Fortrydelsesret på køb af møbler?????
Fra : dkgryf

Dato : 20-05-06 13:45

En bekendt som er bosiddende i Flensborg har i Danmark købt nogle møbler som
skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
Der foreligger ingen underskrevet kontrakt, men en ordreseddel fra sælgers
side.
Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har forsøgt at
finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring fortrydelse vedr.
e-handel.

Mvh
MFJ

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-05-06 13:54

dkgryf wrote:

> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har
> forsøgt at finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring
> fortrydelse vedr. e-handel.

Er møblerne købt i en internetbutik?

--
Jesper Lund

Fra : dkgryf

Dato : 20-05-06 13:53

Nej de er købt direkte i butik.

MFJ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-05-06 14:02

Den 20-05-06 14.52 skrev dkgryf følgende:
> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret, medmindre butikken frivilligt tilbyder det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Holst

Dato : 20-05-06 14:02

dkgryf wrote:

> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret, hvis butikken ikke yder det som en
ekstra service, hvilket de åbenbart ikke gør i dette tilfælde.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-05-06 14:12

"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> MFJ
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret. En handel er en handel.

Butikken kan give pengene tilbage eller et tilgodebevis, hvis de har lyst,
men de er ikke forpligtede.

Leif

Fra : Simpzon

Dato : 20-05-06 14:05

Der er ingen fortrydelsesret, når det er købt i enfysisk butik, med mindre
butikken selv vælger det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-06 14:17

dkgryf skrev:

> skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.

Det har ikke noget med en ny lov at gøre. Sådan har det været
siden vikingetiden og sikkert længere tilbage.

Den tyske købelov er i alt væsentligt magen til den danske, så
det burde ikke komme som nogen overraskelse for din bekendt.

--
Bertel

Fra : dkgryf

Dato : 20-05-06 14:30

Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem og
mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være magen til den
danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig om, at moralen hernede
åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!
Køber kontakter forretningen flere dage før møblet skal afleveres og
orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga. akutte og uforudsigelige
indtrufne økonomiske problemer, så hvad vil forretningen for ud af at
aflevere møblet??

MFJ

Fra : Holst

Dato : 20-05-06 14:42

dkgryf wrote:

> [...]
> åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
> ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!

Det har såmænd ikke noget at gøre med moral. I Danmark er det som oftest
også muligt at fortryde et køb og aflevere varen tilbage igen.

> [...]
> orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga. akutte og uforudsigelige
> indtrufne økonomiske problemer, så hvad vil forretningen for ud af at

Sine penge. Rykker, rykker, inkasso. I dette tilfælde givetvis
besværliggjort af, at køber bor i Tyskland.

Men ja, jeg kan heller ikke rigtig forstå forretningen.

Nu uddyber du ikke voldsomt præcist hvad det er for møbler. Er der nogen
form for specialtilpasning eller lignende, så kan jeg egentlig godt
forstå, at sælger gerne vil gennemføre den aftalte handel.

Fra : dkgryf

Dato : 20-05-06 15:11

Der er tale om et standard spisebord hvor de kun havde et tilsvarende
stående i deres udstillingsvindue.
MFJ

Fra : Holst

Dato : 20-05-06 15:21

dkgryf wrote:

> Der er tale om et standard spisebord hvor de kun havde et tilsvarende
> stående i deres udstillingsvindue.

Ja, så synes man jo nok, at de burde være så large og droppe handlen.

Men det har de nu engang ikke pligt til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-06 14:43

dkgryf skrev:

> Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem

Det er ligegyldigt.

> [...]
> magen til den danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig
> om, at moralen hernede åbenbart er væsentlig anderledes på det

Det tror jeg ikke. Der er masser af butikker i Danmark der
tilbyder en uge eller fjorten dages returret.

> for her er der ingen problemer med at tilbagelevere fysisk
> købte genstande!!

