Hvornår skal der blinkes i en rundkørsel?
Fra : JL

Dato : 18-05-06 02:11

Jeg og en kammerat er uenige om hvornår der skal blinkes i en rundkørsel.

Hvornår skal der iflg. færdselsloven blinkes i en rundkørsel?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-05-06 06:31

JL wrote:

> Jeg og en kammerat er uenige om hvornår der skal blinkes i en rundkørsel.

Det er hensigtmæssigt at blinke når man køre ind, man blinker til højere,
hvis man vil ud første gang, og ellers til venstre.

> Hvornår skal der iflg. færdselsloven blinkes i en rundkørsel?

Når man køre ud af rundkørslen, og ellers ikke.

Fra : Bekan

Dato : 18-05-06 08:58

Ivar Madsen wrote:

> Det er hensigtmæssigt at blinke når man køre ind, man blinker til
> højere, hvis man vil ud første gang, og ellers til venstre.

> Når man køre ud af rundkørslen, og ellers ikke.

Når man kører ind i krydset, skal man ikke blinke som om var det et
almindeligt kryds?

Dvs skal man
til højre = blinke TH
Lige ud = ikke blinke
Til venstre = blinke TV

Og selvfølgelig ellers blinke ud på de rigtige steder.

Lærte det i forb med mit B/E kørekort. Er det korrekt?

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 18-05-06 09:06

Bekan wrote:

> [...]
> Til venstre = blinke TV
>
> Og selvfølgelig ellers blinke ud på de rigtige steder.
>
> Lærte det i forb med mit B/E kørekort. Er det korrekt?

Det er rigtigt lækkert når folk gør det.

Men, færdselsloven kræver det ikke.

Problemerne med at gøre det du siger, opstår i rundkørsler med mere end een
vognbane....

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Value your freedom, or you will lose it, teaches history. "Don't bother us
with politics," respond those who don't want to learn.

- Free software proponent, Richard M. Stallman

Fra : Peter Kirk

Dato : 18-05-06 09:23

"Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Til venstre = blinke TV
>
> Og selvfølgelig ellers blinke ud på de rigtige steder.
>
> Lærte det i forb med mit B/E kørekort. Er det korrekt?

Jeg ved ikke om det er korrekt ifølge loven. Men hvad med rundkørsler der
har flere end 4 veje? Skal man vurdere vinklen for at finde ud af om man
skal blinke til venstre til højre eller slet ikke?

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-06 09:55

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Ja netop det.. Man blinker når man skal dreje og i forbindelse med
vognbaneskift. Mere kompliceret er det ikke..

Martin

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-05-06 08:28

"Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> Lige ud = ikke blinke
> Til venstre = blinke TV
>
> Og selvfølgelig ellers blinke ud på de rigtige steder.

Og husk: Max. tre omgange, ellers er det pjat!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : M Sørensen

Dato : 18-05-06 10:22

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Det er rigtigt lækkert når folk gør det.

Helt enig. På dk.fritid.bil har der været _lande_tråde om emnet.

Nogle skribenter hævdede at en rundkørsel va at opfatte som en
ensrettet vej der tilfældigvis drejede, og at det derfor var
misvisende at blinke før man kørte ind.

Er rundkørsler ovehovedet nævnt i Færdselsloven?

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 11:59

JL skrev:

> Jeg og en kammerat er uenige om hvornår der skal blinkes i en rundkørsel.

> Hvornår skal der iflg. færdselsloven blinkes i en rundkørsel?

Jeg blinker ikke når jeg kører ind medmindre jeg skal fra ad den
første vej. Min regel er at jeg blinker når jeg skal dreje ud ad
den næste vej. Sådan lærte jeg det for en menneskealder siden.
Jeg ser ingen andre bilister der blinker anderledes end jeg.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 18-05-06 12:19

> Jeg ser ingen andre bilister der blinker anderledes end jeg.

Det er der ellers en del, der gør og jeg synes faktisk det er meget rart,
selv om det ikke er lovpligtigt.

Fra : Holst

Dato : 18-05-06 12:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> den næste vej. Sådan lærte jeg det for en menneskealder siden.
> Jeg ser ingen andre bilister der blinker anderledes end jeg.

Jeg blinker også kun til højre, når jeg kører ind i en rundkørsel, hvis
jeg skal du af den første frakørsel.

Når jeg skal ud af en senere frakørsel, begynder jeg at blinke, når jeg
er ud for den forrige frakørsel.

Det var det, jeg lærte for mange år siden.

Vi fik dog også at vide, at man godt måtte blinke til venstre, når man
kører ind i og rundt i en rundkørsel for at signalere, at man ikke skal
ud af den næste frakørsel, men fortsætter.

Jeg har 8-9 rundkørsler på vej til arbejde, og jeg oplever nærmest
dagligt andre bilister, som blinker til venstre, når de kører ind i en
rundkørsel.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-05-06 12:54

> [...]
BLH> den næste vej. Sådan lærte jeg det for en menneskealder siden.
BLH> Jeg ser ingen andre bilister der blinker anderledes end jeg.

