Sælge brugt bil u/ garanti ?
Fra : Anonymous Remailer (~

Dato : 23-05-06 21:40

Er det nu helt umuligt at sælge sin brugte bil uden at give 2 års fuld
garanti, hvilket jo er fuldkommen horibelt, da en brugt bil altid er fyldt
med fejl og skal repareres løbende.
Kan jeg som privatperson sælge med "købt som beset og prøvet ud over
kantstenen" ?

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-05-06 23:06

On Tue, 23 May 2006 22:40:08 +0200, "Anonymous Remailer (austria)"
<mixmaster@remailer.privacy.at> wrote:

> [...]
>med fejl og skal repareres løbende.
>Kan jeg som privatperson sælge med "købt som beset og prøvet ud over

Ved handel mellem private er der vel ingen garanti forpligtigelse.

SÅ vidt jeg har forstået er det da kun hvis du er erhvervsmæssig
forhandler af biler du ikke kan frasige dig reklamationsretten.

Dog så det på kontant iaften ud til at hele brugtvognsbranchen
kollektivt skider højt og flot på lige netop den lov.

Desuden skal ikke engang forhandlerne jo give "2 års fuld garanti" som
du skriver. De skal give 2 års reklamationsret hvor det første halve
år formoder man at opståede fejl har været der på købstidspunktet og
de sidste 1½ år skal du bevise at de var der ved køb.

Henrik

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-05-06 23:11

On Tue, 23 May 2006 22:40:08 +0200, Anonymous Remailer (austria) wrote:

> Er det nu helt umuligt at sælge sin brugte bil uden at give 2 års fuld
> garanti,

Nej, overhovedet ikke. Reklamationsretten kommer du dog ikke udenom.

> hvilket jo er fuldkommen horibelt, da en brugt bil altid er fyldt
> med fejl og skal repareres løbende.

Det tager reklamtionsretten hensyn til. Fejl der er forventlige for en bil
af det mærke, alder og stand kan der ikke reklameres over.

> Kan jeg som privatperson sælge med "købt som beset og prøvet ud over
> kantstenen" ?

Ja, men det hjælper dig ikke. Det der vil hjælpe dig, er at deklarere
bilen ordentligt. Skriv i salgspapirene at motoren er nedslidt, bremserne
kun fungerer hvis kraften er med en, karrosseriet mest af alt kan
sammenliges med et dørslag osv. På den måde bliver det svært for
køber at reklamere efterfølgende. Forvent dog at salgsprisen bliver
derefter.
Alternativt kan du få fx FDM til at gå bilen igennem og henvise til
rapporten fra det besøg i salgskontrakten.

Fra : M Sørensen

Dato : 24-05-06 08:21

Frank E. N. Stein skrev:

> Nej, overhovedet ikke. Reklamationsretten kommer du dog ikke udenom.

Det kan man nu som privatperson hvis det ellers står i kontrakten.

> [...]
> sammenliges med et dørslag osv. På den måde bliver det svært for
> køber at reklamere efterfølgende. Forvent dog at salgsprisen bliver

Jo, det kan nu hjælpe, omend formuleringen nok skal være lidt
anderledes. Hvis der henvises til kendte fejl og at bilen ellers er
beset og prøvekørt en given dato vil det uden tvivl stille sælger
stærkere.

FDM har en kontrakt liggende til handel mellem private, den kan vist
hentes gratis.

Men prøv at google, emnet kommer jævnligt op både her og i
dk.fritid.bil

mvh

Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-05-06 17:38

On Wed, 24 May 2006 00:20:59 -0700, M Sørensen wrote:

> Det kan man nu som privatperson hvis det ellers står i kontrakten.

Fra FDM: "Du kan næppe indgå en gyldig aftale, der fuldstændig afskærer
køber fra at kunne reklamere, men du bør begrænse dine forpligtelser
mest mulig."