Såh?

> [...]
> akutte og uforudsigelige indtrufne økonomiske problemer, så
> hvad vil forretningen for ud af at aflevere møblet?

1. De holder deres del af aftalen.
2. De får penge for møblerne.

2. bliver kun umuligt hvis køber slet ingen værdier har, men det
regner jeg for usandsynligt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-06 13:56

dkgryf skrev:

> [...]
> åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
> ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!

Jeg har nu forhørt mig i den tyske juragruppe. De tyske regler er
præcis som de danske, og de tyske firmaer forholder sig præcis
som de danske hvad fortrydelse angår. Han der svarede, ville ikke
forvente at der i en købsaftale om noget så dyrt som møbler ville
være en fortrydelsesret.

--
Bertel

Fra : HansDepper

Dato : 20-05-06 18:16

Hej,

Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.

mvh

hsnsi

Fra : Holst

Dato : 20-05-06 18:27

HansDepper wrote:

> Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
> aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.

Der er givetvis indgået en mundtlig aftale, og den er lige så bindende
som en skriftlig.

Fra : Gamle

Dato : 20-05-06 18:30

"HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
> aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.

Hvordan har forhandleren fået adressen, hvor møblerne skulle leveres?
Og når han har adressen, har han et rimeligt godt bevis på, at der
foreligger en aftale om køb.
Om igen.

Mvh.
Torben

Fra : HansDepper

Dato : 21-05-06 05:36

En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
specifikation af den vare kunden køber, antal osv. Det er møbelhandlerens
problem, hvis der ikke er nogen underskrift på ordren. Det kunne jo også
være, at sælgeren har givet kunden en ordrebekræftelse med og sagt til ham,
at han skal sende den tilbage med underskrift, hvis han vil have det.
Hvordan vil sælger bevise, at kunden har bestilt, hvis der er tale om en
mundlig aftale???? Kunden kan bare nægte modtagelse af varen og hvad vil
sælger så gøre????

mvh
Hansiati

Fra : HJS

Dato : 21-05-06 07:41

> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en

Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et spisebord?
Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet under på nogen
aftale.
Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på afbetaling.

Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør annullere den order
pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man får ikke tilfredes kunder ved at
gennemtvinge et salg som kunden ikke ønsker.
Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent og ikke vil
give slip på sine 5 %.
Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.

Hans

Fra : TDN

Dato : 21-05-06 09:21

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke vil give slip på sine 5 %.
> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.

De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger ringer
til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som derefter
leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav omsætningshastighed, dvs. der
ikke sælges mange af dem er det surt for forhandleren at skulle tage det
retur og have det til at stå på lager i månedsvis.
Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med under
armen.

Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.

Mvh
Thomas

Fra : dkgryf

Dato : 21-05-06 11:16

Det skal tilføjes, at der er tale om en møbelhandler af en vis størrelse og
med flere afdelingen samtidig med, at de er tilsluttet gruppen: Smag&Behag,
så mon ikke, at problemet med, om de får det solgt eller ej, er til at
overskue....

MFJ

Fra : HansDepper

Dato : 21-05-06 17:04

Hej,

Er det den kæde der hedder Jels Møbler. De har vist også en afdeling i Jels,
Gråsten, Rødekro osv.?

Fra : dkgryf

Dato : 21-05-06 23:50

Nej det er ikke Jels Møbler - dem kender jeg udmærket..
MFJ

Fra : HansDepper

Dato : 22-05-06 06:00

Hej,

Der er vist ikke andre i syddanmark, der har en smag og behag forretning end
jels? Jeg har nu kun haft gode oplevelser i de forretninger jeg har handlet,
men du må jo have oplevet noget andet. Hvor er det henne?

