Spørgsmål om vedligeholdelse.
Fra : Qbic [6400]

Dato : 19-05-06 15:08

Hejsa

Som jeg før har omtalt er vi flyttet i lejet hus.

Huslejenævnet har derved været på besøg i går ( torsdag den 18 maj )
hvor de har besigtiget lejemålet og er kommet frem til at den mangler
vedligeholdelse.

Huslejen har de nedsat fra 5.500 kr. til 2.000 kr.
Udlejer skal udskifte vinduer og døre som er i meget dårlig stand.

Vi har så herved fået endnu et brev fra udlejers advokat som skriver
følgende.

*** Brev fra advokat den 18 maj 2006

For så vidt angår den varslede huslejenævnssag, kan jeg oplyse at udlejer
ikke er enig i,
at lejemålet er mangelfuld som anført af dem.

Hvis der imidlertidig lægges til grund, at der er sådanne alvorlige mangler
som anført af dem,
vil det være nødvendigt at foretage en gennemgribende renovering af
ejendommen. Denne
renovering vil endvidere kræve at i fraflytter lejemålet.

På denne baggrund kan de forvente, at der ud over nævnte ophævelse vil ske
en opsigelse
af lejemålet inden månedens udgang. Jeg hører gerne, om det vil være muligt
at finde en fælles
løsning på de opståede problemer.

Øhh hvad nu ?

Man kan jo ikke kalde det for et pludseligt opstået problem, vi har allerede
ved indflytningen
fået lovning på udbedringer af de skalder som mest trængte til det.

Hvorledes skal vi forholde os til brevet som i øvrigt er skrevet på forhånd
samme dag som
besigtigelsen fandt sted.

mvh
Niels Pedersen

Fra : JBB

Dato : 19-05-06 15:55

"Qbic [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> en opsigelse
> af lejemålet inden månedens udgang. Jeg hører gerne, om det vil være

Hmmm... Hvis jeg ikke viste bedre ville jeg gætte på, at du også boede til
leje hos Husdyrens Vel, Fyn. For det lyder lidt som samme situation som
vores, vi har efter tovtrækkeri valgt at fraflytte, kan simpelthen ikke
klare det at bo til leje hos en person/forening der af ukendte årsager nærer
en sådan modvilje mod os.

Men du har vel fat i LLO, de er nok de bedste til at råde i den sag. Det kan
tage lidt tid før de svarer, men efter min erfaring ved de, hvad de snakker
om.

MVH

Jesper BB

Fra : Qbic [6400]

Dato : 19-05-06 16:36

Hejsa JBB

Vi har jo haft Kommunens lejenævn og LLO ude og se
det vi bor i, og kendelsen er at huslejen nedsættes til 2000 kr. månedligt
og alle tiltag skal ordnes, så spørgsmålet lyder derved på

brevet fra ejers advokat.

/ Niels

Fra : HJS

Dato : 19-05-06 16:51

"Qbic [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh hvad nu ?

Start med at skrive tilbage til advokat at i sagtens kan finde en fælles løsning,
afhængig af hvor den erstatningslejlighed som lejeren skal stille til rådighed
ligger, og under forudsætning af at erstatningslejligheden ikke er dyrere en den
oprindelige aftalte leje.

Nævn også lige at du synes at han overtræder god advokatskik ved ikke at oplyse dig
om dine mulighed for at få stillet en erstatningslejlighed til rådighed under
renoveringen.

Så ligger bolden på hans banehalvdel.

Mvh.
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-05-06 17:52

Den 19-05-06 17.50 skrev HJS følgende:

> Nævn også lige at du synes at han overtræder god advokatskik ved ikke at oplyse dig
> om dine mulighed for at få stillet en erstatningslejlighed til rådighed under
> renoveringen.

Og bring gerne hans svar her. Men det er måske bedst at lade LLO stå for
kontakten.

HJS, er det ikke værre end ovenstående? Han skriver jo decideret, at
lejemålet vil blive opsagt. Jeg har svært ved at betragte brevet som
andet end ren afpresning: Acceptér forholdene eller bliv smidt ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : HJS

Dato : 19-05-06 18:20

> HJS, er det ikke værre end ovenstående? Han skriver jo decideret, at lejemålet vil
> blive opsagt.

Du har ret. Advokaten ved udmærket at en opsigelse ikke kan ske på det grundlag. Hvis
boligen er så ringe, kan den kun opsiges hvis den kondemeres, og i så tilfælde skal
der stilles erstatningslejlighed til rådighed iflg lejeloven §85a.

Ved renovering kan der ikke stilles krav midlertid fraflytning. Tvært imod skal
renoveringen ske til mindst mulig ulempe for lejeren.

Om det er trussel... Tja... det kan den vel godt opfattes som. Er brevet fra
advokaten forfatte som skrevet af spørgeren er der tale om tilsidesættelse af god
advokatskik, og spørgeren burde overveje om det ikke var en sag for advokatnævnet.
Alt for mange "baggårds advokater" slipper alt for nemt fra strø om sig med disse
mærkværdige, slet skjulte trusler som ikke har hold juraen. Men går den så går den.

Hans

Fra : Qbic [6400]

Dato : 19-05-06 17:55

[...]

Hejsa HJS
Det er selvfølgelig sendt videre til LLO som kører vores sag.

mvh
Niels Pedersen

Fra : Qbic [6400]

Dato : 19-05-06 18:38

Hejsa til alle der har lagt svar ind.

Jeg takker mange gange for de svar som er fremkommet, jeg vil selvfølgelig
ikke selv gøre Advokaten opmærksom på jeres svar, men har sendt dem
videre til LLO som i øvrigt allerede har ejeren i søgelyset fra andre
lejemål.

