Reklame på Mobiltelen(SMS) er det lovligt?~
Fra : Ingelsen

Dato : 22-05-06 14:36

Hej jeg har lige modtaget en SMS Reklame for en bank der tilbyder billige
lån på min mobiltelefon.

Det er sendt fra et firma der hedder www.smstilbud.nu

Ikke noget jeg på noget tidspunkt har givet tilladelse til.

Er det lovligt??

Mener, hvis det er det kan man jo blive bombarderet af reklamer...

Hilsen Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-05-06 14:38

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> writes:

> [...]
>
> Det er sendt fra et firma der hedder www.smstilbud.nu
>
> Ikke noget jeg på noget tidspunkt har givet tilladelse til.

Nej, SMS'er skal følge reglerne i Markedsføringslovens §6a stk. 1. Du
kan klage til Forbrugerombudsmanden. Se

http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/klagevejledning/

sidste afsnit.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 14:42

Ingelsen skrev:

> [...]

> Det er sendt fra et firma der hedder www.smstilbud.nu

> Ikke noget jeg på noget tidspunkt har givet tilladelse til.

Nej. Udgangspunktet er her (markedsføringsloven):

§ 6.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
   brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller
   telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og
   andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre
   den pågældende forudgående har anmodet om det.

Der er en undtagelse, men den er ikke relevant da den kun
omfatter mailadresser (og i øvrigt har nogle stærke krav).

Her kan du klage over spam:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/klagevejledning/

> Mener, hvis det er det kan man jo blive bombarderet af reklamer...

Netop - og det er der nogle der godt kunne tænke sig.

--
Bertel

Fra : xx

Dato : 22-05-06 15:06

> Her kan du klage over spam:
>
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/klagevejledning/

Men hvordan dokumentere man så overfor ombudsmanden at man har fået spam
hvis bank firmaet nægter at det er sket i deres samtykke.

man skal vel ikke sende telefonen til ombudsmanden?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 15:13

xx skrev:

> Men hvordan dokumentere man så overfor ombudsmanden at man har
> fået spam hvis bank firmaet nægter at det er sket i deres
> samtykke.

Læs vejledningen som jeg henviste til.

Hvis banken påstår at det ikke er deres personale, og hvis
nummeret ikke tilhører banken eller én af deres ansatte, så får
de et problem med at forklare hvorfor en ukendt gerningsmand har
reklameret for dem. Det vil han jo kun gøre hvis han har en
økonomisk interesse i det = en aftale med banken.

Men i øvrigt er det ombudsmanden der tager sig af det.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 22-05-06 15:25

xx wrote:

> Men hvordan dokumentere man så overfor ombudsmanden at man har fået spam
> hvis bank firmaet nægter at det er sket i deres samtykke.

Det er smstilbud.nu, du skal brokke dig over efter min mening. Banken
(og andre kunder hols smstilbud.nu) forventer sikkert, at reklamerne kun
sendes til folk, som har sagt ja til at modtage sådanne reklamer.

> man skal vel ikke sende telefonen til ombudsmanden?

Hehe ...

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-06 22:44

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> [...]
> reklameret for dem. Det vil han jo kun gøre hvis han har en
> økonomisk interesse i det = en aftale med banken.

Eller også vil han gøre det for at bringe banken (som slog hans
virksomhed ihjel da de opsagde kassekrediten) i fedtefadet.

> Men i øvrigt er det ombudsmanden der tager sig af det.

Forbrugerombudsmanden. ("Ombudsmanden" uden yderligere kvalifikation
henviser normalt til Folketingets Ombudsmand, om er noget andet).

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Gunnar007

Dato : 22-05-06 18:20

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er sendt fra et firma der hedder www.smstilbud.nu
>
> Ikke noget jeg på noget tidspunkt har givet tilladelse til.

Er du sikker på at du ikke på et eller andet tidspunkt har givet dit tlf nr
til en konkurrence på nettet, hvor der med meget små bogstaver har stået
noget a'la dette " jeg giver med min deltagelse i denne konkurrence
tilladelse til at vore samarbjedspartnere må sende reklamer via sms"

Skide godt træk, for så har du selv accepteret at de sender til dig.

Jeg er overbevist om at de fleste firmaer er OBS på ikke at sende spam ud,
uden du har givet tilladelse til det.

Hilsen G

Fra : Rea721

Dato : 22-05-06 18:47

I news:4471f29e$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk
skrev Gunnar007 følgende tekst:

> Jeg er overbevist om at de fleste firmaer er OBS på ikke at sende
> spam ud, uden du har givet tilladelse til det.

§1, Spammerer lyver.
§2, Spammerer der taler sandt findes ikke.
§3, Hvis spammeren påstår han taler sandt, træder §1 i kraft.

End of story.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Leif Neland

Dato : 22-05-06 20:14

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> §1, Spammerer lyver.
> §2, Spammerer der taler sandt findes ikke.
> §3, Hvis spammeren påstår han taler sandt, træder §1 i kraft.

Ikke nødvendigvis.

Der findes skam spammere, der har lokket dig til at give tilladelse til at
blive spammet.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 22-05-06 20:13

> [...]
>
> Skide godt træk, for så har du selv accepteret at de sender til dig.
>
> Jeg er overbevist om at de fleste firmaer er OBS på ikke at sende spam ud,

Hvis du har sendt en kupon ind for at reservere muligheden for at købe en
sjælden 1-krone fra nittenhundredehvidkål, eller hvad det nu var, har du
samtidig givet tilladelse til at firmaet må kontakte dig pr telefon for at
prakke dig andet på.

Det er sikkert noget i den stil.

Leif

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-06 20:16

Leif Neland wrote:

> [...]
> samtidig givet tilladelse til at firmaet må kontakte dig pr telefon for at

Blev det ikke diskuteret i sin tid? Og en af resultaterne var at man kun
kunne rette henvendelse angående lignende varer?

Ja, min hukommelse svigter mig, men jeg mener der var noget i den
retning. Måske andre kan bedre end mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 20:41

Jonas Kofod skrev:

> Blev det ikke diskuteret i sin tid? Og en af resultaterne var at man kun
> kunne rette henvendelse angående lignende varer?

En person kan jo give tilladelse til hvem som helst om at de mpå
reklamere for hvad som helst. Men det er et spørgsmål om ikke
fremgangsmåden vil blive betragtet som bondefangeri hvis det ikke
fremgår tydeligt hvad man siger ja til - specielt hvis ja er
valgt på forhånd.

> Ja, min hukommelse svigter mig, men jeg mener der var noget i den
> retning. Måske andre kan bedre end mig.

Du tænker på markedsføringslovens § 6a stk. 2. (mailreklame til
tidligere kunder om tilsvarende varer)

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-06 20:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> valgt på forhånd.

> Du tænker på markedsføringslovens § 6a stk. 2. (mailreklame til

Jeps, det var den.