Kan man prøve Ofråvd i lighed med go-cart?
Fra : Peder Eskildsen

Dato : 18-06-01 16:18

Oi

I weekenden talte jeg med nogle gutter, der havde prøvet at køre
ofråvd/cross på noget bane. Her var kravet, at man havde sin egen
cykel og udstyr, hvilet vel er fair nok.

Nu har jeg tusket en del med tanken om at pløje mark eller bane á la
Rittig, men da jeg ikke vil af med min eksisterende cykel, og konen er
mindre tilbøjelig til at lade mig bruge evt. overskud på budgettet til
mere mc-"halløj".

Er der nogen steder (helst på Sjælland) hvor man kan komme til at
prøve så noet - ligesom man ellers kan komme til at køre go-cart på en
bane?
--
Peder
m/Mille

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-06-01 17:42

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse
> Oi

Selv Oink.

> I weekenden talte jeg med nogle gutter, der havde prøvet at køre
> ofråvd/cross på noget bane. Her var kravet, at man havde sin egen
> cykel og udstyr, hvilet vel er fair nok.

Ja, så kan man få lov at prøve alle steder.

> [...]
> Rittig, men da jeg ikke vil af med min eksisterende cykel, og konen er
> mindre tilbøjelig til at lade mig bruge evt. overskud på budgettet til

Så har du jo under alle omstændigheder et problem! (med konen).
Problemet dukker jævnligt op, og helt ærligt, så kender ikke nogen der er
helt vilde med at låne deres cykler ud til prøveture. Det kan måske synes
lidt "nærigt" for en Mille-pilot, for sådan en orfrowder er jo både skrammet
og bulet og grim ved siden af Millens glansskinnende finish, men sagen er at
off-roaderen også behandles en hel del mere hårdhændet, og en uerfaren kan
let komme til at lave en bommert som koster dyre skader på off-roaderen, og
så er den altså uanvendelig til den er repareret - og ingen af os har lyst
til at undvære motorcyklen i højsæsonen. Jeg har selv lavet:
- Hoppet for kort, landet i kampesten, revnet motorblok.
- Overset en jernkæde, ramt den, bøjet forgaffel.
- Overset halvt begravet sten, bulet forfælg.
- Uskyldigt styrt, brækket greb.
- Sprængt kæde (aner ikke hvorfor), måtte hentes af bil.

Følgende skader er sket på mine cykler når jeg har lånt dem ud:
- Knækket stempelring (for et par uger siden)
- Knækket stel (låner tog et langt hop, og vejede 40kg mere end mig)
- Smadret bagende (Affjedring sat op til lille mig, låner var noget tungere)

Hvis en fornuftig mandsperson indfinder sig i vores klub og virker seriøs,
så kan det oftest lade sig gøre at organisere en prøvetur (det sker
jævnligt), men det kræver at man kan se subjektet lidt an først. (Okay, er
det et fruentimmer, kan der sagtens gives køb på fornuft og seriøsitet). Men
nu er du jo ø-boer, såeh...
Heldigvis er der med laaaaaange mellemrum motorsportsdag, hvor motocross
klubberne udsteder prøvelicens og udlåner grej og cykel, og det sker også på
Sjælland i år, ved jeg - hvem ved hvornår og hvor?
Motocross er noget helt andet end off-road! Off-road er hyggeture, hvor alle
følges ad og hvor ræs har en langt mindre fremtrædende rolle, og sociale
aspekter er mere vigtige. Off-road kan du måske prøve i KORK (de har en
hjemmeside, så du kan nok selv finde en kontaktperson). Enduro er en slags
mellemting, det er seriøs race, men der er en del socialt samvær kørerne
imellem, nok også fordi sporten er så lille i Danmark at alle kender alle.
Enduro kan du sjældent komme ud at prøve. Synd, for det er det fedeste!