I en god stor rundkørsel kan det være en hjælp også at blinke til
venstre, hvis man skal fra med 3. vej eller senere. SÃ¥ er det nemmere
for folk inde i rundkørslen at sørge for, at der er plads til at komme
helt til ind til venstre -- og hvis man er inde i rundkørslen og skal
fra snart, så kan man komme udenom til højre.

I små rundkørsler gør det ikke så stor en forskel.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 14:08

Benny Amorsen skrev:

> [...]
> helt til ind til venstre -- og hvis man er inde i rundkørslen og skal
> fra snart, så kan man komme udenom til højre.

Jeg 'tør' slet ikke køre ind i den venstre bane selv om jeg skal
helt rundt. Jeg kan ikke lure hvordan jeg i tide skal komme ud i
den yderste igen hvis der ligger en stribe biler der ikke skal
dreje endnu.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-05-06 19:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> helt rundt. Jeg kan ikke lure hvordan jeg i tide skal komme ud i
> den yderste igen hvis der ligger en stribe biler der ikke skal

Så skal du holde dig fra rundkørslen Roskildevej / Hveenboulevard, i
taastrup.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 20-05-06 08:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> helt rundt. Jeg kan ikke lure hvordan jeg i tide skal komme ud i
> den yderste igen hvis der ligger en stribe biler der ikke skal

Der ligger jo kun en stribe biler, hvis alle fjolser gør som dig.
En vejledende køreprøve, kan sikkert rette op på dine tillagte uvaner.

--
Ejvind

Fra : Gamle

Dato : 18-05-06 22:50

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt til ind til venstre -- og hvis man er inde i rundkørslen og skal
> fra snart, så kan man komme udenom til højre.

Det hjælper ikke ret meget, når de andre ikke kører på samme måde.
Ligeledes er der forbandet mange som holder helt stille inden de kører ind i
rundkørslen selvom der er fri bane.
Hvad skal man gøre ved dem. Op til ny køreprøve? eller hvad, for at få dem
til at lære færdselsloven.
Ligeledes er det dejligt, når man er bag ved en lastbil og gerne vil
overhale, at denne blinker til højre, når man kan overhale og til venstre,
når det er klogest at holde snuden for sig selv. Men hvad pokker skal man
gøre, når folk er bange for at køre i bilen?
Og jeg blinker af ind i rundkørslen, når jeg skal til højre første gang og
ellers ikke før jeg forlader den. I god tid selvfølgelig.

Mvh.
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-06 00:17

Gamle expressed precisely :
> [...]
> rundkørslen selvom der er fri bane.
> Hvad skal man gøre ved dem. Op til ny køreprøve? eller hvad, for at få dem

Måske du selv skal op til køreprøve hvis du mener det er ulovligt at
holde stille når der er hajtænder (hvilket der som oftest er ved
indkørsel til rundkørsler).

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 20-05-06 01:00

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille når der er hajtænder (hvilket der som oftest er ved indkørsel til

Men det er vel ulovligt? Vigelinje (hajtænder) betyder ubetinget vigepligt -
dvs. du skal holde tilbage for færdsel fra begge sider. Hvis der ikke er
nogen færdsel, må man vel ikke bare stoppe op og sinke trafikken ubegrundet.
Uden at have nogen lovtekst på det, kan jeg heller ikke tro det er lovligt
at stoppe ubegrundet op for grønt lys.

Flemming Nielsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-06 01:02

Flemming Nielsen laid this down on his screen :
> [...]
> Uden at have nogen lovtekst på det, kan jeg heller ikke tro det er lovligt at

Tjaa, hvis du når frem til hajtænderne må du gerne stoppe for at
orientere dig. Jeg vil tro noget lign. kan bruges som argument ved
grønt lys selvom det nok bliver svært at vinde den i en evt. retssag om
en bøde.

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 20-05-06 01:25

> [...]
> dig. Jeg vil tro noget lign. kan bruges som argument ved grønt lys selvom
> det nok bliver svært at vinde den i en evt. retssag om en bøde.

Du vil dumpe til en køreprøve i begge tilfælde, men ok, det er jo ikke det
samme som at det er ulovligt.

Flemming Nielsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-06 01:42

Flemming Nielsen explained :

> Du vil dumpe til en køreprøve i begge tilfælde, men ok, det er jo ikke det
> samme som at det er ulovligt.

Måske hvis oversigtsforholdene er gode og der ingen trafik er - ellers
tror jeg ikke man vil dumpe ved hajtænder. Eller, det vil man måske -
men man burde egentlig ikke.

At stoppe for grønt lys er en fair og klar dumpegrund.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 20-05-06 08:49

Henrik Stidsen wrote:
> Flemming Nielsen explained :

> Måske hvis oversigtsforholdene er gode og der ingen trafik er - ellers
> tror jeg ikke man vil dumpe ved hajtænder. Eller, det vil man måske -
> men man burde egentlig ikke.

Jo, for det betragtes som usikker kørsel, så det er klart en fornuftig
dumpegrund. Ligesom du kan også dumpe ved at køre for langsomt.