Mvh
Hansiati

Fra : HJS

Dato : 21-05-06 11:41

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur

Jeg synes bare at flere og flere forretninger gemmer deres manglende lagerkapacitet
bag begrebet "skaffevarer"
Forleden dag skulle jeg købe gulvklinker og henvendte mig egnens absolut største
forhandler.
Udbuddet i udstillingen var enorm. Når jeg spurgte på en pæn klinke fik jeg svaret at
det var "skaffevarer" og at der var mindst 14 dages leveringstid. Da jeg spurgte hvad
jeg kunne få her og nu, viste det sig at kun kunne nogle ganske få standard klinker
som de havde reklameret med i deres tilbudsavis i månedesvis.

Jeg er pissetræt af denne handelsform. Hvis jeg bestilte en "skaffevarer" tog de den
naturligvis ikke retur. Det kunne jo være at jeg når jeg fik klinkerne og fik den
lagt løst op i rummet ikke kunne lide dem og ikke ville have dem på.
Så står jeg med en stabel værdiløse "skaffevarer" som ikke kan byttes til noget jeg
bryder om.

Det er korrekt at udbuddet er størrer end i gamle dage. Men hvis det sker på
ovennævnte bekostning, så foretrækker jeg et mindre udbud som forretningen har som
lagervarer og fjerner den fra udstillingen når at den udgået fra lager.

Flere og flere forretninger går over til at have minimums lager, og satser på at
kunderne gider vente 14 dage på at få den udstillede vare. Jeg synes at tiden er inde
til at forretningerne lærer at denne handelseform måske er besparende, men også har
en vis risiko hvis kunderne ikke vil have "skaffevaren".
Derfor burde der være en eller anden form for fortrydelsesret, f.eks. 24 timer, hvis
varen leveres ubeskadiget tilbage i originale emballage. Men det er vist noget
politikerne skal tage sig i af da det ikke har meget med jura at gøre.

Skal denne tråd køre videre bør det være i dk. forbrug, som jeg krydsposter til, da
juraen i den vist er udtømt.

Hans

Fra : TDN

Dato : 21-05-06 12:03

> [...]
>
> Skal denne tråd køre videre bør det være i dk. forbrug, som jeg
> krydsposter til, da juraen i den vist er udtømt.

Det hænger vel sammen med prisen.... Hvis de skal have det hele på lager
koster det i binding i varelager og prisen bliver det højere, medens de
foretningerne der opererer med et minimumslager af de allermest solgte
varer, kan minimere prisen da der ingen lagerbinding er.

Danskerne har en tendens til ikke at ville betale noget for varen, se bare
kvaliten af vores fødevarer, den udspringer af at vi hellere vi have 5
kyllinger for 100 kr. Derfor indstiller producenterne sig på at sælge
billigt da det er her efterspørgslen er.

Husk på at uanset du synes det er for dårligt at sælgeren ikke vil tage dine
klinker retur er der ikke nogen lovhjemmel der tvinger sælger til det.
Desuden findes der så mange forskellige klinker mht. til farve, mønster,
størrelse osv. og hvorstor tror du sandsynligheden er for at der kommer en
anden kunde og vil købe dine returnerede klinker i lige netop dit mønster,
størrelse farve og ikke mindst antal ? hvad kan kan sælger bruge en rest på
et par kvm. til, han kan sælge dem som rest med tab...

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 21-05-06 12:05

"HJS" skrev

> Jeg synes bare at flere og flere forretninger gemmer deres manglende
> lagerkapacitet bag begrebet "skaffevarer"
Ja, så slipper kunderne for at betale for forretningens lageromkostninger.

> så foretrækker jeg et mindre udbud som forretningen har som lagervarer.
Jamen det havde forretningen da også, hvorfor købte du så ikke bare de
fliser der var på lager.

> varen leveres ubeskadiget tilbage i originale emballage.
Det lyder rimeligt, naturligvis behøver det ikke kun være forretningen der
bærer risikoen, men 10-15% vil en forbruger der har svært ved at beslutte
sig vel også gerne betale.

mvh
Alex Christensen

Fra : HJS

Dato : 21-05-06 13:32

> Det lyder rimeligt, naturligvis behøver det ikke kun være forretningen der bærer
> risikoen, men 10-15% vil en forbruger der har svært ved at beslutte sig vel også
> gerne betale.

