larm på arbejdspladsen
Fra : Helle

Dato : 18-05-06 19:18

Er der nogen regler for hvor meget larm der må være på en arbejdsplads (hvor
mange DB )

Det drejer sig om en fabrik hvor der er ved at blive opstillet meget larmene
maskiner.

Jeg har prøvet at søge via mit forbund 3f uden held.

Nogen der ved hvor jeg evt kan læse om det?

mvh
Helle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 20:30

Helle skrev:

> Er der nogen regler for hvor meget larm der må være på en arbejdsplads (hvor
> mange DB )

Fabrikstilsynet har nogle grænser. Det er kun i skoler, børnehave
og vuggestuer de ikke gælder.

Jeg har prøvet at finde fabrikstilsynet, men det kunne jeg ikke.
Hedder det noget andet i dag?

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-05-06 20:44

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Fabrikstilsynet har nogle grænser. Det er kun i skoler, børnehave og
> vuggestuer de ikke gælder.

> Jeg har prøvet at finde fabrikstilsynet, men det kunne jeg ikke.
> Hedder det noget andet i dag?

Arbejdstilsynet, og reglerne gælder også når det er råbende børn.

--
// Wegge
Weblog: http://blog.wegge.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 21:46

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Arbejdstilsynet, og reglerne gælder også når det er råbende børn.

I teorien måske.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-05-06 22:01

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> I teorien måske.

Hvis der slet ikke bliver gjort noget, er det den pågældende
sikkerhedsorganisation der sover i timen. Nu er det nok de færreste
i den faggruppe der bliver udsat for 85 dB i snit på en arbejdsdag,
men der skal stadig ske tiltag til nedbringelse af støjen, hvis det
kan lade sig gøre.

--
// Wegge
Weblog: http://blog.wegge.dk

Fra : Aksel

Dato : 18-05-06 22:29

> [...]
> og vuggestuer de ikke gælder.
>
> Jeg har prøvet at finde fabrikstilsynet, men det kunne jeg ikke.

Det er ca. 25 år siden der var noget der hed Fabrikstilsynet, siden har det
heddet Arbejdstilsynet, forkortet til AT.

Det var ikke nødvendigt at søge, http://www.at.dk/, hvis du skriver støj i
søgefeltet på denne side får du 657 hits, denne vejledning svarer på dit
spørgsmål http://www.at.dk/sw4514.asp

Hilsen Aksel

Fra : CopyCat

Dato : 18-05-06 20:13

> Nogen der ved hvor jeg evt kan læse om det?

Måske hos Arbejdstilsynet ?

www.at.dk

~~Frank .,

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-05-06 20:34

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> writes:

> Er der nogen regler for hvor meget larm der må være på en
> arbejdsplads (hvor mange DB )

Det er lidt uldent. Arbejdstilsynet sætter en grænse ved en
gennemsnitlig støjbelastning på 85 dB(A) over en otte timers
arbejdsdag. Derudover skal unødig støjbelastning (også under de 85 dB)
undgås.

Arbejdstilæsynet har iøvrigt 687 dokumenter der handler om støj, men
bekendtgørelsen er nok det væsentligste:
<http://www.at.dk/sw19871.asp>

> Det drejer sig om en fabrik hvor der er ved at blive opstillet meget
> larmene maskiner.

I så fald skal din sikkerhedsrepræsentant og arbejdssikkerhedslederen
udfærdige en ny APV, der tager de ændrede forhold i betragtnign.

> Jeg har prøvet at søge via mit forbund 3f uden held.
>
> Nogen der ved hvor jeg evt kan læse om det?

Arbejdstilsynet er nok altid et godt sted at starte. Og hvis der er
mere end ti ansatte på virksomheden, skal der også være en
sikkerhedsorganisation. Der burde du i princippet også kunne finde
yderligere information.

--
// Wegge
Weblog: http://blog.wegge.dk