--
Ejvind

Fra : Michael Haase

Dato : 20-05-06 19:02

Henrik Stidsen skrev dette den 20-05-2006 02:41:

> At stoppe for grønt lys er en fair og klar dumpegrund.

Er det nu det? Man må kun køre over for grønt, hvis man er sikker på at
man kan komme *helt* gennem krydset. Men jeg skal hilse og sige at det
er der mange mennesker der ikke er klar over, eller har glemt.

--
Michael Haase

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 21-05-06 01:16

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det nu det? Man må kun køre over for grønt, hvis man er sikker på at
> man kan komme *helt* gennem krydset. Men jeg skal hilse og sige at det er
> der mange mennesker der ikke er klar over, eller har glemt.

Det er Stidsen der har været lidt for hård med klipningen. Det han svarer
på, er at stoppe *ubegrundet* op for grønt lys, og det er helt klart
dumpegrund.

Flemming Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-06 10:23

Flemming Nielsen skrev:

> Men det er vel ulovligt?

Ikke hvis man er alene på sidevejen, men det vil være ulovligt
hvis man derved sinker andre trafikanter unødigt.

--
Bertel

Fra : Allan F

Dato : 18-05-06 11:38

Hvis du skal af af den første vej, skal du blinke til højre på vej ind i
rundkørslen.

Hvis du skal af af den anden vej, skal du blinke til højre når du passerer
første vej.

Hvis du skal af af den tredje vej, skal du blinke til højre når du passerer
anden vej.

Du skal på intet tidspunkt blinke til venstre.

Fra : Peter T.

Dato : 18-05-06 18:22

Allan F udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> passerer anden vej.
>
> Du skal på intet tidspunkt blinke til venstre.

Præcis.

--
Mvh. Peter T.

5% ved ikke bedre.

Fra : Snuden

Dato : 18-05-06 18:57

On Thu, 18 May 2006 12:38:14 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>anden vej.
>
>Du skal på intet tidspunkt blinke til venstre.

I en stor, lys-reguleret satan af en rundkørsel, som jeg passerer
dagligt på vej til og fra arbejde, er der ligefrem en decideret
venstre-svings bane, både når man kører ind i rundkørslen og inde i
selve rundkørslen (før hver lys-regulering)... Hvad så der?
--
Snuden

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-05-06 19:53

Snuden wrote:

> [...]
> venstre-svings bane, både når man kører ind i rundkørslen og inde i
> selve rundkørslen (før hver lys-regulering)... Hvad så der?

Det er ret beset en lysregulering der svinger - dermed skal man dreje af
som normalt i en sådan.
(Får min kæreste fortalt når hun gang på gang bliver dirigeret igennem
"rundkørslen" i Gladsaxe/Buddinge af sin kørelærer)

Fra : JL

Dato : 18-05-06 20:52

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> venstre-svings bane, både når man kører ind i rundkørslen og inde i
> selve rundkørslen (før hver lys-regulering)... Hvad så der?

Er det ude i Tårnby ved vandtårnet?

Det er ikke en rundkørsel. Bare et meget snørklet kryds. Det var hvad min
kørelærer bankede ind i hovedet på mig.

Fra : Snuden

Dato : 19-05-06 14:56

On Thu, 18 May 2006 21:52:26 +0200, "JL" <invalid@invalid.dk.invalid>
wrote:

>Er det ude i Tårnby ved vandtårnet?
>
>Det er ikke en rundkørsel. Bare et meget snørklet kryds. Det var hvad min
>kørelærer bankede ind i hovedet på mig.

Jeg kender godt den i Tårnby, og det er ikke ligefrem det mest
chauffør-venlige kryds. Men det ikke den jeg tænker på.

Det er i Høje-Tåstrup, hvor Hveen Boulevard krydser Roskildevej. 3
baner hele vejen rundt, hvor den inderste er markeret som
venstresvingsbane, lysregulering før hver afkørselsmulighed.

Og i øvrigt også med særskilte højresvingsbaner. Disse ligger uden for
den egentlige rundkørsel, så rent højresvingende trafik kan glide uden
om selve rundkørslen og lysreguleringen.
--
Snuden

Fra : A_N_Other

Dato : 18-05-06 19:38

On 2006-05-18 12:38:14 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> said:

> [...]
> passerer anden vej.
>
> Du skal på intet tidspunkt blinke til venstre.

Helt rigtigt. At blinke til venstre når man kører ind er direkte
forkert. Alt for mange 'glemmer' desværre at indikere med højreblink
til medtrafikanter når de ønsker at forlade rundkørslen igen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-05-06 18:26

> Jeg og en kammerat er uenige om hvornår der skal blinkes i en rundkørsel.
>
> Hvornår skal der iflg. færdselsloven blinkes i en rundkørsel?

En rundkørsel er en ensrettet vej (meget krum). Det betyder at så snart du
har passet en vej til højre og skal ud af den næste, så blinker du til
højre. Der er intet til hinder for flere ture rundt ad den ensrettede vej.

Mvh Maria