Hjælp vedr. Opsigelse af lejekontrakt
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 10:51

Hej Gruppe

Jeg har en veninde som sidder i en slem pine. Hun er gået fra sin kæreste og
ønsker af fraflytte deres fælles lejlighed. De er ikke gift kun kærester og
han er ikke interesseret i at lade min veninde slippe ud af deres forhold.
Min veninde har så kontaktet deres udlejer og bedt om at blive slette fra
lejekontrakten. Dette er dog i følge udler ikke muligt med mindre hendes
kæreste skriver under. Udlejeren fra TLK siger at kæresten skal skrive under
ellers kan min veninde hænge på halvdelen af huslejen i op til 10 år.

Er dette rigtigt? Kan min veninde ikke komme ud af det lejemål selvom
kæresten ikke vil skrive under? Kan man virkelig tvinge folk til at betale
fordi den anden part ikke vil give slip?

Nu er der en masse andet blandet ind i det her. Bla. er der meget chikane
fra min venindes tidligere kærestes side. Han forfølger hende og roder rundt
med hendes bank og en masse forskellige ting.

Hvad siger lovgivningen om dette og hvor kan min veninde henvende sig ??

//Heidi

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-05-06 11:36

"Alemat" <tuttifrutti> skrev i en meddelelse
> [...]
> og ønsker af fraflytte deres fælles lejlighed. De er ikke gift kun
> kærester og han er ikke interesseret i at lade min veninde slippe ud af

Det ser man desværre ofte.... det er ikke altid, at begge parter er enige om
at forholdet er slut.

> [...]
> kæreste skriver under. Udlejeren fra TLK siger at kæresten skal skrive
> under ellers kan min veninde hænge på halvdelen af huslejen i op til 10

Det er selvfølgelig noget vrøvl... men godt forsøgt af udlejer.

Da hun står på lejekontrakten, og de iøvrigt ikke er gift, opsiger hun
simpelthen bare lejemålet efter lejelovens §81. Det står så udlejer frit
for at indgå en ny lejeaftale med kæresten alene - og ellers må de jo bare
begge to flytte om tre måneder (eller før hvis udlejer får lejemålet
genudlejet inden da)

> Nu er der en masse andet blandet ind i det her. Bla. er der meget chikane
> fra min venindes tidligere kærestes side. Han forfølger hende og roder
> rundt med hendes bank og en masse forskellige ting.

Det er som sådan uvedkommende for lejesagen - men hvis din veninde har været
dum nok til at give ham password til sin netbank mv, var det nok en ide at
komme ned i banken og få det ændret OMGÅENDE.

Hvis han virkelig forfølger hende, er der under visse omstændigheder
mulighed for at få udstedt et polititilhold - sådan et udstedes dog ikke
bare sådan lige, så der skal være mere om snakken end at han bare løber
tudende efter hende, når han ser hende

> Hvad siger lovgivningen om dette og hvor kan min veninde henvende sig ??

Jeg vil anbefale at starte hos den gratis retshjælp i jeres egen by.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 12:38

Min veninde har lige ringet til TLK og sagt at hun vil slettes med de vil
ikke gøre nogetfør de får kærestens underskrift. De siger at dem som har
vejledt min veninde ikke har læst hele lejeloven og sikkert er førsteårs
jura studerende. (Sikke en gimpe)
På mandag tage rmin veninde ind til gratis retshjælp her i byen hvor vi bor.
Jeg håber de kan hjælpe hende.

Det er simpelthen et gedemarked hun er kommer i. Nu er de 10 år hun kan
hæfte i blevet til 5-10 eller 15 år.
Damen fra TLK var slet ikke til at hugge eller stikke i.

Jeg håber min veninde kan slippe ud af denne pine og at det kan ske snarest.

//Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 13:02

> [...]
> Damen fra TLK var slet ikke til at hugge eller stikke i.
>
> Jeg håber min veninde kan slippe ud af denne pine og at det kan ske

TLK er desværre et af de udlejningsfirmaer som kender alle smuthuller i
lejeloven.
Og er der ikke et smuthul de kan udnytte i en given sag, så opfinder de bare
et..