Til gengæld kan man sige at off-road er billigt. Man kan have det enormt
sjovt på en cykel til omkring 10K og med udstyr for 2-3K, og får man så lyst
til mere, så kan man altså ikke tabe ret meget på en cykel i den prisklasse!
De fleste af de rødder i min klub som jeg kører enduro og motocross med, er
startet på den måde - på TS185, DT125 og MTX125 i den billigste ende af
prisskalaen.

> Er der nogen steder (helst på Sjælland) hvor man kan komme til at
> prøve så noet - ligesom man ellers kan komme til at køre go-cart på en
> bane?

Aner det ikke.

Rittig
(Lige hjemvendt fra sjælland for et par timer siden, og er stadig døv på
venstre øre - influenza og flyvning passer ret dårligt sammen).

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 18-06-01 21:47

On Mon, 18 Jun 2001 18:42:04 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

-snippet en masse om, hvorfor man ikke bare låner sin skrammel
offråvder ud.
Enig. Derfor kommentaren "hvilket vel er fair nok"

> [...]
>det et fruentimmer, kan der sagtens gives køb på fornuft og seriøsitet). Men
hrumph

> [...]
>Enduro kan du sjældent komme ud at prøve. Synd, for det er det fedeste!
Mjoeh. Så lyder det unægteligt som om det er enduro, jeg ville gå
efter.

> [...]
>startet på den måde - på TS185, DT125 og MTX125 i den billigste ende af
Næmen det ved jeg da godt. Men 15 kkr. ud af vinduet er mange penge,
hvis det slet ikke fænger. Derfor tanken om at prøve det under forhold
á la go-cart (svine mange penge for kort tid med kæmpe selvrisiko)

--
Peder
m/Mille

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 18-06-01 19:29

"Peder Eskildsen"
> skrev
snittet:
> Er der nogen steder (helst på Sjælland) hvor man kan komme til at
> prøve så noet - ligesom man ellers kan komme til at køre go-cart på en
> bane?
******************
Engang var der noget der hed Tørring Actionpark i nærheden af Vejle. Jeg har
ikke rigtigt kunnet finde noget på Nettet (på 10 sekunder) - men der kunne
man både køre gocart, off-road og sejle med vandscootere.

Det var faktisk temmeligt sjovt at være der - jeg mener det var en eller
anden stuntman der startede det op, vistnok med hjælp fra enten Yamaha eller
Suzuki ?

Nogen der kender det nærmere, og ved om det stadig eksisterer ?

- og ja - jeg ved godt at Tørring ikke er på Sjælland

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Allan Wisborg

Dato : 18-06-01 19:52

her er linket http://www.playland.dk

Malene Wisborg

Jens S., Esbjerg <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9glhdm$7jh$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 18-06-01 20:02

"Allan Wisborg"
> skrev
> her er linket http://www.playland.dk
>
> Malene Wisborg
**********************
Jeps, det var det jeg tænkte på.
Jeg kan ikke rigtigt se, om de stadig har off-roadere på 2 hjul, eller om
det er de 4-hjuls off-roadere (mon ikke det hedder sådan) der er på et par
billeder, som de har.
Ved nærmere eftertanke er det nok også næsten 10 år siden jeg var der
sidst - og verden forandrer sig jo. Så måske skulle man daffe forbi engang.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 18-06-01 21:51

On Mon, 18 Jun 2001 20:29:21 +0200, "Jens S., Esbjerg"
<jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote:

>- og ja - jeg ved godt at Tørring ikke er på Sjælland

Kan man køre ofråvd på 2 hjul der, men ikke på Sjælland, må jeg et
smut til Vejle. Vi er under alle omstændigheder 2 (den anden er
skabs-Morten for de indviede) der skal på cykel til Løkken på et
tidspunkt i sommer. Så skulle man måske runde Vejle...
--
Peder
m/Mille

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-06-01 10:48

> Så skulle man måske runde Vejle...

Hvis det virkelig kommer dertil, så er Løkken jo ikke langt fra Aalborg, og
så kan vi nok godt finde ud af noget.

Rittig