Viser min kalender forkert, eller har jeg ~
Fra : Pipeline

Dato : 16-05-06 16:21

Jeg har opsagt min internetforbindelse d. 10/5.
Min regningsperiode (forudbetalt abonnement) løber fra den 10/5 til den 9/6,
begge dage incl.
Tæller jeg 30 dage frem, startende fra d. 11/5, ender jeg på d. 9/6, altså
sidste dag i mit forudbetalte abonnement.

Men nu har jeg fået en mail hvor der står:
"Dit abonnement er hermed sat til lukning til d 9 juli 2006 dette er den
tidligst mulige lukke dato da vi har modtaget din mail d 10-05-2006".

I abonnementsbetingelserne står der:
"Abonnementsaftalen har en bindingsperiode på 6 måneder fra
etablering af forbindelsen. Lukning af forbindelsen i bindingsperioden
kan derfor kun ske ved betaling for den resterende del af
bindingsperioden. Aftalen kan opsiges med et varsel på 30 dage til
udløb af en regningsperiode, tidligst til bindingsperiodens udløb."

Er det mig eller internetudbyderen der har misforstået noget?
MVH
Pipeline

Fra : Rea721

Dato : 16-05-06 20:05

I news:e4cqkm$f9n$1@newsbin.cybercity.dk
skrev Pipeline følgende tekst:

> Er det mig eller internetudbyderen der har misforstået noget?

Går ud fra at din bindingsperiode er overstået og ikke er relevant.

Det kommer vel lidt an på hvordan de tolker de "30" dage..... er det tredive
fysiske dage uden hensyn til at feks feb kun har 28 dage?? eller er det en
standard mdr på 30 dage?
Se på dine regninger....går de som standard fra feks d 10 i den ene mdr til
d 9 i den flg mdr uanset om pgl mdr har 28,29,30 el 31 dage har du
forklaringen, og så er du en dag forsent på den.

Om der juridisk er noget at komme efter...tvivler....kan ikke lige se
hvilken lov?

Normalt.....(?) når opsigelses varsel = regningsperiode, skal man opsige
_inde_ en regningsperiode starter, eller sagt på en anden måde...sidste dag
i den foregående periode altså 9/5 ...og rent faktisk starter din d 10/5 og
opsigelses-varslet træder først i kraft fra den flg periode, altså 10/6.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : K.T.

Dato : 16-05-06 20:15

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udløb af en regningsperiode, tidligst til bindingsperiodens udløb."
>
> Er det mig eller internetudbyderen der har misforstået noget?

Din periode slut dato synes at være den 9.
Derfor har du sagt op 1 dag for sent og må altså leve med din
opsigelsesmåned + den resterende del af den igangværende måned (dvs. 1 måned
minus den ene dag du er for sent ude)

Knud

Fra : Politico

Dato : 17-05-06 05:22

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in message
> Er det mig eller internetudbyderen der har misforstået noget?

Din opsigelse er modtaget 10/5, og du har 30 dages opsigelse. Det betyder 30
_hele_ dage, og den første dag "der tæller" er altså 11/5. 30 dage frem fra
d. 11/5 (incl.) er ganske rigtigt d. 9/6 (incl.).

Det er lidt uklart om d. 9/6 skal regnes med i dit opsigelsesvarsel eller ej
(udløber regningsperioden d. 9/6, når du har betalt for den dag, eller
udløber den først d. 10/6?).

Jeg vil umiddelbart mene, at eftersom du har betalt for d. 9/6 udløber
regningsperioden ved midnat mellem d. 9/6 og d. 10/6, og dermed må d. 9/6
også tælle med i dit opsigelsesvarsel da det så er en hel dag, og du dermed
lige nøjagtig er indenfor tidsgrænsen i betingelserne. Men jeg kan sagtens
tage fejl...

Problemet opstår af, at din regningsperiode tilsyneladende løber som een
måned, mens opsigelsesvarslet er defineret til 30 dage, og der er 31 dage i
maj. Hvis der havde stået een måned i betingelserne, eller maj kun havde
haft 30 dage, ville din opsigelse være sket for sent.

Idet jeg går ud fra at du er almindelig privatperson, gælder aftalelovens
§38b:

§ 38 b. Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende
aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes
vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den
erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand
for individuel forhandling.

Stk. 2. En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den
erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde.

/ Politico