Defekt vaskemaskine, udlejers..
Fra : JBB

Dato : 22-05-06 18:54

Hej der..

Efter en længere historie er min kone og jeg blevet opsat med 3 måneders
varsel af vores udlejer. Nu er det desværre sådan, at vaskemaskinen som er
udlejers er gået i stykker.
Vi har skrevet til udlejer og til udlejers advokat i håb om udbedring eller
udskiftning, der sker dog ikke noget. Vi skal bo her i 2,5 måned endnu og
har svært ved at klare os uden vaskemaskine, er der noget som helst at
stille op, når nu udlejer vælger at ignorere os??

MVH

Jesper BB.

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-05-06 19:00

JBB skrev:
> [...]
> har svært ved at klare os uden vaskemaskine, er der noget som helst at
> stille op, når nu udlejer vælger at ignorere os??

Hvordan kan i blive sagt op med 3 måneders varsel?
Jeg formoder ikke at i bor i et enkeltværelse med adgang til fælles
køkken som i deler med andre?

Fra : HJS

Dato : 22-05-06 19:25

"JBB" <oraklet@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Efter en længere historie er min kone og jeg blevet opsat med 3 måneders varsel af
> vores udlejer.

Er det en lovlig opsigelse. Har i ikke betalt husleje eller lignende?

> Vi skal bo her i 2,5 måned endnu og har svært ved at klare os uden vaskemaskine, er
> der noget som helst at stille op, når nu udlejer vælger at ignorere os??

Hvis udlejeren er af den type der blæser på lejeloven, hvilket der er noget der kunne
tyde på, så kan det sikkeret blive overordentlig svært at få ham til at makke ret.
Jeg vil råde jer til at kontakte en advokat, evt. retshjælpen i den by hvor i bor, og
starte med at få undersøgt om jeres opsigelse er lovlig, og så tage det derfra.

Hans

Fra : JBB

Dato : 22-05-06 20:03

Her er den lange udgave, så kan I selv bedømme..

Konen bliver tilbudt flexjob, krav fra arbejdsgiver/udlejer er, at vi skal
bebo den bolig der er ved arbejdspladsen (dyreinternat) således at vi kan
forestå aftenluftning, modtagelse af hittedyr fra Falck osv. Dette
accepterer vi, vel vidende at ansættelse og bolig er knyttet sammen, opsiges
den ene opsiges den anden samtidig med.

Huslejen er sat til 3500 alt incl.
Samme beløb som arbejdsgiver/udlejers egen datter/svigersøn gav (boede der
før os)

Efter 8 måneder meddeler arbejdsgiver/udlejer at der vil blive opsat seperat
elmåler.
Vi modtager en tilføjelse til lejekontrakten der rigtig nok tilkendegiver at
huslejen nu er 3500 alt incl. excl. el. Men der er ikke et ord om samtidig
nedsættelse af huslejen.
Vi henvender os til LLO som fører sagen videre med det resultat at vi vinder
sagen. I kendelsen står der, at der er tale om en skjult huslejestigning og
at dette ikke er tilladt.

Arbejdsgiver/udlejer meddeler os nu, at der skal være boliginspektion, for
at se om der er noget hun har vedligeholdelsespligten over, og som kræver
vedligeholdelse.
Der ankommer en advokat på den varslede dato, vi gennemgår lejemålet og jeg
pointerer de fejl og mangler der er udlejers pligt til vedligehold. De fejl
og mangler er ikke blevet tilset siden. Der findes ingen mangler der kan
påtales over for os.

Kort tid efter modtager vi en skrivelse fra arbejdsgiver/udlejers advokat,
de accepterer at der er tale om skjult huslejestigning og nedsætter huslejen
med 400 pr. måned. De meddeler samtidig at der vil blive opsat seperat
varmemåler. I den forbindelse vil de fremover opkræve 1100 aconto til varme.
Dog vil de ligeledes sænke huslejen med 1100 kr. pr. måned for at udligne
den vej.
I samme brev står der så, at huslejen vil blive reguleret pr. 1/8 og
stigningen er sat til 1500 kr. Så er vi lige vidt, nu er det så bare 3500
excl. el og varme.

Min kone kan ikke længere klare presset fra arbejdsgiver/udlejer og
sygemelder sig, arbejdsgiver/udlejer henvender sig på kommunen med påstand
om, at min kone ikke er syg. Kommunen kan ikke gøre andet end at bede hende
om at kontakte min kone, da det er hendes medarbejder. Dette sker ikke.
Fjerde hverdag efter sin sygemelding tager min kone til lægen, han vælger at
langtidssygemelde hende i 8 uger i første omgang, lægeerklæring afleveres
til arbejdsgiver/udlejer. Dette sker onsdag, fredag modtager vi anbefalet
brev fra advokaten, konen er opsagt pga rationalisering og samtidig opsiges
lejemålet, begge dele med 3 måneders varsel.

Så er den historie ikke meget længere, ikke andet end at jeg har meddelt
LLO, at de ikke behøver at arbejde mere i den sag, vi flytter glædeligt..
Faktisk kan vi dårligt nok vente..

MVH

Jesper BB.

Fra : A_N_Other

Dato : 22-05-06 21:02

On 2006-05-22 21:02:41 +0200, "JBB" <oraklet@mail.dk> said:

> [...]
> meddelt LLO, at de ikke behøver at arbejde mere i den sag, vi flytter
> glædeligt.. Faktisk kan vi dårligt nok vente..

Surt show! Mht hvidevaren kan sagen godt blive lidt speget - tror jeg.
Jeg bor selv til leje hos min Pensionskasse. I lejligheden forefindes
hvidevarer - MEN jeg er ansvarlig for reparation af disse (incl.
betaling af rep.). Så selv om de ejes af udlejer kan lejer holdes
ansvarlig...

vh Anders

Fra : Politico

Dato : 22-05-06 23:00

"JBB" <oraklet@mail.dk> wrote in message
> [...]
opsiges
> lejemålet, begge dele med 3 måneders varsel.

Lyder som om din kone muligvis kan få erstatning for uberettiget fyring. Hun
bør kontakte sin fagforening hvis hun er medlem af en sådan, og ellers en
advokat.

/ Politico