Forenklet inkasso - hvad nu?
Fra : kim@litewerx.dk

Dato : 16-05-06 10:13

Hej!

Jeg fører en "forenklet inkasso"-sag mod en kunde (min første sag af
denne type). Fogedretten har givet kravet påtegnelse som dom, så der
er ingen diskussion om beløbets størrelse e.l.

Nu er skyldner og jeg så indkaldt til møde i fogedretten om et par
dage. Mine spørgsmål er nu;
* hvad sker der typisk til dette møde?
* er det helt almindeligt at man bare møder op som "sig selv" - altså
uden en advokat?
* hvad sker der hvis skyldneren ikke møder op?

På forhånd tak,
Kim J.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-06 10:39

Den 16-05-06 11.13 skrev kim@litewerx.dk følgende:

> Nu er skyldner og jeg så indkaldt til møde i fogedretten om et par
> dage. Mine spørgsmål er nu;
> * hvad sker der typisk til dette møde?

Du kan læse om fremgangsmåden set fra skyldners side her:
http://www.domstol.dk/page10124.aspx
Tjek også linkene "Har jeg pligt til at møde?" og "Læs mere om mødet i
fogedretten".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : kim@litewerx.dk

Dato : 16-05-06 11:13

Tak! - jeg ved ikke hvorfor jeg ikke selv fandt den side, for jeg
startede jo i første omgang på domstol.dk

Som jeg læser det skal jeg som kreditor ikke medbringe noget særligt
til mødet. Korrekt?

Fra : Jonas Hansen

Dato : 17-05-06 16:43

<kim@litewerx.dk> wrote:

> [...]
> er ingen diskussion om beløbets størrelse e.l.
>
> Nu er skyldner og jeg så indkaldt til møde i fogedretten om et par

Hvis skyldneren møder, har han pligt til at oplyse om sine personlige og
økonomiske forhold.

Hvis skyldneren ikke kan betale gælden, kan du forsøge at indgå en
afdragsordning. Tilbyder skyldneren en afdragsordning, således gælden er
afviklet inden 10 måneder fra mødet, kan fogedretten "tvinge" dig til at
acceptere afdragsordningen. Det er klart, at denne binding kun gælder så
længe, den overholdes.

Skyldner er forpligtet til under strafansvar at oplyse, om han ejer aktiver,
du kan foretage udlæg i.

> * er det helt almindeligt at man bare møder op som "sig selv" - altså
> uden en advokat?

Jeg ved ikke om det er almindeligt, men jeg tror det ikke. Der er dog ikke
umiddelbart noget i vejen for det, andet end at "professionelle" advokater
(stud.jur'er, red.) ved hvilke aktiver, der typisk findes at foretage udlæg
i (således man kan hjælpe skyldnerens typisk dårlige hukommelse på vej),
kender til spørgeteknikker mv., samt kender til proceduren i fogedretten,
hvorfor fejl kan minimeres (også fejl fra fogedrettens side). Fx er det
efter min erfaring ikke unormalt, at kontorfogeder i især de travle
retskredse skøjter lige lovlig hurtigt hen over en tilsyneladende insolvent
skyldner, hvormed en potentiel fyldestgørelse ikke undersøges nærmere.

> * hvad sker der hvis skyldneren ikke møder op?

Så kan du efter omstændighederne (og forkyndelse) begære ham
politifremstillet eller begære om en udkørende fogedforretning. Ved
politifremstillingen må det forventes, at du kan blive tilkaldt (igen) med
kort varsel, når panserne har fanget ham. Udkørende fogedforretning sættes
på skyldners bopæl, men kræver nu ny berammelse. I begge tilfælde skal
indbetales en yderligere retsafgift.

> På forhånd tak,
> Kim J.

/Jonas

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-05-06 13:29

> [...]
> kort varsel, når panserne har fanget ham. Udkørende fogedforretning sættes
> på skyldners bopæl, men kræver nu ny berammelse. I begge tilfælde skal

Ok, tak for det uddybende svar. Skyldner mødte så netop IKKE op til
mødet i dag. Jeg måtte betale endnu kr. 400,- for at inddrage politiet.
Nu må jeg så bare se om dét hjælper.

--
mvh Kim Jensen