/ Niels Pedersen

! Skal scanne dokumenterne ind og lægge med på min hjemmeside
i den kommende uge.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-05-06 20:05

Qbic [6400] wrote:

> [...]
> Udlejer skal udskifte vinduer og døre som er i meget dårlig stand.
>
> Vi har så herved fået endnu et brev fra udlejers advokat som

[klip]

> [...]
> ophævelse vil ske en opsigelse
> af lejemålet inden månedens udgang. Jeg hører gerne, om det vil

Står der ikke i brevet hvad parterne skal gøre, hvis de er uenige i
Huslejenævnets afgørelse? Så vidt jeg husker har man en frist på et par
uger til at anlægge sag ved boligretten (jeg regner ikke med at der er
en Huslejeankenævn i din kommune, ellers er det en mellemstation). Hvis
man ikke gør det, har Huslejenævnets afgørelse samme status som en dom,
så vidt jeg husker. Jurister må korrigere mig hvis jeg tager fejl...

Jeg ville nok undlade at svare på advokatens brev indtil videre. Det er
langt mere interessant hvordan udlejer reagerer på Huslejenævnets
afgørelse.

En anden ting: blev huslejen nedsat med tilbagevirkende kraft?

--
Jesper Lund

Fra : Qbic [6400]

Dato : 19-05-06 20:49

Hejsa Jesper

Vi har en sådan instans her i Sønderborg, det er lige netop huslejenævnet
som har været på besøg i går og deres dom har nedskrevet huslejen fra 5.500
kr.
til 2.000 kr. med tilbagevirkende kraft fra den 1 marts 2006 hvor lejemålet
startede.

Vi har endnu ikke fået det på skrift fra huslejenævnet men har telefonisk
fået de vigtigste
oplysninger omkring det de er kommet frem til, og det er.

1. Huset er i usædvanelig forfald.
2. Alle vinduer, døre, tagkonstruktion og diverse gulve og fliser kræver
vedligeholdelse og udskiftning.

3. Der tages i betragtning at udlejer ikke har overholdt det i stk. 1 og
stk. 2 og det er derfor lavet en nedsættelse af lejen

Vi har ikke afhentet de sendte anbefalede breve, men er klar over at den alm
post er fremkommet og accepterer
derved dem som modtaget, vi vil ej heller besvare eller kommentere brevene
over for Ejer eller Advokat
ud over de selvfølgelig kan følge med her i juragruppens nyhedsforum.

Vi har selvfølgelig vores dokumentation i orden og har taget lidt over 100
billeder til dokumentation når eller hvis
der evt kommer en sag i boligretten.

Vi er i øvrigt meget glade for den respons som vores indlæg giver og alle
forslag gives videre til
vores advokat som allerede har nogle sager på selv samme udlejer.

mvh
Niels Pedersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-05-06 21:14

Qbic [6400] wrote:

> Vi har en sådan instans her i Sønderborg, det er lige netop
> huslejenævnet som har været på besøg i går og deres dom har
> nedskrevet huslejen fra 5.500 kr.

Der er Huslejenævn i alle kommuner (siden 2001), og hvis en af parterne
ikke er tilfredse med afgørelsen, skal den pågældende anlægge sag ved
Boligretten. I Københavns Kommune er der dog en melleminstans inden
Boligretten, nemlig Huslejeankenævnet (men du bor jo ikke i
København). Se her
http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/emner/178.html&val=huslejenævn

Det "spændende" er nu om udlejer anlægger sag mod jer ved Boligretten i
din kommune. Det skal i givet fald ske inden for 4 uger fra
Huslejenævnets afgørelse.

Brevet fra advokaten virker nærmest som et primitivt forsøg på at få dig
til at frafalde klagen. Det er totalt til grin, og jeg mener absolut
ikke at der er grund til at svare på brevet. Din advokat kan
selvfølgelig mene noget andet.

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 20-05-06 12:21

On Fri, 19 May 2006 22:13:51 +0200, "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>Boligretten. I Københavns Kommune er der dog en melleminstans inden
>Boligretten, nemlig Huslejeankenævnet (men du bor jo ikke i

Der kan sagtens være konmuner der ikke har et huslejenævn specielt de små, nu
her før kommunalreformen.

>§ 35. I alle kommuner nedsættes et eller flere huslejenævn til afgørelse af tvister efter denne lov og efter lov om leje. Flere kommuner kan i fællesskab etablere fælleskommunale huslejenævn.
>
>Stk. 2. I kommuner, hvori der er nedsat mere end et nævn, påhviler det nævnene ved indbyrdes samarbejde at tilrettelægge deres behandling af sagerne efter ensartede retningslinjer.

Så at være så bombastisk at skrive der er huslejenævn i ALLE kommuner er nok
lidt flot. Har du eller familieadvokaten undersøgt om jeres påstand er sand?

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-05-06 12:44

Jubii wrote:

> [...]
>>
> Så at være så bombastisk at skrive der er huslejenævn i ALLE
> kommuner er nok lidt flot. Har du eller familieadvokaten

Nu citerer du selv den paragraf fra Boligreguleringsloven, som siger at
*alle* kommuner skal have et huslejenævn, og denne ændring blev
gennemført med virkning fra 2001. Jeg må tilstå, at jeg ikke har checket
om alle kommuner rent faktisk har oprettet et huslejenævn, eventuelt i
fællesskab med andre (fælleskommunale nævn), men jeg har altså ikke
fantasi til at forestille mig, at en kommune ikke overholder loven. Jeg
kan selvfølgelig ikke afvise at jeg tager fejl, men skulle man bo i en
sådan kommune, må der være basis for en klage til Indenrigsministeriet.

--
Jesper Lund