50 km fra dens
garage, behøver du hverken det hvide eller det blå bevis.
Det var en af grundene til at HUR nedlagde garagen i Kokkedal, for hvis
busserne kørte derfra til Hundige, kom turen op over 50 km, og så skulle
alle chauffører på den rute have de to beviser.
--
Michael Haase
| |
Eliasen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 24-05-06 22:46 |
|
"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
news:d5142$4474aaeb$3e3d8433$25810@news.arrownet.dk...
>
> Det er ikke helt sikkert, det kommer an på hvor lang turen er. Hvis
> bussen ikke på noget tidspunkt kommer længere væk end 50 km fra dens
> garage, behøver du hverken det hvide eller det blå bevis.
> Det var en af grundene til at HUR nedlagde garagen i Kokkedal, for
> hvis busserne kørte derfra til Hundige, kom turen op over 50 km, og så
> skulle alle chauffører på den rute have de to beviser.
>
Ja, fair nok. Jeg havde den pågældende tur fra i dag i baghovedet. Det
var 120 km. Til andre formål vil de 50 km være relevante.
--
Eliasen
| |
Michael Haase (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Haase |
Dato : 25-05-06 00:03 |
|
Eliasen skrev dette den 24-05-2006 23:46:
>
> "Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
> news:d5142$4474aaeb$3e3d8433$25810@news.arrownet.dk...
>>
>> Det er ikke helt sikkert, det kommer an på hvor lang turen er. Hvis
>> bussen ikke på noget tidspunkt kommer længere væk end 50 km fra dens
>> garage, behøver du hverken det hvide eller det blå bevis.
>> Det var en af grundene til at HUR nedlagde garagen i Kokkedal, for
>> hvis busserne kørte derfra til Hundige, kom turen op over 50 km, og så
>> skulle alle chauffører på den rute have de to beviser.
>>
>
> Ja, fair nok. Jeg havde den pågældende tur fra i dag i baghovedet. Det
> var 120 km. Til andre formål vil de 50 km være relevante.
>
Bare husk det er 50 i radius fra bussens tilhørssted, dvs hvis den
bliver lejet i Grindsted vil man kunne komme fra Esberg til Herning,
Vejle *OG* Skjern da alle byerne ligger indenfor en afstand af 50 km fra
Grindsted.
--
Michael Haase
| |
Eliasen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 25-05-06 09:22 |
|
"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
news:d1f93$4474e5a8$3e3d8433$21601@news.arrownet.dk...
>
> Bare husk det er 50 i radius fra bussens tilhørssted, dvs hvis den
> bliver lejet i Grindsted vil man kunne komme fra Esberg til Herning,
> Vejle *OG* Skjern da alle byerne ligger indenfor en afstand af 50 km
> fra Grindsted.
>
Faktisk en okay lille finte. Alt efter destinationen må man så se om man
kan finde en busudlejer, der har bopæl så man kan komme 100 km væk.
Tak for hjælpen.
--
Eliasen
| |
Ivar Madsen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 25-05-06 10:02 |
|
Eliasen wrote:
> Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
> kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet. Det var jo -
> bogstaveligt talt - lidt en streg i regningen, men til gengæld fuldt
> forståeligt, set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt.
Og så aldrig i udlandet, med en udlejningsbus.
De har ikke, og kan ikke få en udlandstilladelse.
| |
Eliasen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 25-05-06 11:36 |
|
"Ivar Madsen" <spam.cc.news@milli.dk> wrote in message
news:2014760.L49vU8bfVk@milli.dk...
>
>> Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
>> kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet. Det var jo -
>> bogstaveligt talt - lidt en streg i regningen, men til gengæld fuldt
>> forståeligt, set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt.
>
> Og så aldrig i udlandet, med en udlejningsbus.
> De har ikke, og kan ikke få en udlandstilladelse.
>
Nej, det ville også være lidt overkill. Det er faktisk ret og rimeligt,
at der skal professionelle chauffører til sådanne opgaver.Det er såmænd
heller ikke for at tage brødet ud af munden på buschaufførerne
herhjemme, men der må trods alt være en god slat penge at spare (læs:
pengene kan bruges til andre formål i børnehaven) for en institution,
når der ikke skal betales en chaufførløn en hel dag. Denne holdning skal
nok afføde nogle kommentarer om arbejderbevægelsens berettigelse og om
"der kan også ske uheld med ikke-professionelle chauffører på korte
ture" osv., men "then be it".
--
Eliasen
| |
Anders Majland (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-05-06 09:02 |
|
> Nej, det ville også være lidt overkill. Det er faktisk ret og rimeligt, at
> der skal professionelle chauffører til sådanne opgaver.Det er såmænd
> heller ikke for at tage brødet ud af munden på buschaufførerne herhjemme,
> men der må trods alt være en god slat penge at spare (læs: pengene kan
> bruges til andre formål i børnehaven) for en institution, når der ikke
> skal betales en chaufførløn en hel dag. Denne holdning skal nok afføde
> nogle kommentarer om arbejderbevægelsens berettigelse og om "der kan også
> ske uheld med ikke-professionelle chauffører på korte ture" osv., men
> "then be it".
Men hvad med de nye regler for fastspænding af børn - gælder det kun i
personbiler eller skal en børnehave på tur have børnesæder med til alle
børnene ?
(Vores børnehave bruger ofte den ordinære rutebil når de skal nogen steder -
og der tager børnene ikke deres autostole med)
/A
| |
Eliasen (27-05-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 27-05-06 14:06 |
|
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4478490d$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Nej, det ville også være lidt overkill. Det er faktisk ret og
>> rimeligt, at der skal professionelle chauffører til sådanne
>> opgaver.Det er såmænd heller ikke for at tage brødet ud af munden på
>> buschaufførerne herhjemme, men der må trods alt være en god slat
>> penge at spare (læs: pengene kan bruges til andre formål i
>> børnehaven) for en institution, når der ikke skal betales en
>> chaufførløn en hel dag. Denne holdning skal nok afføde nogle
>> kommentarer om arbejderbevægelsens berettigelse og om "der kan også
>> ske uheld med ikke-professionelle chauffører på korte ture" osv., men
>> "then be it".
>
> Men hvad med de nye regler for fastspænding af børn - gælder det kun
> i personbiler eller skal en børnehave på tur have børnesæder med til
> alle børnene ?
>
> (Vores børnehave bruger ofte den ordinære rutebil når de skal nogen
> steder - og der tager børnene ikke deres autostole med)
>
De udlejningsbusser jeg har stiftet bekendtskab med, har seler ved alle
sæder. Hvad der gør sig gældende ved offentlige transportmidler, er jeg
ikke klar.
--
Eliasen
| |
|
|