Havde en bekendt der flyttede fra en lejlighed under TLK, udlejer gav først
op da de var nået så langt at næste skridt var en retssag..
Og min bekendte havde hele tiden haft retten på sin side, jvf LLO

Louise

Fra : Henning

Dato : 19-05-06 13:06

On Fri, 19 May 2006 13:37:32 +0200, "Alemat" <tuttifrutti> wrote:

> [...]
>ikke gøre nogetfør de får kærestens underskrift. De siger at dem som har
>vejledt min veninde ikke har læst hele lejeloven og sikkert er førsteårs

Så bed TLK oplyse hvilken paragraf i lejeloven det fremgår hun IKKE
kan slettes? Lovene er skruet sådan sammen at der står hvad men IKKE
kan og IKKE må, ikke omvendt. Hvis det ikke er beskrevet, er det
tilladt.

Fra : Jubii

Dato : 20-05-06 11:54

On Fri, 19 May 2006 14:06:15 +0200, Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>kan slettes? Lovene er skruet sådan sammen at der står hvad men IKKE
>kan og IKKE må, ikke omvendt. Hvis det ikke er beskrevet, er det

Hmm, det vil sige at det IKKE er tilladt udlejer at tage max 6 måneders leje i
indskud?
Det er heller ikke tilladt udlejer at ophæve et lejemål hvis lejer ikke betaler
til tiden og efter opkrævning?
o.s.v. o.s.v.

Der står temmelig meget i lejeloven hvor lejer og udlejer tillades ting.

Hvad jeg ikke kan finde i lejeloven er tilladelse/forbud til at skrive 2 eller
flere ind i en lejekontrakt for at binde hver især til den, så der bliver
konflikt hvis 1 af dem vil ud af lejemålet/kontrakten.

Der må kunne findes domme på at de indskrevne i en kontrakt kan komme ud af
lejeforholdet eller ej.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-05-06 13:32

> [...]
> Damen fra TLK var slet ikke til at hugge eller stikke i.
>
> Jeg håber min veninde kan slippe ud af denne pine og at det kan ske

Send et anbefalet brev, hvori du opsiger lejekontrakten inden med det
aftalte (lovlige) varsel. Fraflyt lejligheden til tiden, og stop
huslejeindbetalingerne, når det er aktuelt.

Så skulle du være på den sikre side.

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-05-06 13:57

> Send et anbefalet brev, hvori du opsiger lejekontrakten inden med det
> aftalte (lovlige) varsel. Fraflyt lejligheden til tiden, og stop
> huslejeindbetalingerne, når det er aktuelt.

Det er nemlig lige nøjatig sådan, det skal gøres.

Der er ikke nogen bestemmelse i lejeloven, som tillader den ene part bare at
blive slettet fra kontrakten uden videre. Eneste vej er en opsigelse af
lejemålet - men det har hun til gengæld også ret til at gøre. At det så også
rammer den tidligere kæreste, er bare ærgeligt... det må han selv løse ved
at henvende sig til TLK og indgå en ny lejeaftale, hvor han så er enelejer.

Situationen må sidestilles med ophør af et sameje - i dette tilfælde er det
så bare et "sam-leje", der ophører (ja den kan godt misforstås - men "det
andet" er jo nok allerede ophørt). I de almindelige grundsætninger omkring
sameje antages det, at såfremt samejekontrakten ikke siger andet, kan enhver
deltager i samejet frit begære dette opløst den dag, det ikke længere er
interessant at deltage. Herefter skal samejet så afvikles enten ved at de
resterende deltagere overtager samejegenstanden (og simpelthen køber
deltageren ud), eller at genstanden realiseres.

I dette tilfælde er det et lejeforhold, der skal termineres. Lejeforholdet
skal derfor blot opsiges med normalt opsigelsesvarsel... derfor er det bare
med at se at få det anbefalede brev sendt, så opsigelsen kan blive
registreret og hun ikke hænger på huslejen længere end højest nødvendigt.

