Pligt til at afgive fingeraftryk?
Fra : Jens Hansen

Dato : 17-05-06 18:42

Jeg er blevet kontaktet af politiet der vil have mig til at møde op på
Politistationen for at de kan tage mine fingeraftryk i forbindelse med noget
hærværk på en bil.
Ejer af bilen har meldt politiet at det er mig der har gjort det, han har
altså ikke set mig eller andre da hærværket blev begået, men formoder det er
mig.

Er blevet afhørt af politiet og afviser at kende noget til det.

Har jeg pligt til at møde op på politistationen for at de kan få mine
fingeraftryk?
Hvad sker der hvis jeg nægter?
Kan de anholde mig bare pga. ejeren mistænker mig og tage mine
fingereaftryk?

Er lidt nervøs, da jeg har været i kontakt med hans bil i flere omgange,
uden at have udøvet noget hærværk på hans bil.
Jeg har stået med hele ansigtet mast mod hans rude, da jeg skulle se efter
nogen ting i hans bil af flere omgange og har i den forbindelse også helt
sikkert sat mit fingereaftryk flere steder på bilen.

Hvordan forklare jeg mig ud af det, hvis det er mit fingeraftryk de har
fundet, har ikke lyst til at blive hængt op på noget jeg ikke har gjort, er
et fingeraftryk bevis nok? kan jo være sat i andre sammenhæng.

Jeg mistænker ejeren selv for at stå bag, dels for at få ordnet nogen ting
af forsikringen og dels for at bringe mig i fedte fadet, da jeg har nogen
ting på ham.

Jens

Fra : Henning

Dato : 17-05-06 20:04

> [...]
>fingeraftryk?
>Hvad sker der hvis jeg nægter?
>Kan de anholde mig bare pga. ejeren mistænker mig og tage mine

Du kan kun blive afkrævet fingeraftryk såfremt du bliver anholdt og
sigtet. Frafaldes sigtelsen senere hen kan du søge erstatning for
tilbageholdelsen. Så hvis du nægter vil der sandsynligvis ikke ske
mere, der er ikke nok til en sigtelse i det du beskriver.

Fra : Jens Hansen

Dato : 17-05-06 21:40

> [...]
> tilbageholdelsen. Så hvis du nægter vil der sandsynligvis ikke ske
> mere, der er ikke nok til en sigtelse i det du beskriver.

Jeg håber du har ret, for så vil jeg aflyse den aftale jeg har i morgen om
at møde op på Politistationen, dels fordi det passer mig dårligt og fordi
jeg føler at jeg bliver chikaneret og er også bange for at de skulle have et
fingereaftryk af mit, som jeg har sat på den bil, tidligere hvor jeg har
befundet mig ved bilen, før hærværket som skete midt om natten, hvor jeg lå
og sov hjemme, sammen med min datter og jeg efterlader ikke min datter midt
om natten, for at gå ned på P-pladsen og rive folks sidespejle af.

Men jeg synes nu det er utroligt at Politiet gør sig så meget arbejde og
sender sådan noget til undersøgelse, det er over 1½ mdr. siden at det er
sket og nu har de fået svar til bage for en teknisk undersøgelse om at man
har fundet et fingeraftryk på et sidespejl, tror jeg nok det er.
Bilen er en gammel Corola fra 91/92 og den har kun mistet et sidespejl og
vinduesvisker.
Ejeren er også blevet indkaldt til at få taget fingeraftryk, synes det er
lidt underligt, hvis man mener det er mig, er det så ikke bare nok at tage
mit fingeraftryk og hvis det ikke stemmer overens, ja så er jeg vel uden for
mistanke og hvis det er ejerens selv, ja hvad så?
Man kunne vel bare nøjes med at starte med ham, hvis det er hans, så slipper
man for at tage kontakt til mig, synes det er meget underligt og jeg føler
det faktisk meget ubehageligt i sådan en grad at det påvirker mig meget
psykisk, jeg har en forstående privat retssag hvor ejeren af bilen er en af
personerne der spiller en rolle i det søgsmål over for den person jeg køre
en sag imod.

Jens

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 18-05-06 02:55

Henning:

> Du kan kun blive afkrævet fingeraftryk såfremt du bliver anholdt og
> sigtet.

Kan man ikke få sine fingeraftryk taget såfremt man kun er sigtet, men
ikke anholdt? Hvor står det at man _skal_ være anholdt for at få taget
sine fingeraftryk?

Frafaldes sigtelsen senere hen kan du søge erstatning for
> tilbageholdelsen. Så hvis du nægter vil der sandsynligvis ikke ske
> mere, der er ikke nok til en sigtelse i det du beskriver.

Er en tilbageholdelse lig med en anholdelse?
Kan en anholdelse ikke være berettiget, selv om sigtelsen senere bliver
frafaldet?

Mvh
Kent.

Fra : ha

Dato : 18-05-06 14:51

Henning wrote:
> Så hvis du nægter vil der sandsynligvis ikke ske
> mere, der er ikke nok til en sigtelse i det du beskriver.

Og det ved du ?
Hvor har du den insiderviden (som det må være) fra ?

/ha