Det vil jeg faktisk gerne. Men jeg er bange for at det bliver misbrugt. Forstået på
den måde hvis jeg leverer en defekt vare retur, så får jeg også en bon på 10-15% på
det. Det vil give meget arbejede for forbrugerstyrelsen.

Hans

Fra : alexbo

Dato : 21-05-06 13:46

"HJS" skrev

> Det vil jeg faktisk gerne. Men jeg er bange for at det bliver misbrugt.

Ja misbrug vil selvfølgelig kunne give problemer, en ren returret kunne
misbruges til at hive en håndfuld varer hjem og i ro og mag vælge hvad man
vil have og sende resten retur.
Det er nu ikke mit indtryk at de forretninger der giver returret, er stærkt
plaget af dette.
Langt de fleste, både forbrugere og forretninger prøver at opføre sig
ordentligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : dkgryf

Dato : 21-05-06 16:29

Da den ene af forretningens afdelinger ligger tæt på grænsen til Tyskland og
de er ret afhængige af handelen med de tyske og danske kunder som er
bosiddende hernede, vil forretningen tjene mest ved at annullere handelen da
det vil give dem et bedre renomme hernede end hvis de fastholder handelen da
det jo vil rygtedes meget hurtigt....
MFJ

Fra : Holst

Dato : 21-05-06 16:57

dkgryf wrote:

> [...]
> det vil give dem et bedre renomme hernede end hvis de fastholder handelen da

Tjah, det er din mening. De er åbenbart af en anden mening.

Og tro endelig ikke, at de er så dumme, at de ikke kan indse, at der nok
sidder en sur kunde i den anden ende, når de ikke vil hæve købet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-05-06 19:53

Holst wrote:

> Tjah, det er din mening. De er åbenbart af en anden mening.
>
> Og tro endelig ikke, at de er så dumme, at de ikke kan indse, at der nok
> sidder en sur kunde i den anden ende, når de ikke vil hæve købet.

Og tro heller ikke at andre holder op med at handle der, blot fordi en
kunde er sur på dem over at være kommet i betalingsproblemer...

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : dkgryf

Dato : 21-05-06 23:54

Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte og
hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......

MFJ

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-05-06 16:41

> Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
> pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte
> og hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......

Det er ingen trussel - folks hukommelse er meget kort.

Bare se annoncehajerne (annoncefup-firmaerne), der stadig lever i bedste
velgående trods flere års mediekampagne imod dem...

Hvad skulle vedkommende iøvrigt gøre? Udsende en mail til alle 1500 ansatte,
hvor der stod: "da jeg ikke er i stand til at betale mine regninger, har jeg
uberettiget forsøgt at annullere en handel. Desværre insisterede sælger på,
at jeg overholdt den aftale, jeg *selv* har indgået... så nu vil jeg gerne
advare jer mod at handle der...."

Er det sådan, du vil foreslå ham at håndtere sagen?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : dkgryf

Dato : 22-05-06 17:09

Jeg forslår ingenting, men mund-til-mund metoden var jo også en mulighed....

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-05-06 09:50

> Jeg forslår ingenting, men mund-til-mund metoden var jo også en
> mulighed....

Og hvad skulle vedkommende så gøre med mund-til-mund metoden??

Fortælle alle at "da jeg ikke er i stand til at betale mine regninger, har
[...]

Er det så sådan, du synes, han skal håndtere sagen? Eller mener du, at han
skal fortælle løgnehistorier om forhandleren? Jeg forstår ikke helt, hvor du
vil hen....?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-05-06 23:53

dkgryf wrote:
> [...]
> pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte og
> hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......

Drøm bare videre.