Hvis hun har noget at sige til sin tidligere kæreste (det lyder ikke sådan),
kan hun jo orientere ham om opsigelsen... så har han en chance for at skynde
sig ned på selskabets kontor og høre, om han må overtage lejligheden alene.
Synes hun bare, han er en nar, kan hun bare opsige lejemålet og iøvrigt
meddele TLK, at hun *er* flyttet... så skal TLK nok viderebringe beskeden
til kæresten.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-05-06 14:16

> [...]
> lejligheden alene. Synes hun bare, han er en nar, kan hun bare opsige
> lejemålet og iøvrigt meddele TLK, at hun *er* flyttet... så skal TLK nok

Det sdiste er jo nok så væsentligt for at kommen indsigelser i forlængelse
af §81, stk. 2 (fra TLK) i forkøbet.
Jeg ved godt, at der i lejeloven tales om ægtefæller, men det lyder som om
TLK vil bruge enhver argumentation for at imødegå opsigelsen (en underlig
ting i det hele taget, - det er ikke meget, de kan få ud af at optræde på
den måde. De får spredt hæftelsen på kontrakten, men det er da også det
hele, så vidt jeg kan se).

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-05-06 14:25

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved godt, at der i lejeloven tales om ægtefæller, men det lyder som om
> TLK vil bruge enhver argumentation for at imødegå opsigelsen

Jeg er enig i dit synspunkt - man kunne sagtens forestille sig, at de
forsøger, men i så fald bør TLK's jurister nok efterfølgende selv overveje
at tage jurauddannelsen om igen.

Der er ingen tvivl om, at ægtefæller (=folk, der har indgået ægteskab) og
papirløst samlevende IKKE er sidestillet i Lejeloven. Se blandt andet §77 og
§77a som et eksempel på, hvordan lovgiver helt bevidst har skelnet mellem
ægtefæller og papirløst samlevende.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-05-06 14:37

> [...]
>
> Jeg er enig i dit synspunkt - man kunne sagtens forestille sig, at de
> forsøger, men i så fald bør TLK's jurister nok efterfølgende selv overveje

Ind til videre er der vel ikke så meget der tyder på, at de overhovedet har
jurister...

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-05-06 14:07

> [...]
> ikke gøre nogetfør de får kærestens underskrift. De siger at dem som har
> vejledt min veninde ikke har læst hele lejeloven og sikkert er førsteårs

Seems like war has just been declared.... men andre virksomheder (i
annoncehajsbranchen) har før kaldt mig værre ting, så jeg overlever nok

Kan vi ikke lokke dig til at spørge TLK, hvilken paragraf i lejeloven, der
forbyder hende at opsige lejemålet med det sædvanlige varsel...?

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-06 11:16

Nu er det jo ikke mig der sidder i denne kattepine. Dog har jeg bed min
veninde at få den paragraf som forbyder hende at komme ud af den lejeaftale
der er indgået.
Jeg skal nok fortælle hvad der sker i denne sag. På mandag tager min veninde
ind til gratis retshjælp og kontakter LLO. Så må vi se hvad der så sker.

Fra : Jubii

Dato : 20-05-06 12:01

On Sat, 20 May 2006 12:16:25 +0200, "Alemat" <tuttifrutti> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>ind til gratis retshjælp og kontakter LLO. Så må vi se hvad der så sker.

Læg mærke til at gratis retshjælp og LLO er 2 forskellige ting. Medlemsskab af
LLO er ikke gratis.

Og hverken retshjælpen eller LLO tager sager hvor der køres parallel sag.

Fra : Jubii

Dato : 19-05-06 12:15

On Fri, 19 May 2006 11:50:49 +0200, "Alemat" <tuttifrutti> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>ellers kan min veninde hænge på halvdelen af huslejen i op til 10 år.

Spørgsmålet er vel om hvor meget hun er bundet til kontrakten og til betaling af
leje. Betaling af leje er jo det eneste der kan binde hende til lejemålet i form
af en pengeydelse. Er hun ikke bundet økonomisk kan hun blot flytte og lade den
anden part om at betale lejen.
Hun kan iøvrigt blot flytte og undlade at betale sin del, hvilket evt. vil
indebære at lejemålet ophæves i henhold til §93 litra a. i lejeloven (privat
udlejer) Formentlig skal hun meddele udlejer at hun er flyttet og hvortil.
Så er der andre ting som hendes del af indskudet.