Køre med børnehavebørn i lejet b
Fra : Eliasen

Dato : 24-05-06 17:34

Mit barn har været på udflugt med børnehaven i dag. I en lejet bus med
chauffør fra busselskabet blev børnene fragtet fra A-->B-->A inden for
rigets grænser.

Med B-C-D stemplet på mit kørekort, var det så min tanke, om børnehaven
må leje bussen og jeg efterfølgende må sætte mig bag rattet. Jeg må
naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men kommer jeg i klammeri
med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?

--
Eliasen

Fra : Bondemand

Dato : 24-05-06 17:56

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> naturligvis ikke tage betaling for min gestus, men kommer jeg i klammeri
> med reglerne for erhvervschauffører eller hyr?

Prøv at læse et godt stykke node i dette dokument:
www.friskoler.dk/uploads/media/Meddelelser2003.doc

Det forklarer rimelig godt reglerne.

Mvh. Jan

Fra : Eliasen

Dato : 24-05-06 18:17

"Bondemand" <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> wrote in message

> Prøv at læse et godt stykke node i dette dokument:
> www.friskoler.dk/uploads/media/Meddelelser2003.doc
>
> Det forklarer rimelig godt reglerne.

Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet. Det var jo -
bogstaveligt talt - lidt en streg i regningen, men til gengæld fuldt
forståeligt, set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt.

--
Eliasen

Fra : Michael Haase

Dato : 24-05-06 19:52

Eliasen skrev dette den 24-05-2006 19:16:

> Noget tyder på, at jeg skal have erhvervet mig hvidt og blåt
> kvalifikationsbevis, før "planen" kan føres ud i livet.

Det er ikke helt sikkert, det kommer an på hvor lang turen er. Hvis
bussen ikke på noget tidspunkt kommer længere væk end 50 km fra dens
garage, behøver du hverken det hvide eller det blå bevis.
Det var en af grundene til at HUR nedlagde garagen i Kokkedal, for hvis
busserne kørte derfra til Hundige, kom turen op over 50 km, og så skulle
alle chauffører på den rute have de to beviser.

--
Michael Haase

Fra : Eliasen

Dato : 24-05-06 22:46

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message

> [...]
> hvis busserne kørte derfra til Hundige, kom turen op over 50 km, og så
> skulle alle chauffører på den rute have de to beviser.

Ja, fair nok. Jeg havde den pågældende tur fra i dag i baghovedet. Det
var 120 km. Til andre formål vil de 50 km være relevante.

--
Eliasen

Fra : Michael Haase

Dato : 25-05-06 00:03

Eliasen skrev dette den 24-05-2006 23:46:

> "Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message

> Ja, fair nok. Jeg havde den pågældende tur fra i dag i baghovedet. Det
> var 120 km. Til andre formål vil de 50 km være relevante.

Bare husk det er 50 i radius fra bussens tilhørssted, dvs hvis den
bliver lejet i Grindsted vil man kunne komme fra Esberg til Herning,
Vejle *OG* Skjern da alle byerne ligger indenfor en afstand af 50 km fra
Grindsted.

--
Michael Haase

Fra : Eliasen

Dato : 25-05-06 09:22

> [...]
> bliver lejet i Grindsted vil man kunne komme fra Esberg til Herning,
> Vejle *OG* Skjern da alle byerne ligger indenfor en afstand af 50 km

Faktisk en okay lille finte. Alt efter destinationen må man så se om man
kan finde en busudlejer, der har bopæl så man kan komme 100 km væk.

Tak for hjælpen.

--
Eliasen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-05-06 10:02

Eliasen wrote:

> [...]
> bogstaveligt talt - lidt en streg i regningen, men til gengæld fuldt
> forståeligt, set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt.

Og så aldrig i udlandet, med en udlejningsbus.
De har ikke, og kan ikke få en udlandstilladelse.

Fra : Eliasen

Dato : 25-05-06 11:36

"Ivar Madsen" <spam.cc.news@milli.dk> wrote in message

> Og så aldrig i udlandet, med en udlejningsbus.
> De har ikke, og kan ikke få en udlandstilladelse.

Nej, det ville også være lidt overkill. Det er faktisk ret og rimeligt,
at der skal professionelle chauffører til sådanne opgaver.Det er såmænd
heller ikke for at tage brødet ud af munden på buschaufførerne
herhjemme, men der må trods alt være en god slat penge at spare (læs:
pengene kan bruges til andre formål i børnehaven) for en institution,
når der ikke skal betales en chaufførløn en hel dag. Denne holdning skal
nok afføde nogle kommentarer om arbejderbevægelsens berettigelse og om
"der kan også ske uheld med ikke-professionelle chauffører på korte
ture" osv., men "then be it".

--
Eliasen

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-06 09:02

> [...]
> nogle kommentarer om arbejderbevægelsens berettigelse og om "der kan også
> ske uheld med ikke-professionelle chauffører på korte ture" osv., men

Men hvad med de nye regler for fastspænding af børn - gælder det kun i
personbiler eller skal en børnehave på tur have børnesæder med til alle
børnene ?

(Vores børnehave bruger ofte den ordinære rutebil når de skal nogen steder -
og der tager børnene ikke deres autostole med)

/A

Fra : Eliasen

Dato : 27-05-06 14:06

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4478490d$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> (Vores børnehave bruger ofte den ordinære rutebil når de skal nogen
> steder - og der tager børnene ikke deres autostole med)

De udlejningsbusser jeg har stiftet bekendtskab med, har seler ved alle
sæder. Hvad der gør sig gældende ved offentlige transportmidler, er jeg
ikke klar.

--
Eliasen